شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی

۲۰ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خداى تبارک و تعالى مى‌‏فرماید که انبیا را ما فرستادیم، بینات به آنها دادیم، آیات به آنها دادیم، میزان برایشان دادیم و فرستادیم‏ «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ غایت این است که مردم قیام به قسط بکنند، عدالت اجتماعى در بین مردم باشد، ظلم‌ها از بین برود، ستمگری‌ها از بین برود، ضعفا به آنها رسیدگى بشود، قیام به قسط بشود. دنبالش هم مى‏‌فرماید: «وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ» تناسب این چیست؟ تناسب این است که با حدید باید اینها انجام بگیرد؛ با بینات، با میزان و با حدید. «فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ»؛ یعنى، اگر شخصى یا گروهى بخواهند یک جامعه را تباه کنند، یک حکومتى را که حکومت عدل است، تباه کنند، با بینات با آنها باید صحبت کرد. نشنیدند، با موازین، موازین عقلى صحبت کرد. نشنیدند با حدید. اینهایى که دلسوزى مى‌‏کنند براى این افراد فاسد، مفسد، مشغول به انفجار و ترور و ... آنها خیال مى‌‏کنند که انبیا آمده‌‏اند مسأله بگویند، تمام. شما کدام یک از انبیا را سراغ دارید که در امور اجتماعى، به‏ آنطور حادش شرکت نکرده و سردمدار نبوده است؟

📖(بیانات امام 1360/6/18)

آنهایى که به ما مى‌‏گویند سازش کنید، آنها یا جاهل هستند یا مزدور. سازش با ظالم، یعنى اینکه دست ظالم را باز کن تا ظلم کند. این خلاف رأى تمام انبیاست. انبیاى عظام، تا آنجا که توانستند جدیت کردند که ظلم را از این بشر ظالم بزدایند، به موعظه، به نصیحت، به امر به معروف، به نهى از منکر، به‏ «أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ» «آخر الدواء الکى»؛  بعد از آنکه موعظه نشد، نصیحت نشد، آخر دوا این است که داغش کنند. شمشیر، آخر دواست.

📖 (بیانات امام 1363/4/10)

شما ببینید در همین آیه‌ى کریمه‌ى قرآن که راجع به قسط صحبت مى‌کند و مى‌گوید خداى متعال همه‌ى پیغمبران را فرستاد، «لِیَقُومَ النّٰاسُ بِالْقِسْطِ»؛ براى اینکه قسط و عدالت را در جامعه مستقر کنند، بلافاصله مى‌فرماید: «وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنٰافِعُ لِلنّٰاسِ‌»؛ یعنى پیغمبران علاوه بر اینکه با زبان دعوت سخن مى‌گویند، با بازوان و سرپنجگان قدرتى که مجهّز به سلاح هستند و با زورگویان و قدرت‌طلبان فاسد، معارضه و مبارزه مى‌کنند. پیغمبر اکرم وقتى به مدینه آمد و نظام اسلامى را تشکیل داد، آیات قرآن را بر مردم مى‌خواند، به گوش دشمنان هم مى‌رسانید؛ اما به این اکتفا نمى‌کرد. کسانى که طرف‌دار عدالت هستند، در مقابل زورگویان و زیاده‌طلبان و متجاوزان به حقوق انسانها باید خود را به قدرت مجهّز کنند. لذا شما مى‌بینید از روزى که نظام اسلامى به وجود آمد - یعنى اسلام مجهّز به قدرتِ یک ملت بزرگ و امکانات یک کشور و دولت بزرگ شد - دشمنان اسلام حرکت اسلام را جدّى گرفتند و علاقه‌مندان و طرف‌داران اسلام هم در اطراف و اکناف عالم امیدوار شدند.

📖 منبع: بیانات حضرت آقا در دیدار اقشار مختلف مردم - نیمه‌ى شعبان - مصلاّى تهران - (۱۳۸۱/۰۷/۳۰)

توضیحات شفاهی متن

دریافت

👈به شرح حال در ایتا بپیوندید.

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔻در کتاب تهران تا تیرانا که خاطرات مسعود خدابنده‌لو از اعضای ارشد جداشده از سازمان مجاهدین خلق است؛ نکته جالبی در مورد چرایی وارد شدن «سازمان مجاهدین خلق» به فهرست سازمان‌های تروریستی گفته شده است:

👈 «به نظرم سازمان وارد فهرست تروریستی شد نه چون قاتل هفده‌هزار ایرانی یا چند هزار عراقی بود، سازمان مجاهدین خلق وارد فهرست تروریستی شد، چون پس از اینکه صدام از چشم آمریکا افتاد‌، همچنان پای صدام ماند. جورج بوش برای حمله به عراق دو دلیل آورد: یکی سلاح‌های شیمیایی (که پیدا نشد) و دیگری حمایت صدام از تروریسم.» [۱]

 

🔻 آمریکایی‌ها ابتدا یک کلیدواژه‌هایی مانند تروریسم درست می‌کنند سپس برای خودشان لیست درست می‌کنند و هر وقت خواستند عده‌ای را وارد این لیست می‌کنند و هر وقت خواستند خارج می‌کنند، سازمان مجاهدین اگرچه در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا بود، اما پس از اشغال و ورود آمریکا به عراق، پس از یک درگیری‌های خیلی کوچک ظاهری وارد پایگاه‌های سازمان شد و سپس سازمان مجددا در همان امنیت و تامین مالی سابق دوباره به حیات خود در سایه آمریکا ادامه داد تا آنکه زمان خروج آمریکا از عراق، دیگر فضا برای سازمان امن نبود و دولت جدید عراق خواستار اخراج آنها شد، به همین جهت به راحتی سازمان از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شد و توسط آمریکایی‌ها به آلبانی (بخوانید حیاط خلوت آمریکا و دیگر تروریست‌های دنیا) مهاجرت داده شد.

این یکی از حکایت‌های لیست‌های مسخره بین‌المللی است!

...........

📖 [۱]. جعفربگلو، محمد، تهران تا تیرانا (خاطرات مسعود خدابنده: عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حافظت از مسعود رجوی)، چاپ اول، قم، انتشارات شهید کاظمی، ۱۴۰۱ش، ص ۱۱۹.

👈به شرح حال بپیوندید.
 

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔻 اسلام به مسیحیت مى‌گوید: «تَعٰالَوْا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَوٰاءٍ بَیْنَنٰا وَ بَیْنَکُمْ‌». مشترکات را با آن‌ها مورد ملاحظه قرار مى‌دهد. اسلام علیه ملت‌هاى دیگر نیست، علیه ادیان دیگر نیست؛ علیه زور است، علیه ظلم است، علیه استکبار است، علیه سیطره‌جوئى است.

📚(بیانات رهبری در دیدار کارگزاران نظام ۱۷ فروردین ۱۳۸۶)

 

🔻در اسلام مبناى اصلى آزادى انسان، توحید است... آن نقطه‌ى کانونى، توحید است. توحید فقط عبارت نیست از اعتقاد به خدا؛ توحید عبارت است از اعتقاد به خدا، و کفر به طاغوت؛ عبودیت خدا، و عدم عبودیت غیر خدا؛ «تَعٰالَوْا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَوٰاءٍ بَیْنَنٰا وَ بَیْنَکُمْ أَلاّٰ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّٰهَ وَ لاٰ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً» نمى‌گوید «لا نشرک به احدا» -البته یک جائى هم «احداً» دارد، اما اینجا اعم از آن است- مى‌فرماید: «وَ لاٰ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً»؛ هیچ چیزى را شریک خدا قرار ندهید. یعنى شما اگر از عاداتِ بى‌دلیل پیروى کنید، این برخلاف توحید است؛ از انسانها پیروى کنید، همین‌جور است؛ از نظام‌هاى اجتماعى پیروى کنید، همین‌جور است -آنجائى که به اراده‌ى الهى منتهى نشود- همه‌ى اینها شرک به خداست، و توحید عبارت است از اعراض از این شرک. «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطّٰاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللّٰهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقىٰ‌»؛ کفر به طاغوت وجود دارد، بعدش هم ایمان به خدا. خب، این معنایش همان آزادى است. یعنى شما از همه‌ى قیود، غیر از عبودیت خدا، آزادید.

📚 (بیانات رهبری در چهارمین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌ با موضوع آزادى ۲۳ آبان ۱۳۹۱)

👈به شرح حال بپیوندید.
 

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

دیروز به آرایشگاهی که تا حالا چندباری از آن نوشته‌ام رفته بودم. همانکه اولین بار یکیشان گفت: هرکس شش ماه آمد اینجا، شیشه‌ای نشد بیاید هر فحشی خواست به من بدهد، همانکه عکس شهیدشان را بزرگ در آرایشگاه زده‌اند و حکم قهوه‌خانه‌دارد.

مثل همیشه شلوغ بود و چند نفری هم برای دور هم نشینی آنجا بودند. آرایشگر فیلمی از یکی از دوستانشان نشان داد که پاهایش به علت بیماری قطع شده بود.

یکی از آنها که فیلم را دید گفت: معلوم است که پایش قطع می‌شود این همان پایی هست که با لگد زد توی سینه پدرش و کمر مادرش و از خانه بیرونشان کرد و پدر و مادرش چند وقت در شاه سیدعلی (نزدیک همان‌جا) چادر زده بودند.

تا او از این حرف‌ها زد یکی از مشتری‌ها گفت: بله دستی هم که مادرش را سر نماز بزند زمین باید قلم شود و همه با خود همان طرف زدند زیر خنده.

نگو مدت‌ها قبل این بنده خدا و آن مشتری جفتشان معتاد و هم‌منقلی بوده‌اند و حالا سال‌ها بود ترک کرده بودند. ماجرای زمین زدن مادر در نماز هم خاطره زمان اعتیاد بود، می‌گفت مادرم لیف می‌بافت و می‌فروخت، من خمار بودم، صاحب کارش آمد و لیف‌ها را خرید و چشم من دنبال پول مادرم بود، سر نماز توی مسجد رفتم پولش را بردارم مادرم نگذاشت و مادرم را زدم زمین.

شروع کردند از دزدی‌های عجیب و غریب زمان معتادی گفتن؛ می‌گفت: خمار که می‌شدیم فقط به این فکر می‌کردیم که چه چیزی را می‌شود دزدید، چندباری بلندگو و میکروفن مسجد را دزدیده بود، می‌گفت: حاج‌آقای مسجد با موتور گذاشته بود دنبالمان، باد در عبایش افتاده بود انگار Zoro افتاده است دنبالمان.

کولر یک خانه را دزدیده بودند برده بودند بفروشند، خریدار گفته بود این نو هست حیفه! می‌گفت: بردیمش از بلندی انداختیمش پایین داغان شد، گفتیم: خب حالا دیگه نو نیست بخرش! یک بار هم دونفری تابوت یک جنازه را دزدیده بودند و در خیابان راه افتاده بودند، برخی هم فکر کرده بودند واقعا تشیع جنازه یک معتادی مثل خودشان است و دلشان سوخته بود و اینها را همراهی کرده‌ بودند خلاصه همینجوری یک تشیع جنازه راه افتاده بود، این خاطرات را می‌گفتند و قه قه همه می‌خندیدیم از این حماقت‌ها! اما حالا هر دو اینها ترک کرده بودند و برای خودشان کار و احترام داشتند.

زمان اعتیاد خانه یکی از دوستانشان پاتوقشان بوده بود، می‌گفت: فقط آجر‌های خانه و در ورودی و شیر آب را نفروختیم، همه چیزش را فروختیم. می‌گفت یک بار موقع مواد کشیدن یکی از هم منقلی‌ها overdose کرد و افتاد مرد، بقیه رفقا از ترس مأمور در رفتند ولی من جایی نداشتم، جنازه را گذاشتم توی حمام، چندساعت یک‌بار آب سرد را باز می‌کردم رویش تا بو نگیرد تا بالاخره بعد از چندین روز پسران میت پرس و جو کرده بودند آمده بودند آنجا را گشته بودند و با جنازه بو کرده پدرشان زیر آب روبرو شده بودند.

خلاصه حرفشان این بود که آدم خمار هیچ نمی‌فهمد، فقط یک هدف دارد که به مواد برسد و برایش هر کاری می‌کند. برخی‌هاشان هستند که از ناموس و بچه خودشان هم مایه می‌گذارند و بعضا می‌فروشند تا به موادشان برسند.

 

📌خیلی‌هایی که سراغ مواد می‌روند عاقبت اعتیاد را ندیده‌اند. در روایت از حضرت امیر است: «التدبیر قبل العمل یؤمنک من الندم» فکر کردن پیش از کار، تو را از پشیمانی ایمن می‌دارد.

در روایت دیگری از حضرت: فقالَ لَهُ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : فإنّی اُوصیکَ إذا أنتَ هَمَمْتَ بأمْرٍ فتَدبَّرْ عاقِبَتَهُ ، فإنْ یَکُنْ رُشْدا فأمْضِهِ ، و إنْ یَکُنْ غَیّا فانْتَهِ عَنهُ .

وقتی می‌خواهی کاری کنی به عاقبت آن کار فکر کن اگر رشد در آن بود انجام ده و اگر گمراهی بود تمامش کن کنارش بگذار.

👈به شرح حال بپیوندید.

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

📌تصویری از امام در نوفل لوشاتو؛

کاغذهای چسپانده شده روی دیوارها را دقت کنید: «حجاب رعایت شود.»

امام خمینی در شرایطی که در کشور فرانسه به عنوان یک میهمان موقت و پرحاشیه حضور داشت و دولت این کشور هم روی اقدامات ایشان حساس بود، الزام کرده بودند که خبرنگاران خانم که به منزل ایشان می‌آیند، باید باحجاب بیایند.

 

حجت‌الاسلام محتشمی‌پور در مورد این ماجرا می‌گویند:

یک جریانی که در آنجا اتفاق افتاد این مسئله بود که طبیعتا در غرب خانم‌ها بی‌حجاب هستند و حجاب اسلامی ندارند، و خبرنگارهائی که می‌آیند و احیانا کسانی که می‌آمدند برای دیدن امام در آنجا بدون حجاب اسلامی بودند و در محوطه منزل امام می‌آمدند و رفت و آمد می‌کردند و احیانا در بحث‌ها هم دیده می‌شد که بعضی از برادران غیرروحانی با بعضی از این خانم‌های بی‌حجاب بحث و صحبت می‌کنند، و این منظره خوبی نداشت، لذا خدمت امام نوشتیم که یک همچنین مسئله‌ای هست، این محوطه مربوط به شماست و صرفنظر از اینکه اینجا غرب هست، می‌بایست موضوع حجاب مراعات بشود که منزل امام است و امام فرمودند که: در داخل محوطه منزل حجاب اسلامی بایستی رعایت بشود و از آن به بعد در محوطه داخلی منزل امام این مسئله سخت رعایت می‌شد و وسائل حجاب اسلامی هم آنجا فراهم شد تا کسانی که حجاب اسلامی نداشتند مثل خبرنگارها بتوانند وارد شوند.

....

📖 منبع: سرگذشت‌های ویژه از زندگی امام خمینی به روایت جمعی از فضلا، ج ۱، صص ۵۷ - ۵۸.

👈به شرح حال بپیوندید.

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰 خوب است خدمت کسانی که از سختی مجازات اسرائیلی‌ها در عذابند ماجرای مجازات الهی برای این قوم پلید را متذکر شویم.

یکی از عذاب‌های سخت خداوند که بنی‌اسرائیل به آن مبتلا شد، کشتار دسته‌جمعی بود.

وقتی موسی (علیه السلام) از کوه طور بازگشت و بنی‌اسرائیل را در حال عبادت گوساله دید به عنوان مجازات به آنان گفت:

«یَا قَوْمِ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَکُمْ بِاتِّخَاذِکُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بَارِئِکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ» (بقره:۵۴)

ای قوم من! قطعاً شما به سبب معبود گرفتن گوساله به خودتان ستم ورزیدید، پس به سوی آفریننده خود بازگردید، و خودتان را بکشید که این [عمل‌] برای شما در پیشگاه آفریدگارتان بهتر است.

 

🔻در تفسیر قمی از علی‌بن ابراهیم نقل شده است بعد از این دستور، آنها گفتند:

👈چگونه خود را به قتل رسانیم؟ موسی (علیه السلام) گفت: صبحگاه همگی به بیت المقدس بیایید و با خود چاقو یا تکه‌ای آهن یا شمشیری بیاورید. چون من بر منبر بنی اسرائیل نشستم، چهره‌های خود را بپوشانید، به گونه‌ای که هیچ کس، همراه خود را نشناسد؛ آن گاه یکدیگر را به قتل رسانید. پس هفتاد هزار تن از کسانی که گوساله را پرستیده بودند در بیت المقدس جمع آمدند و پس از این که موسی پیشاپیش آنها نماز گزارد و از منبر بالا رفت، شروع به کشتن یکدیگر کردند، تا این که جبرئیل نازل شد و گفت: ‌ای موسی! به آنها بگو دست از کشتار بردارند؛ چرا که خداوند از آنها درگذشت؛ حال آن که ده هزار تن از ایشان به قتل رسیده بودند.

👈به شرح حال بپیوندید.

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

حاج همت در این کلیپ توضیح می‌دهد چقدر اسرائیلی‌ها ضعیف هستند و همچنین اینکه چرا با وجود ضعف‌ اسرائیلی‌ها، سوری‌ها نمی‌توانستند آنها را شکست دهند و اینکه چرا درگیر شدن ما با اسرائیل از سوریه در آن شرایط سال ۱۳۶۱ به مصلحت نبود.

دریافت
مدت زمان: 5 دقیقه 20 ثانیه

اما حالا شرایط عوض شده است، روح حاج همت شاد، کاش بود و می‌دید پس از چهل سال ورق برگشته است، اسرائیل همان اسرائیل بلکه ضعیف‌تر است اما نیروهای مقابلش دیگر آن نیروهای سست و ضعیف نیستند.

👈به شرح حال بپیوندید.
 

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔻 آیت‌الله شریعتمداری از مراجع مطرح قم و مورد اعتماد آیت‌الله گلپایگانی و مرعشی بود.

بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی ایشان و آن دو بزرگوار متکفل ساماندهی امور حوزه قم شدند.

در آن زمان با اینکه امام نیز در تراز همین بزرگواران بودند و حتی از نظر شمار شاگردان، درس بسیار پررونق‌تری نسبت به آن سه مرجع داشتند اما پس از رحلت آیت‌الله بروجردی از اموری که در شأن مراجع جدید بود مثل: برگزاری مجلس ترحیم برای آیت‌الله بروجردی و رساله دادن و تکفل امور حوزه پرهیز کردند.

 

🔻با گذشت زمان و پررنگ شدن مبارزات و تبعید امام، جایگاه زعامت حوزه قم برای سه مرجع مذکور تثبیت شد، در میان این سه مرجع، طرفداران آیت‌الله شریعتمداری بیشتر قومیتی و محدود به مناطق آذربایجان و ترک‌تبار بودند، ایشان در امور اجتماعی نقش فعالی در میان سه مرجع مذکور داشتند و عملا هماهنگ‌کننده آنها به ویژه آیت‌الله گلپایگانی در امور سیاسی بود.

 

🔻 در اسناد ساواک و اسناد لانه جاسوسی، سندهای مختلفی وجود دارد که حکایت‌گر این مطلب است، از جمله این موارد در یکی از اسناد لانه جاسوسی (جلد ۲۷ (خط میانه ۳)) سند ش ۱۲ در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۷ گزارشی از ملاقات دو مأمور آمریکایی همراه با ناصر میناچی با آیت‌الله شریعتمداری آمده است.

(انتشار این اسناد بعد از تسخیر لانه جاسوسی موجب بازداشت موقت ناصر میناچی وزیر ارشاد و فرهنگ دولت موقت شد اما تاثیری در شرایط آیت‌الله شریعتمداری نداشت تا اینکه اقدام ایشان در کودتای نوژه علیه انقلاب آشکار شد و بدین واسطه حبس خانگی شدند.)

 

🔻در سند مذکور آمده است:

«او نگرانی و درک عمیق خود را در این مورد که ارتش خروج شاه را نمی‌پذیرد نشان داد. با ذکر و توجه به شایعاتی در این مورد که آنها با شاه توطئه چیده‌اند تا آشوب‌هایی ایجاد کرده و باعث سقوط دولت ملی شوند و در نتیجه بازگشت شاه را به قدرت ممکن بسازند، او مکررا پیشنهاد می‌کرد که آمریکا هرچه را در توان دارد به کار گیرد تا از این امر جلوگیری کند. به هر حال با ذکر این که چپ‌ها و سایر عناصر توطئه‌گر ممکن است از دستوراتش اطاعت نکنند. او موافقت کرد که اعلامیه‌ای در روز 11 ژانویه صادر کند. با ذکر توصیه‌هایی که در آن به طرفدارانش امر می‌کند که از هر نوع آشوب و یا هرگونه اعمال تحریک‌آمیز نسبت به ارتش در طی مدت خروج و نبودن شاه خودداری نمایند. این اعلامیه و دستورات، با مُهر وی و همچنین مُهر آیت‌اللّه‌های دیگر گلپایگانی و مرعشی صادر خواهد شد.

آیت اللّه در رابطه با روابط آینده مابین ایران و آمریکا خیلی مهربان و خوشبین بود. او قدردانی خود را از کمک‌های آمریکا در گذشته اظهار داشت و متذکر شد که ایران همان اندازه محتاج به فروش نفت است که آمریکا محتاج به خریدن آن.

او خاطرنشان ساخت برای محفوظ بودن در مقابل شوروی به کمک آمریکا احتیاج دارد. انتقادات فعلی از آمریکا از این عقیده غلط که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت می‌کند سرچشمه می‌گیرد. این مشکل می‌تواند به طور کامل رفع شود و روابط خوب ایران و آمریکا بر پایه یک احترام متقابل می‌تواند دوباره برقرار شود.»

....

📝 پی‌نوشت:

۱. اگرچه امام از اموری که موجب شهرت و مطرح شدن ایشان به عنوان مرجع بود، پرهیز می‌کردند اما خودشان را در جایگاه ولایت اجتماعی می‌دانند و شاهد آن هم اینکه همان زمان اجازه نامه‌هایی برای افراد برای اخذ وجواهات و تصرفات ولایی صادر می‌کردند.

۲. برخلاف امام که مکرر می‌فرمودند: «شاه باید برود.» آیت‌الله شریعتمداری تا پیش از رفتن شاه اصرار داشتند که شاه باید بماند و به واسطه‌های مختلف برای امام پیام می‌فرستادند که اینقدر نگویید: شاه باید برود و وقتی هم اخبار رفتن شاه مطرح می‌شود کسانی مثل ایشان و برخی دیگر از مراجع اظهار نگرانی می‌کنند. (ر.ب: همان، سند ش ۱۰، ص ۳۰-۳۱)

پس از رفتن شاه نیز اگرچه موضع امام و آقای شریعتمداری در مورد نوع تعامل با ارتش یکسان است اما با این تفاوت که ظاهرا ایشان می‌خواست با ارتش برخورد نشود تا در شرایط آرام دولت ملی بختیار حفظ شود اما امام می‌خواست ارتش برای انقلاب بماند و با فشار مردمی دولت بختیار را کنار زند.

👈به شرح حال بپیوندید.

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

خداوند تبارک و تعالی وقتی چگونگی جریان یافتن، سنت غلبه حق بر باطل را می‌گوید، چنین تعبیر می‌کند: «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ‏ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ» (الانبیاء:۱۸)

حق را به سوی کاسه سر باطل پرتاب و آن را متلاشی می‌کنیم و به یکباره می‌بینی باطل هیچ نبود و رفتنی بود.

 

سنت خداوند در نابودی باطل مبتنی بر غافل‌گیری جریان باطل است. این اتفاق را در مواقف مختلف از تاریخ اسلام و تاریخ معاصر می‌بینیم. مثلا در تاریخ معاصر اتفاقات پی‌درپی بعد از رحلت آقامصطفی فرزند امام به اعتراف افراد مختلف داخلی و خارجی موجب غافلگیری همه شد و به سرعت انقلاب اسلامی بعد از سال‌ها رکود و استقامت بی‌نتیجه بر مدار پیروزی افتاد. یکی از الطاف خفیه الهی در ظاهری سخت شوکی به صحنه درگیری حق و باطل داد و جوششی رقم خورد و پشت سرهم خداوند صفحه‌های جدید و غافلگیرکننده‌ای را به نمایش گذاشت و در مدت کوتاهی انقلاب به پیروزی رسید.

 

در طوفان الاقصی از جمله چیزهایی که دل انسان را گرم و به تعلق اراده‌ خداوند بر نابودی باطل، امیدوار می‌کند، غافل‌گیری بسیار خارق العاده همه طرف‌ها در این ماجرا بود.

در گذشته بعد از جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله و اسرائیل، هم نتانیاهو و هم حضرت آقا، به حضور لشکریان اجنه در صحنه کمک به نیروهای اسرائیل تصریح کردند. مهم‌ترین کارکرد این نیروها در شناسایی و انتقال اطلاعات است اما حماس توانست در یک گستره بسیار کوچک و متراکم و تحت نظارت‌های مختلف از جمله نظارت لشکریان اجنه، تدارک یک غافلگیری بسیار بزرگ را سامان دهد و این یعنی دست اجنه از نفوذ در این صحنه بسته بوده است و این جز با ایمان و اراده الهی ممکن نیست.

 

یکی دیگر از نکاتی که دست خدا را نشان می‌دهد اصابت موشک‌ها به صورت بسیار دقیق به نقاط حساس و مورد هدف است. همه امور تحت اراده خداوند است اما در قرآن از جمله اموری که صریحا به عنوان نماد فعل خدا ذکر شده است و چه بسا اشاره‌ای به عنایت خاص خداوند و نشانه بودن آن داشته باشد، بحث نشانه‌گیری است.

«فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى‏ وَ لِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنینَ مِنْهُ بَلاءً حَسَنا» (الانفال:17)

 شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کُشت. و چون تیری افکندى، تو نیفکندى، بلکه خدا افکند. و بدین وسیله مؤمنان را به آزمایشى نیکو، بیازماید.

 

🔻در زمان جنگ اولین موشک‌هایی که ما شلیک کردیم دقیق به پالایشگاه کرکوک و بعدی هم به بانک رافدین بغداد از بانک‌های اصلی عراق برخورد کرد. آن زمان این دقت در اصابت موشک‌ها به اهداف برای عراق غافلگیرکننده بود.

در ماجرای اصابت موشک‌های سپاه به مقرهای داعش بعد از حمله تروریستی داعش به مجلس نیز ۶ موشک شلیک شده بود اما در تصاویر ۷ انفجار دیده شد و بعدا معلوم شد یکی از این موشک‌ها دقیق مقابل ورودی تونل یکی از مقرهای تروریست‌ها اصابت کرده بود و آتش موشک همه تروریست‌های درون تونل را نابود کرده و آتش انفجار موشک از طرف دیگر تونل بیرون آمده است و به همین خاطر هفت انفجار توسط دوربین‌ها ثبت شده بود. این میزان دقت در اصابت به هدف از بحث دقت موشک خارج بود.

در طوفان الاقصی نیز وقتی به شلیک‌های صورت گرفته نگاه می‌کنیم در مقایسه با گذشته به شکل عجیبی این موشک‌ها موجب ایجاد تلفات و خسارت می‌شوند و به جاهایی که تلفات ایجاد کند اصابت می‌کنند.

 

مورد آخر که باز انسان را دل‌گرم می‌کند و در جنگ‌های قبل به این شکل مشاهده نمی‌شد، ایجاد همدلی بین گروه‌های مختلف مردم فلسطین و همچنین کشورهای اسلامی و مردم مسلمان در اظهار تنفر نسبت به اسرائیل و حمایت از فلسطین است.

به وجود آمدن چنین اتفاق‌ نظرها و هم‌دلی‌هایی از قدرت انسان خارج است و یک دست الهی برای هم‌دل‌ و هم صدا شدن بندگان خداوند نیاز است.

👈به شرح حال بپیوندید.
 

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

محضر آیت الله میرباقری بودیم، در مورد نحوه پایان کار اسرائیل به آیه ۲۹ سوره مبارکه دخان اشاره فرمودند و گفتند: در داستان فرعون و غرق شدن لشکر عظیم او که نتیجه‌اش شد وارث شدن دیگرانی بر سرزمین و ثروت‌های باقی مانده آنها، خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید طوری آنها را ریشه کن کردیم که در آسمان و زمین هیچ کس افسوس آنها را نخورد و بر آنها نگریست.

«فَمَا بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّمَآءُ وَالْأَرْضُ وَمَا کَانُوا مُنْظَرِینَ» (الدخان:۲۹)

این سنت خداوند است که وقتی بخواهد ظالمان را ریشه کن کند طوری اینکار را می‌کند که دیگر کسی آنها را مظلوم نمی‌داند و بر رفتنشان افسوس نمی‌خورد.

حکایت اسرائیل هم همین است و خداوند تبارک و تعالی بی‌شک ریشه آنها را خواهد کند ولی اینگونه ریشه‌کن می‌شوند.

برخلاف آقای ما ابا عبدالله که مظلومانه شهید شدند ‌و مظلومیتشان را همه فهمیدند و بر آن سوختند:

«بَکَی لَهُ جَمِیعُ الْخَلاَئِقِ وَ بَکَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الأَْرَضُونَ السَّبْعُ وَ مَا فِیهِنَّ وَ مَا بَیْنَهُنَ»

برایش تمام آفریدگان گریستند، و به خاطر آن آسمان‌های هفتگانه و زمین‌های هفت گانه گریست، و آنچه در آنها و بین آنها بودند.

 

صوت سخنرانی آیت‌الله میرباقری

دریافت

👈به شرح حال بپیوندید.
 

  • حمید رضا باقری