شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی

۱۳ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صحبت از فشار مسیح علی‌نژاد بر سلبریتی‌ها برای موضع‌گیری علیه جمهوری اسلامی بود.

بنده خدایی می‌گفت: اگر با مسیح علی‌نژاد درست رفتار شده بود چقدر خوب بود، حالا هرجوری بود یه کاری می‌کردیم این بمونه داخل و فرار نکنه بره اینقدر فتنه درست کنه.

اگر نرفته بود، می‌دانی چقدر از فتنه‌ها کم می‌شد؟

گفتم: مگه فتنه‌ بده؟! چقدر خوبه که مثل مسیح علی‌نژاد، شبانه روز دست و پا میزنه تا علیه جمهوری اسلامی فتنه انگیزی کنه.

می‌گویند در ژاپن یک ماهی خیلی محبوبی هست که به علت صید زیاد در مناطق ساحلی دیگر نیست، مجبورند از فاصله‌های دور این ماهی‌ها را صید کنند اما دیدند تا ماهی‌های صید شده را به ساحل برسانند، کیفیت آنها از دست می‌رود. به خاطر همین آنها را در محفظه‌هایی می‌ریختند تا تازه بمانند، ولی باز هم دیدند کیفتشان پایین می‌آید. دقت که کردند دیدند اینها همینطور ثابت می‌مانند و در محفظه تحرک ندارند، به همین خاطر کوسه‌های کوچکی در محفظه‌ها انداختند تا ماهی‌ها از ترس اینها هی حرکت کنند، اگر هم کوسه چندتا ماهی را می‌خورد ولی ارزشش را داشت، عوضش تحرک اینها حفظ می‌شد و تازه و با کیفیت می‌ماندند.

اگر فتنه بد بود که خدا خودش بساط شیطان را از همان اول راه نمی‌انداخت تا هی او فتنه کند.

جامعه مؤمنین هر از گاهی لازمه با یک فتنه مواجه شود تا حفظ شود و ارتقاء پیدا کند.

خداوند می‌گوید:

«وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَآءَ رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ» (۱۱۲ - انعام)

👈و این گونه برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین انس و جن قرار دادیم، که برای فریب مردم همواره گفتاری باطل ولی به ظاهر آراسته و دلپسند به یکدیگر القاء می‌کنند، و اگر پروردگارت می‌خواست چنین نمی‌کردند، پس آنان و آنچه را به دروغ به هم می‌بافند واگذار.

دشمن داشتن و فتنه انگیزی دشمن، برای مؤمنین لازم است، خداوند می‌گوید من بدون استثناء برای هر نبی یک دشمن گذاشتم و اگر اقدامات این دشمنان برای مؤمنین لازم نبود نمی‌گذاشتم این دشمنان هیچ کاری کنند.

وقتی دشمن داری، دست و پایت را جمع می‌کنی، عیوب خودت را اصلاح می‌کنی، نقاطی که دشمن می‌تواند به تو آسیب بزند را بر طرف می‌کنی.

..............................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

دنبال کردن شرح حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

ماجرای هجرت امام به پاریس مقدمه بسیار جالبی دارد، شرایط بر امام در نجف بسیار سخت می‌شود و منزل ایشان را محاصره و ارتباطات ایشان را قطع می‌کنند تا اینکه ایشان تصمیم می‌‌گیرند به کویت بروند.

 

از کویت آقای مهری برای ایشان دعوت نامه‌ای با نام روح‌الله مصطفوی ارسال می‌کند و امام راهی کویت می‌شوند اما در مرز کویت وقتی می‌فهمند شخصی که برای او دعوت نامه گرفته شده است، امام است از ورود ایشان جلوگیری می‌کنند.

 

مهر خروج ایشان از عراق خورده و اجازه ورود ایشان به کویت را هم نمی‌دهند! همینطور بدون اینکه راه چاره‌ای داشته باشند به شکل بازداشت در گمرک عراق منتظر می‌مانند.

به ایشان می‌گویند اگر بخواهید از اینجا خارج شوید با توجه به اینکه در عراق هم دیگر نمی‌توانید بمانید، باید مشخص کنید که کجا می‌خواهید بروید؟ امام می‌گویند نمی‌دانم.

 

آن روز امام ناهار هم نخورده‌اند و در مرز هم گیر کرده‌اند و گرسنه و خسته در وضعیتی نامعلوم مانده‌اند تا نزدیک غروب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام فردوسی‌پور فردوسی‌پور نقل می‌کند:

بالاخره ‏ ‏مغرب شد و هوا تاریک شد ما ناراحت شدیم و گفتیم پس یک جایی را ‏ ‏بدهید که نماز بخوانیم. اطلاع دادند یک ساختمانی هست. آنجا را برای ‏ ‏نماز خواندن آماده کردند.‏‏ بعداً معلوم شد اتاق مامورین امن‏‏ ‏‏العام است.‏ ‏رفتیم آنجا با امام نماز جماعت خواندیم. دو تا نیمکت چوبی در آنجا ‏‎‎‏بود؛ لحظه‌ای امام روی یک نیمکت دراز کشیدند و عبایشان را روی ‏ ‏صورتشان کشیدند که بخوابند‏‏،‏‏ یک نیمکت هم حاج احمد آقا نشسته ‏ ‏بود، ماها هم در اطاق بودیم.‏

‏‏در آن حالی که ما فکر می کردیم امام خسته شده و خوابیده است یک ‏ ‏مرتبه دیدیم عبایشان را از صورتشان برداشتند ‏‏و ‏‏فرمودند‏‏:‏‏ احمد بیا اینجا! ‏ ‏احمد آقا نزدیک امام رفت و روی همان نیمکت نشست. امام فرمود ‏ ‏احمد ما اگر الآن نجف بودیم این را نداشتیم. ـ اشاره کردند به کانال ‏ ‏کولری که باد می زد ـ چرا شما ناراحت هستید.😁

 

از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) روایت است:

ماضی یَومِکَ فائتٌ، وآتیهِ مُتَّهَمٌ، ووَقتُکَ مُغتَنَمٌ.

👈 گذشته گذشت و رفت، آینده‌ هم معلوم نیست چه شود، زمان حالت مغتنم است.

..............................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

دنبال کردن شرح حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🎙آیت‌الله حائری شیرازی:

🔻زبان امثال من قاصر است از توصیف مکارم و کرامات و عظمت و بزرگواری حضرت سیّد علاءالدّین حسین.

 🔻فقط اکتفا می‌کنم به مطلبی که نقل شد از ثقۀ امین، زاهد عابد، مجتهد فاضل، مرحوم آیت الله آقای آقا شیخ ابوالحسن حدائق، که نقل کردند فردی از شیراز به قصد مجاورت عتبۀ مطهرۀ حضرت رضا علیه السلام به آستان قدس، مشرّف شده بود تا در آنجا تتمه عمر را بسر ببرد و در جوار آن حضرت مدفون بشود. اتفاقی می‌افتد که مجبور به بازگشت به شیراز می‌شود. در وقتی زیارت وداع می‌کرد گله کرد از آن حضرت که به امید مردن به اینجا آمده بودم نه امید برگشتن! حضرت را در خواب زیارت می‌کند و به ایشان می‌گویند به شیراز برگرد، هر وقت خواستی مرا زیارت کنی به زیارت علاءالدّین حسین برو، مثل این است که مرا زیارت کردی!

🔻مرحوم آیت الله حدائق می‌گفتند: اینکه به احمد بن موسی علیه السلام و محمّد بن موسی علیه السلام ارجاع نکردند، از باب این فقره ایست که در زیارت رجبیه است: «اللهم إنّی أسئلک بالمولودین فی رجب محمّد بن علی و علی بن محمّد» با اینکه در رجب علی علیه السلام متولد شده، اما در زیارت رجبیه فقط ذکر امام جواد و امام هادی است! از باب اینکه در توجّه به امر خفی، امر جلی مستغنی از ذکر است.

🔻بنده نیز از باب «أمّا بنعمۀ ربّک فحدّث» عرض کنم که خودم در ابتدای طلبگی در این مدسۀ آستانه (در حرم شریف سیّد علاءالدّین حسین) تحصیل می‌کردم و اساس توفیق خودم هم این بود که شروع کارم وقتی که روی دور افتاد برنامه من، از همان اول مقدّمات در همین مدرسۀ آستانه بود و هروقت مشکلی در مسأله‌ای برایم حاصل می‌شد، خدمت آن حضرت می‌رسیدم و تا سنوات زیادی اینجور بود همیشه و الان هم هست که هر مشکلی در زندگی پیدا کنم، توسّل به این حضرت پیدا می‌کنم و موردی هم محروم نشدم و دیگران را هم هروقت تشویق کر دم، نتیجه گرفتم. از جمله آقای قرائتی هم این مسأله را برایش نقل کردم، آمد و بعد به من گفت که: بعد از توسل به ایشان در آن مسأله ای که می‌خواست رئیس جمهور به ایشان کمک کمک کند، خود ایشان شخصاً آمد و گوشه‌ای از کار را گرفت که فوق انتظار من بود!

.........

📝 پی‌نوشت: یک بار بنده وقتی می‌خواستم به شیراز بروم نزد یکی از اولیاء خدا در قم رفتم که توصیه‌ای به بنده کنند، بنده آن زمان چندان توجهی به حرم شریف حضرت سیّد علاءالدّین حسین نداشتم، ایشان به بنده گفتند: وقتی رفتی حرم سیّد علاءالدّین حسین حتما از طرف من یک بوسه بر ضریح مبارک ایشان بزن.

 

..............................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

دنبال کردن شرح حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

دعوت به وحدت

🎙آیت الله حائری شیرازی:

«شما اگر خودتان یک نفسانیتی داشتید بعد دعوت به وحدت بکنید تأثیر نمی‌گذارد. چون وحدت شما به معنی این است که همه‌تان در من حل بشوید و تابع من بشوید. مطیع من بشوید.

انسان وقتی می‌خواهد دعوت به وحدت بکند، اول چیزی که برایش لازم است این است که در حین دعوت به وحدت، نفس، انگیزه‌اش نباشد.

علت این که وقتی امام دعوت به وحدت می‌کند مؤثر است، این است که از خود فارغ می‌شود بعد دعوت به خدا می‌کند. خود، محرکش نیست برای این کار.

این قلب یک طبیعتی دارد که همیشه می‌کشد به یگانه. آن‌هایی که قلبهایشان انس گرفته، قلب‌هایشان زنده شده، قلب‌هایشان احیاء شده، هم دیگر را پیدا می‌کنند. اگر قلب شما در شما به حکومت رسید، با هر کسی که قلبش در او به حکومت رسیده، با هم متحد می‌شوید. اتحاد پایدار پیدا می‌کنید. اما اگر نفس شما در شما به حکومت رسید، با هر کسی که نفس در او به حکومت رسیده، اختلاف خواهید داشت، این جور نیست که شما نفسانی باشید، او هم نفسانی باشد و به وحدت برسید، دو تایتان باید از یک سنخ باشید تا با هم ممزوج شوید. اما وقتی نیستید ابداً. دعوایتان می‌شود. با این که هر دو نفسانی‌اند، اما سنخیت ندارند، الا این که یک دشمن مشترک پیدا بکنید، آنگاه موقتاً متارکه جنگ می‌کنید. این دوستی نیست. صلح موقت است. آتش زیر خاکستر است.»

................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

یک قانون خداوند وارث شدن مؤمنین بر زمین است. قرآن می‌گوید: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ. (قصص - ۵)»

ما اراده کرده‌ایم منت نهیم بر کسانی که در زمین به استضعاف کشیده شده بودند و آنان را پیشوا و وارث قرار دهیم.

آنچه معمولا از این آیه فهمیده می‌شود و با سیاق آیات قبل و بعد و روایات ذیل آن نیز موافق است، اراده خداوند بر پیشوایی و وراثت مستضعفین از طریق ارسال یک رهبر و قیام و تشکیل حکومت و شکست طاغوت‌های زمان است.

چه بسا معنی دیگری نیز از آیه بشود فهمید:

معنای دیگر اشاره خداوند به یک قانون جاری در عالم است که ظالمان و مترفین سرمایه‌دار به مرور به واسطه فاصله گرفتن از توصیه‌های خداوند نسل آنها منقطع می‌شود، عمر و سلامتی آنها کاسته می‌شود و اموال و جایگاه‌ها به طبقه‌ای که به استضعاف کشیده شده بودند منتقل می‌شود. از طبقه آنها کاسته می‌شود و از طبقات پایین اجتماع جایگزین آنها می‌شوند. اگرچه اکثریت بشر ظرفیت پیشوایی و وراثت را ندارند اما عالم تکوین دائما در حال پالایش است.

................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

در زندگی شخصی و اجتماعی پیش‌آمدهای مختلفی است که موجب می‌شود انسان بترسد، بترسد از فقر، از شکست خوردن، از تنها ماندن، از تحریم، از بی‌آبرویی و...

بیاییم فقط از خدا بترسیم.

البته نترسیدن به معنی دیوانگی نیست، به معنی آنچه هم عقلای دنیا زده می‌گویند نیست، حد و مرز شجاعت و تهور (شجاعت غیر عاقلانه) را سخت است تشخیص دهیم اما ما معمولا به سمت تهور غش نمی‌کنیم به سمت محافظه‌کاری (توصیه‌های عقلای دنیا زده) غش می‌کنیم.

حد و مرز درست شجاعت را اگر می‌خواهیم بفهمیم باید به زندگی شهدا و علما مراجعه کنیم تا با تجربیات ملموس به ما نشان دهند.

ترس از غیر خدا از جنود جهل است.

خداوند خیلی صریح می‌گوید مؤمن از غیر خدا نمی‌ترسد و فقط و فقط شیطان است که اولیاء خودش را از غیر خدا می‌ترساند:

«اِنَّمَا ذلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَ خَافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ (آل عمران- ۱۷۵)»

این فقط شیطان است که اولیاء خودش را می‌ترساند پس از وعیدهای شیطان و اولیائش نترسید و از من (خدا) بترسید اگر مؤمن هستید.

روشن می‌شود ترس از هر چیز از غیر خدا از شیطان ریشه می‌گیرد و اگر از غیر خدا هم ترسیدیم به تولی ما از شیطان برمی‌گردد.

قرآن در توصیف انبیاء الهی می‌گوید:

«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَدا إِلاَّ اللّهَ وَ کَفَى بِاللّهِ حَسِیبا (الاحزاب - ۳۷)»

همان کسانی که پیام خداوند را ابلاغ می‌کنند و از کسی جز خداوند ترسی ندارند و خداوند بهترین حساب‌رس است.

........

پی‌نوشت:

✅ استاد بنده از یکی از فضلا که در بحث حدیث زیاد کار کرده بود نقل می‌کرد:

✅ ایشان می‌گفتند من بیش از ۴۰۰ هزار حدیث خوانده‌ام و از میان آنها فلان تعداد را انتخاب کرده‌ام و باز از میان آنها تعدادی را گزینش کرده‌ام و به نظرم می‌رسد زیباترین حدیثی که خوانده‌ام این حدیث است:

✅ رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله:
🔻ما سلّطَ اللّهُ على ابنِ آدَمَ إلاّ مَن خافَهُ ابنُ آدَمَ،
خدا بر انسان فقط کسی را مسلط می‌کند که از او بترسد.
🔻و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم یَخَفْ إلاّ اللّهَ ما سَلّطَ اللّهُ علَیهِ غَیرَهُ
و اگر انسان فقط از خدا می‌ترسید، خداوند غیر خودش را بر او مسلط نمی‌کرد.
🔻و لا وُکِلَ ابنُ آدَمَ إلاّ إلى مَن رَجاهُ،
و انسان واگذارده نمی‌شود الا به آن که به او امید بسته است.
🔻 و لَو أنّ ابنَ آدَمَ لَم یَرْجُ إلاّ اللّهَ ما وُکِلَ إلى غَیرِهِ.
و اگر انسان به غیر خدا امید نداشت به کسی غیر خداوند واگذارده نمی‌شد.

................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

رهبری در اول فروردین ۹۸ در سخنرانی در حرم رضوی پیشبینی کردند در آینده نزدیک تجهیزات نظامی و موشکی عربستان بدست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.

این قضیه که ان شاء الله به زودی محقق شود و همه شاهد آن باشیم یکی از سنت‌های خداوند است. این سنت خدا موجب می‌شود از یک سو سستی طاغوت و کیدهایش واضح‌تر شود و از یک سو تلخی و سختی شکست بر طاغوت بیشتر باشد.

🎙مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی با لبخند ملیحی در مورد خلبان‌های ایران در زمان جنگ، چنین می‌فرمودند:

«حسرتی که آمریکا می‌خورد از این خلبان‌ها، که گفت دستم بسوزد که من چرا اینها را تربیت کردم، ای کاش این صنعت‌ها و تخصص‌ها را به اینها یاد نداده بودم.

شما پشتوانه و پشتیابان تان خدا است، همان که موسی را در دامان فرعون تربیت می‌کند تا دستگاه فرعونی را در هم بپپیچد، باید خرج تربیت موسی از جیب فرعون داده بشود، خدا کسی را که می‌خواهد آتش بزند، وادارش می‌کند به هیزم چینی! باید زحمت تربیت موسی را فرعون بکشد که حسرت ببرد، «فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِیَکُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَ حَزَناً إِنَّ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما کانُوا خاطِئینَ (۸ - القصص)»

................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

❤️ بنده خدایی می‌گفت: برادرش برای تحصیل مدتی می‌خواست به خارج از کشور مسافرت کند، برای اینکه در دوران تحصیل در غربت از دین و معنویت فاصله نگیرد، نزد آیت‌الله میلانی می‌رود و از ایشان می‌خواهد برنامه‌ای به او دهند که در آن فضا دین خود را از دست ندهد و از معنویات فاصله نگیرد. آیت‌الله میلانی به او می‌گویند هر روز صبح بعد از نماز صبح تسبیح به دست بگیر و صدبار به حضرت حجت(عج) بگو یا صاحب الزمان دوستت دارم.

ایشان می‌گفت: برادر ما خیلی هم روحیات معنوی پر شوری نداشت اما مقید شده بود و به این دستور العمل عمل کرده بود و حالا بعد از چندین سال به جایی رسیده است که شب‌ها از شوق حضرت و عبادت تا بالشتش خیس نشود خوابش نمی‌برد.

❤️ برخی تصور می‌کنند محبت امری غیر ارادی است که بر اساس ویژگی‌های نفسانی، تفکرات و گرایش‌ها نسبت به امور مختلف وجود دارد و صرفا نتیجه یک سری از هست‌ها است اما هم در روایات و هم در تجربه مکرر ثابت شده است که می‌شود به اشکال مختلف محبت را ایجاد کرد، محبت که ایجاد شد بعد گرایشات و تفکرات و ویژگی‌های نفسانی هم با آن اصلاح می‌شود. حضرت امیر(علیه السلام) به مالک می‌گویند: «و اشعر قلبک الرحمّة بالرعیة و المحبة لهم» قلبت را پر از رحمت و محبت به مردم کن، این محبت به مردم را خودت ایجاد کن.

❤️ در روایت است که خداوند به موسی (علیه السلام) گفت: موسی من را نزد بندگانم محبوب کن. موسی سوال می‌کند: چطور این کار را بکنم. خداوند پاسخ می‌دهد: «ذکرهم آلائی» نعمت‌های من را به یاد آنها بیاور.

❤️ می‌شود زن و شوهر، فرزند و پدر و مادر، اعضای یک جمع خوبی‌های یکدیگر را به یاد بیاورند و محبت آنها به یکدیگر افزایش یابد. می‌شود خوبی‌های اهل بیت را در مجالس یادآور شد و محبت خود را به اهل بیت افزایش داد.

و یا مثلا وقتی به مردم به نام خدا و اهل بیت خوبی می‌کنی اطعام می‌کنی، می‌بخشی و... محبت خدا و اهل بیت را در دل‌ها تقویت می‌کنی و خودت هم محبوب خدا و اهل بیت می‌شوی، وقتی به کسی محبت می‌کنی یا حتی اظهار محبت می‌کنی، محبوب او می‌شوی.

❤️ از کارهای مؤثر برای ایجاد، افزایش یا کاهش محبت، دعا است که عمدتا از آن غافلیم، در دعای ابوحمزه از خدا می‌خواهیم محبت دنیا را از دلمان خارج کند: «سَیدِی أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیا مِنْ قَلْبِی»، امام سجاد در دعا از خداوند می‌خواهد نفرت از بدی‌ها را در قلبش افزایش دهد: «أَشْعِرْ قَلْبِیَ اَلاِزْدِجَارَ [اَلاِنْزِجَارَ] عَنْ قَبَائِحِ اَلسَّیِّئَاتِ وَ فَوَاضِحِ [وَ فَضَائِحِ] اَلْحُوبَاتِ»

❤️ خیلی وقت‌ها محبت‌ها به واسطه دوری یا اختلافات و... کم می‌شود، اما نباید بی‌کار نشست، باید در جایی که محبت لازم است، محبت را ایجاد کرد و افزایش داد، وقتی بین زن و شوهر محبت‌ها کم شده از خوبی‌هایشان برایشان بگویی و خودشان خوبی‌های یکدیگر را یادرآور شوند، به هم محبت کنند، بین پدر و مادر و فرزند و اقوام و دوستان محبت‌ها کم شده است، یکدیگر را دعوت کنند هدیه دهند، تماس بگیرند، می‌خواهیم بین ما و اهل بیت محبت زیاد شود، به مجالسشان برویم و به نامشان محبت و اطعام کنیم.

📌خلاصه که بی‌کار ننشینیم و محبت‌ها را در آنجا که لازم است، زیاد و کم کنیم.

.................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

برنامه «سند باد» که این روزها از شبکه ۲ پخش می‌شود را لابد دیده‌اید یا اگر ندیده‌اید حتما ببینید.

افرادی را از کشورهای مختلف جهان که در ایران زندگی کرده‌اند به همراه ایرانی‌هایی که در آن کشورها زندگی کرده‌اند را می‌آورد و از فرهنگ و ویژگی‌های مختلف آن کشور صحبت می‌کند، در مورد نگاه مردم آن کشور به ایران و برعکس در مورد ویژگی‌های ایران از زبان آن خارجی‌های مقیم ایران صحبت می‌کند.

وقتی «سهیل اسعد» یا همان «ادگاردو روبین» را به عنوان مجری این برنامه دیدم خیلی تعجب کردم.

همان موقع از دوستم که همراه من برنامه را می‌دید و از برنامه و اجرای خوب سهیل اسعد خیلی خوشش آمده بود، پرسیدم: لهجه مجری کمی عجیب نیست؟ گفت: بله اتفاقا، اون کیه؟ تازه با ذوق و خوشحالی سهیل اسعد را معرفی کردم. او آرژانتینی و لبنانی الاصل و مقیم ایران است، او یکی از مبلغان بین‌المللی اسلام است و حالا من هم مانده‌ام اینجا چکار می‌کند؟!

یاد برنامه‌ «هم‌قصه» افتادم که سرباز روح‌الله رضوی اجرا می‌کرد. سرباز روح‌الله رضوی هم یک کشمیری البته ایرانی الاصل است که در قم زندگی می‌کند، نسل او به امام‌زاده مبرقع قم برمی‌گردد که اجدادش زمانی برای تبلیغ اسلام به کشمیر می‌روند و آنجا ماندگار می‌شوند و حالا او به ایران هجرت کرده است تا مبلغی برای ایران و کشمیر و جهان اسلام باشد. خیلی‌ها او را هم مثل سهیل اسعد نمی‌شناختند اما او کار خودش را می‌کرد.

سهیل اسعد دکتری تمدن اسلامی و مجری اولین شبکه تلوزیونی اسپانیولی زبان به نام هیسپان تی‌وی نیز است، زبان اسپانیولی زبان استعماری و تحمیل شده به بیش از ۵۰۰ میلیون از مستضعفین جهان است که نسل‌ها طعم ظلم غرب را چشیده‌اند و شاید روزی زبان سوم یا چهارم اسلام شود.

حالا سهیل اسعد با این ویژگی‌ها یک برنامه تلوزیونی دو طرفه برای دو مخاطب ایرانی و خارجی راه‌انداخته‌است. برنامه‌ای که با زبان معرفی کشورهای مختلف اطلاعات بسیار هدف‌مند و دقیقی از آنچه برای یک انسان در قامت تمدن اسلامی لازم است، برای معرفی استعمار و اطلاعات و آمارهایش و داشته‌های خودمان، ارائه می‌کند. مثلا به بهانه خوشحال و مهربان بودن مردم هند سراغ آمار خوشحال ترین مردم دنیا می‌رود و بعد آن را با آمار مصرف داروهای اعصاب که در خوشحال‌ترین کشورها بالاترین است، مقایسه می‌کند و این شما هستید که نتیجه می‌گیرید اصلا مفهوم خوشحالی و ابزار خوشحالی در آمارهای جهانی و آنچه تصور ما است، متفاوت است.

📌سفیران واقعی فرهنگ انقلاب اسلامی در واقع کسانی چون سهیل اسعد هستند که حالا سفیری دو جانبه شده‌اند و انقلاب را به مرکز خود نیز صادر می‌کنند.

.....................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

مشغول مطالعه خاطرات «سیدقلبی حسین کشمیری» پدر «سرباز روح‌الله رضوی» بودم، ماجراهای جذابی از تاثیرات انقلاب اسلامی بر مردم کشمیر و فعالیت‌هایش در آنجا را نقل کرده است، یکی از خاطرات مربوط به سال ۵۹ بعد از آغاز جنگ ایران و عراق و سفر فیصل نوری وزیر اوقاف حزب بعث عراق به کشمیر است.

این خاطره را که می‌خواندم به ذهنم رسید که سفیران واقعی انقلاب این جنس آدم‌ها هستند نه آن سفرای رسمی که عمدتا کارشان صدور ویزا و پاسپورت و تدارک ارتباطات رسمی دو کشور است.

ماجرا به یک مصاحبه فیصل نوری و تخریب چهره جمهوری اسلامی و القاء شبهاتی در ذهن‌های مسلمانان کشمیر برمی‌گردد. خبر مصاحبه او تیتر اول همه روزنامه‌ها شده بود و تاثیر بدی در مردم گذاشته بود. بعد از آن مصاحبه سیدقلبی رضوی و چند دانشجوی ایرانی مقیم کشمیر دور هم جمع می‌شوند تا تصمیم بگیرند چه کنند؟

همینجا این را هم بگویم که در خاطرات پیش از انقلاب ایشان چندین مورد گفته شده است که دوستان و آشنایان کشمیری ایشان که مهندس یا دکتر بوده‌اند برای کار به ایران می‌آمده‌اند و برخی دانشجویان ایرانی هم برای تحصیل در رشته‌های مهندسی به این کشور می‌آمده‌اند! چیزی که فکر نمی‌کنم امروزه نه به ذهن کشمیری‌ها بیاید که برای کار جایی در ایران داشته باشند و نه به فکر دانشجوی ما بیاید که برای تحصیل نیاز باشد به کشمیر برود.

خلاصه اینکه تصمیم می‌گیرند به سراغ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو بروند که از قضا همان زمان به کشمیر سفر کرده بوده است. ایشان را وقتی که با همسرشان در قایق برای تفریح به سر می‌برده است، می‌یابند و می‌گویند: «آقا شما پاسخگوی ماجرایی هستید که بوجود آمده؟ گره این مشکل به دست شما باز می‌شود.» آقای مسئول فرهنگی می‌گوید: «من در حال گذراندن سفر شخصی هستم.» سیدقلبی به او می‌گوید: «انقلاب ایران به جایی رسیده است که بحث شخصی و غیرشخصی نیست و شما به عنوان یک مسئول باید به مطالبی که در حمایت از صدام و علیه انقلاب ایران در روزنامه‌ها درج شده است، جواب دهید.»

بالاخره آقای سفیر فرهنگی قبول می‌کنند که این دوستان انقلابی مکانی را در هتلی فراهم کنند و با روزنامه‌ها هم هماهنگ کنند و بعد ایشان تشریف فرما شوند و به شبهات پاسخ دهند و همینطور می‌شود و ظرف دو روز بعد از القاء آن شبهات، روشنگری صورت می‌گیرد و این شبهات و جواب‌هایش فضایی بهتر برای معرفی انقلاب اسلامی فراهم می‌کند.

📌در واقع سفرای واقعی انقلاب همین‌ جمع‌ها و افراد دلسوز و باغیرت هستند که به دنبال ارتباط دو ملت‌‌اند.

.....................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

  • حمید رضا باقری