شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی

۱۳ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رتبه ایران در شاخصه توسعه انسانی

دریافت مدت زمان: 4 دقیقه

شاخص توسعه انسانی "human development index" یکی از مهم‌ترین شاخص‌‌ها در تشخیص توسعه رفاه عمومی و کاهش اختلاف طبقاتی در یک جامعه است. این شاخص از بررسی چهار مؤلفه زیر بدست می‌آید:

  1. عمر طولانی یا همان امید به زندگی
  2. زندگی سالم از نظر بهداشت
  3. شاخص آموزش و تحصیلات
  4. استاندارد رفاه عموی و داشتن یک زندگی آبرومندانه

این شاخص توسط دفتر توسعه سازمان ملل "united nations development programme" که مخفف آن undp است، برای سنجش کیفیت زندگی ملت‌های مختلف جهان به کار گرفته می‌شود.

بنا به گزارش این دفتر، از سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۵ش ایران توانسته است به طور میانگین رتبه اول سرعت افزایش شاخص توسعه انسانی را درجهان به خود اختصاص دهد و از رتبه ۱۱۰ دنیا به رتبه ۶۹ رسیده است.

میانگین رشد شاخص توسعه انسانی در جهان ۰.۶۸ تا ۰.۷۳ درصد بوده است و رشد ایران از دوبرابر متوسط جهانی نیز بیشتر بوده است یعنی به طور میانگین سالانه ۱.۶ درصد این شاخص افزایش داشته است.

البته متاسفانه در دو سال اخیر به دلیل سیاست‌های نئولیبرال دولت‌ غرب‌گرا رتبه ایران در این شاخص کاهش پیدا کرده است.

 بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد فقر مطلق در ایران کمتر از کشورهایی مثل انگلیس، بلژیک، اسپانیا، کرواسی، یونان و رومانی است.

 

تولید ناخالص داخلی بر اساسی برابری قدرت خرید

دریافت مدت زمان: 3 دقیقه 44 ثانیه

✅ وقتی می‌خواهیم وضعیت کنونی ایران را بررسی نموده و در مورد آن قضاوت کنیم، لازم است وضعیت فعلی را مثلا با چهل سال قبل از خود مقایسه کنیم نه با وضعیت کنونی یا سابق کشورهای دیگر...

✅ وقتی صحبت از این می‌شود که بر اساس آمارهای مختلف جهانی از ضریب جینی در ایران، فاصله طبقاتی نسبت به دوران پهلوی، به طور مستمر در چهل سال گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.
◀️ می‌گویند" توزیع عادلانه فقر هنر جمهوری اسلامی بوده است. اگر ثروت عمومی نیز افزایش یافته بود آنگاه کاهش فاصله طبقاتی ارزشمند می‌شد."

✅ برای تشخیص افزایش ثروت عمومی و قدرت اقتصادی هر کشور ۲ شاخص اصلی (GNP) و (GDP) مطرح است.
🔹شاخص تولید ناخالص ملی (GNP) یعنی مجموع سرمایه‌های تولید شده در کشور توسط مردم و دولت به علاوه درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌های ایرانیان در خارج از کشور که به داخل کشور می‌آید. 
این رقم نسبت به قبل از انقلاب قریب به ۲ برابر شده است.
🔹شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP) یعنی مجموع سرمایه‌های تولید شده در کشور توسط مردم و دولت به علاوه سرمایه‌های حاصله از سرمایه‌گذاری‌های خارجی درون کشور. این رقم نسبت به قبل از انقلاب قریب به ۳ برابر شده است. 
یعنی از میزان ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد دلار در سال‌های پایانی رژیم پهلوی به بیش از ۵۴۰ میلارد دلار رسیده است.

 

ضریب جینی در ایران

دریافت مدت زمان: 3 دقیقه 53 ثانیه

✅ "ضریب جینی" مهم‌ترین شاخص در زمینه "کاهش اختلاف طبقاتی" در جامعه است.
✅ این شاخص هرچقدر به صفر نزدیک‌تر باشد، حاکی از وضعیت بهتری در برابری قدرت اقتصادی مردم می‌باشد و هرچقدر به یک نزدیک‌تر شود، حاکی از افزایش شکاف طبقاتی و تمرکز ثروت در دهک‌های محدودی از جامعه می‌باشد.

✅ضریب جینی در دوران پهلوی در دهه ۴۰ برابر با ۰.۵۰۲ بود و با افزایش یکباره قیمت نفت در دهه ۵۰ و با وجود جمعیت قریب به ۳۰ میلیون نفری در کشور به ۰.۴۹۵ رسید. 
اما بعد از ۳۵ سال از انقلاب در سال ۱۳۹۲ 
🔹با وجود اینکه جمعیت کشور قریب به ۳ برابر شده بود، 
🔹باوجود اینکه ۱۰ سال از عمر انقلاب در جنگ و شورش‌های مختلف طی گردید، 

🔹 باوجود تحریم‌های بسیار زیاد آمریکا و هم‌پیمانان او در این سال‌ها 
این شاخص به رقم ۰.۳۷۳۶ رسید و این حاکی از کاهش قابل توجه شکاف طبقاتی در طول عمر ۴۰ ساله انقلاب نسبت به دوران پهلوی می‌باشد.

✅براساس گزارش بانک جهانی میزان اختلاف طبقاتی در این سال‌ها درکشور ایران با وجود همه مشکلات، برحسب ضریب جینی، از کشورهایی چون: آمریکا، روسیه، ترکیه، قطر، چین، آرژانتین، مالزی، شیلی و... کاهش بیشتری داشته است.

 

قدرت جهانی ایران از نظر کلی

دریافت  مدت زمان: 3 دقیقه 14 ثانیه

 

ارائه دکتر مجید بذرافکن مسئول پروژه ایران ۲۰ از دست‌آوردهای ایران

دریافت  مدت زمان: 3 دقیقه 12 ثانیه

این کلیپ بخشی از سخنرانی دکتر مجید بذرافکن با عنوان نگاهی تازه به ایران سانسور شده است.

دکتر مجید بذرافکن در رشته علوم سیاسی و گرایش انقلاب اسلامی دارای مدرک دکتری بوده و از جمله اساتید و مدرسین در حوزه انقلاب اسلامی شناخته می‌شود. کارشناسی مرکز اسناد انقلاب اسلامی از دیگر فعالیت‌های این استاد است. اندیشه امام خمینی و تحلیل سیاست‌های منطقه در قبال انقلاب از تخصص‌های ایشان است.

در این کلیپ توضیح داده می‌‍شود که امید به زندگی در ایران در سال ۱۳۴۰ش برابر با ۴۵ سال بوده است و در سال ۱۳۹۶ این رقم به ۷۶ سال افزایش یافته است. ایران رتبه ۷‌ام افزایش امید به زندگی را در جهان داشته است.

به گزارش بانک جهانی از نظر آمار مرگ میر کودکان ایران رتبه یازدهم کاهش مرگ و میر کودکان را داشته است.

سازمان بهداشت جهانی WHO می‌گوید ایران در مجموع ۱۸۳ کشور جزو ۲۰ کشور پایین خودکشی مجموع زن و مرد در جهان است و در مردان جزو ۱۰ کشور پایین خودکشی در جهان است.

ایران پایین‌ترین آمار مرگ و میر به علت مصرف مشروبات الکلی را درجهان دارد و...

فایل کامل آمارهای این قسمت و سایر مباحث ایشان در فایل روند پژوهی ۴۰ سالگی انقلاب در انتهای این پست الحاق شده است.

 

آمارهای نگفته کشاورزی ایران

دریافت  مدت زمان: 1 دقیقه 32 ثانیه

در این کلیپ که مربوط به بخشی از ارائه دکتر مجید بذرافکن با عنوان ایران ساسنور شده است برخی از آمارهای کشاورزی ایران ارائه می‌شود.

ایران ۱۳‌امین کشور غلات در جهان است، ایران ۱۴‌امین کشور جهان از نظر سرانه آبیاری سرزمینی است. ایران ۲۱‌امین کشور جهان از نظر کل زمین‌های کشاورزی است و این درحالی است که قریب به یک سوم کشور ما کویر است و بخش زیادی از آن هم کوهستان است و این حاکی از تلاش ایرانیان در احیاء زمین‌ها برای کشاورزی است و...

 

رشد فناوری تولید دارو در ایران

دریافت  مدت زمان: 2 دقیقه 57 ثانیه

✅ صنعت تولید دارو به عنوان یکی از صنایع استراتژیک هر کشور محسوب می‌شود.

✅ این صنعت رتبه دوم صنایع آینده محور و رتبه سوم در صنایع سودآور را در جهان به خود اختصاص داده است.

🔹اولین کارخانه دارو سازی ایران در سال ۱۳۲۵ راه‌اندازی شد. 
🔹تا دهه ۵۰ تنها ۳۰ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شد.
🔹با آغاز انقلاب از جمله اولین تحریم‌ها تحریم دارویی کشور بود به همین جهت، برای مقابله با تحریم دارویی در سال ۱۳۷۹ اولین شرکت فراورده‌های نسل جدید دارویی در ایران تاسیس شد.
🔹در سال ۱۳۸۱ تولید رادیو داروها آغاز شد و در سال ۱۳۸۵ اولین واحد تولید داروهای نانو فعالیت خود را آغاز کرد.
🔹در سال ۱۳۹۰ پنج خط تولید داروهای دامی و ۳ واحد تشخیص و درمان در کشور افتتاح شد و در سال ۱۳۹۵ موفق شدیم به جمع ۲۰ کشور برتر دنیا در تولید دارو بپیوندیم و بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید نماییم.

 

جایگاه نظامی ایران در دنیا

دریافت   مدت زمان: 3 دقیقه 31 ثانیه 

مطلب مرتبط: کلیپ‌های مرتبط با نقش سپاه در اقتصاد، بودجه سپاه و قدرت نظامی ایران

 

جایگاه ایران از نظر صنعت و معدن در جهان

دریافت   مدت زمان: 4 دقیقه 28 ثانیه

 

جایگاه ایران از منظر صنعت خودرو در جهان

دریافت  مدت زمان: 4 دقیقه 5 ثانیه

 

جایگاه علمی ایران در جهان و شاخص پیشرفت علمی

دریافت  مدت زمان: 3 دقیقه 25 ثانیه

 

توانمندی ایران در ساخت ربات

دریافت  مدت زمان: 2 دقیقه 33 ثانیه

 

توسعه صنایع دانش‌بنیان در ایران

دریافت  مدت زمان: 3 دقیقه 45 ثانیه

 

جایگاه ایران از نظر توسعه انرژی

دریافت   مدت زمان: 3 دقیقه 29 ثانیه

 

جایگاه ورزشی ایران در جهان

دریافت   مدت زمان: 4 دقیقه 1 ثانیه

 

فناوری ارتباطات در ایران

دریافت  مدت زمان: 4 دقیقه 24 ثانیه

 

اولین شبیه‌سازی ژنتیکی در غرب آسیا

دریافت  مدت زمان: 1 دقیقه 16 ثانیه

 

اولین ماهواره در ایران

دریافت  مدت زمان: 1 دقیقه 40 ثانیه

 

اولین درمان آسیب نخاعی در جهان

دریافت  مدت زمان: 1 دقیقه 23 ثانیه

 

صحبت‌های دکتر عبدالملکی در مورد گوشه‌هایی از پیشرفت‌های ایران در برنامه چوب‌خط

دریافت  مدت زمان: 2 دقیقه 41 ثانیه

در این کلیپ دکتر عبدالملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در توضیح بخشی از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی در عرصه اقتصاد مروری بر برخی آمارهای اساسی اقتصادی کشور می‌کنند.

طی چهار ده گذشته از انقلاب درآمد سرانه واقعی در کشور ایران قریب به 600 درصد رشده کرده  یعنی درآمد هر ایرانی تقریبا ۶ برابر شده است و این در حالی است که در این چهل سال جمعیت ما 3 برابر شده است و این یک اتفاق خارق العاده است.

از ابتدای انقلاب میانگین عمر هر ایرانی قریب به 22-23 سال افزایش پیدا کرده است که به گزارش سازمان بهداشت جهانی خارق العاده است، طی این چهل سال ایران یکی از بالاترین آمارهای رشد امید به زندگی را در جهان داشته‌ است.

وابستگی کشور به لحاظ جمعیتی به نفت خام از ابتدای انقلاب تا کنون یک نهم شده است. در ابتدای انقلاب ایران روزانه ۶ میلیون نفت خام می‌فروخت درحالی که جمعیت ما زیر ۳۰ میلیون نفر بوده است در حالی‌که در حال حاضر با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری کم‌تر از ۲ میلیون بشکه نفت در روز می‌فروشیم.

 

اولین عمل پیوند قلب در ایران

دریافت  مدت زمان: 1 دقیقه 25 ثانیه

 

تولد اولین نوزاد آزمایشگاهی در ایران

دریافت  مدت زمان: 1 دقیقه 12 ثانیه

 

بانک خون بند ناف در ایران

دریافت  مدت زمان: 1 دقیقه 31 ثانیه

 

تصور مردم از وضعیت کشور

دریافت  مدت زمان: 5 دقیقه 29 ثانیه

 

نرم‌افزار چهله

 

✅ نرم‌افزار «چهله» را برای آشنایی با "دست‌آوردهای مختلف چهل‌ساله انقلاب اسلامی" به گزارش منابع بین‌المللی، همراه با لینک منابع و... 
از نرم‌افزار بازار دانلود کنید.
 

جزوه روند پژوهی ۴۰ سالگی انقلاب

✅ "گزارش روند پژوهی 40 سالگی انقلاب" کاری جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) برای "ثبت، ارزیابی و روایت" پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در ۴دهۀ ‌گذشته می‌باشد.
✅ در گام اول این طرح نگاهی به آمارهای مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی پایش‌گر توسعه در کشورهای مختلف انجام گردیده است و در گام دوم آمارهایی که در آنها جایگاه ایران در ۲۰ کشور برتر جهان قرار دارد، گردآوری شده است.
✅ این گزارش در ۱۴ فصل نظم یافته است. 
در فصل اول به آمارهای مرتبط با ظرفیت‌های ایران پرداخته شده است و در فصول بعد به ترتیب به آمارهای‌ حوزه‌های: آموزش، سلامت، کشاورزی، انرژی، صنعت و معدن، فناوری، اقتصاد، ورزش، نظامی، علمی، ‌توسعه انسانی و قدرت جهانی پرداخته شده است. 
✅ مقایسه جایگاه‌های ایران در حوزه‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های موجود آن، محک مناسبی برای قضاوت در زمینه‌‌ وضعیت مثبت ویا منفی کشور در عرصه‌های مختلف می‌باشد.
✅ در فصل آخر این پژوهش نیز پیرامون منابع و مآخذ ارجاع داده شده در آمارها، توضیحاتی داده ‌شده‌است.

 

دانلود فایل pdf

دریافت
حجم: 21.4 مگابایت
 

دانلود فایل power point

دریافت
حجم: 14.4 مگابایت
 

جزوه دست‌آوردهای انقلاب اسلامی

دریافت
حجم: 2.49 مگابایت

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

از یکی از دوستانم، احوال برادرش را جویا شدم، می‌گفت مدتی است در آتش‌نشانی قم مشغول به کار شده است.

از قول برادرش نقل می‌کرد:

"چند ماه قبل به آنها مأموریت می‌دهند که در قسمتی از پشت کوه خضر که مسیر آن شیب تندی دارد، جنازه‌ای پیدا شده است و برای برداشتن آن به آنجا اعزام می‌شوند. جنازه لباس‌های طلبگی و زیراندازی داشته و کتاب‌های طلبگی هم کنار او بوده، متأسفانه قسمت‌هایی از بدن او هم توسط حیوانات وحشی خورده شده و جنازه آن طلبه بی‌چاره که ظاهرا از گرسنگی تلف شده بوده است وضعیت بدی داشته است."

این طلبه اولین و آخرین کسی که به این فضاها وارد شده است، نبوده و نیست.

وقتی به قرآن نظر می‌اندازیم می‌بینیم علی رغم اینکه حضرات موسی و عیسی (علیهما و علی نبینا و آله السلام) بیشترین و عجیب‌ترین معجزات را داشتند، قوم آنها بلافاصله بعد از نبود آنها به انحراف کشیده شدند.

👈سامری با قدرت اعجاب آمیز خود، قوم موسی(ع) که عادت به معجزات خارق‌العاده کرده بودند را تنها بعد از ده روز از غیبت موسی(ع) گوساله پرست نمود. قوم عیسی(ع) نیز بعد از وی به خرافاتی چون فرزند خدا بودن ایشان و... کشیده شدند.

منبری‌هایی که عادت کرده‌اند، روی منبر خواب و کشف و کرامت نقل کنند و دین مردم را به این امور ببندند بهتر است بدانند که بعد از آنها هم احمد الحسن‌ها یا دراویش یا عرفان‌های کذایی و... پیدا می‌شوند که مردم را که هیچ، خودشان را هم با خواب و کشف کرامت به مسلک و آیین خود در می‌آورند.

آنچه میراث نبوت است و نه فقط میراث پیامبر خاتم(ص)، حکمت است.

👈«وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ میثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ (۸۱ آل عمران)»

آنچه قرآن از تبلیغ ابراهیم(ع) برایمان نقل می‌کند:

🔹محاجه منطقی با "ستاره و ماه و خورشید" پرست است. «فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الافِلِینَ (76 انعام)»

🔹محاجه منطقی با بت‌پرستان است. « قَالَ بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هَذَا فَسئلُوهُمْ إِن کَانُواْ یَنطِقُونَ (63 الانبیاء)»

🔹محاجه منطقی با نمرودها است. « فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذی کَفَرَ (258 البقره) »

آنچه امروز از امیرالمومنین(ع) باقی مانده است و هر انسانی، چه دین‌دار و چه بی‌دین را مجذوب خود می‌کند، حکمت‌ها و منطق ایشان است. آنچه بیدارگر جاودان و تشکیک ناپذیر است، زبان منطق و حکمت است.

برخلاف روشنفکران غرب‌زده، سلوک اسلام ناب در مقابل توده‌های مردم از جنس منطق و حکمت و در مقابل ظالمان و زورمندان از جنس قدرت و عزت است.

از جمله ابتلائات آخرالزمان که در روایات مرتبط با ظهور نیز بسیار به آن اشاره شده است و موجب خالص سازی یاران حضرت(عج) می‌گردد، ریزش ایمان‌های وابسته به امور خارق العاده است، ایمان‌هایی که ریشه‌های حجت خود را نه در منطق و حکمت بلکه در امور خارق العاده محکم ساخته‌اند.

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

✅ فرض کنید فردی یک سوم درآمد روزانه شما را به زور از شما بگیرد و هرازگاهی هم یک دفعه و بی‌خبر به خانه شما بیاید و نیمی از تمام موجودی شما را با زور از شما بگیرد.

چه نفرتی از او به شما دست می‌دهد؟

 

✅ حال فرض کنید این فرد همین کار را با همه همسایگان و یا همه اهل شهر شما انجام دهد.

حال چه احساسی نسبت به این فرد دارید؟

و اصلا فرض کنید چنین فردی با تمام مردم یک کشور یا اصلا همه جهان، چنین کاری را بکند؟

چه حالی به شما دست می‌دهد؟

 

📌همه ماجرا این است که "نمی‌دانیم."

✅ نمی‌دانیم که این اتفاق دائما "هم در ابعاد کشور" و "هم در ابعاد جهانی" در حال وقوع است.

✅ نمی‌دانیم که دولت‌ها به راحتی با خلق پول بدون پشتوانه، دست در جیب تک تک ما می‌کنند و یک‌شبه با بازی کردن با نرخ ارز و بالا و پایین بردن ارزش آن، نیمی از سرمایه‌های مستضعفین جامعه را  به یغما می‌برند...[۱]

 

✅ و نمی‌دانیم دولتی مثل آمریکا چگونه سال‌هاست، در حال بالا کشیدن بخشی از سرمایه‌های تک تک مردم دینا است.

 

✅ و نمی‌دانیم کسانی که ولع ارتباط با آمریکا، آن‌ها را به هر کاری وا داشته‌است، برای چه سرابی دست‌ و پا می‌زنند.

 

◀️ مستند "پایان مسیر، چگونه پول بی‌ارزش می‌شود." (END Of The Road ,How Money Became Worthless ) به کارگردانی "تیم دلماسترو" پیرامون سیستم اقتصادی حاکم بر دنیا و فریب بزرگ دولت آمریکا در بهره‌کشی از تمام دنیا صحبت می‌کند.

 

✅ آمریکایی‌ها بعد از جنگ‌جهانی دوم برای اینکه بتوانند برای همیشه بدون تولید و خلق سرمایه با بهره‌ بردن از سرمایه دیگر کشورها فقط مصرف کنند، با اعطای وام‌ها و کمک‌های مالی مختلف به کشورهای دنیا در قالب‌هایی همچون طرح مارشال، ساختار مالی دنیا را با تعهد به خلق پول با ارزش ثابت و با پشتوانه طلا، به خود وابسته نمودند.

 

✅ اما بعد از مدتی مثل همیشه، با عهدشکنی برنامه‌ریزی شده از سال ۱۹۷۱م یعنی قریب به ۴۷ سال قبل، تعهد خود مبنی بر چاپ دلار با پشتوانه طلا را منکر شدند و اخاذی از دنیا را آغاز نمود.

 

✅ هدف اصلی این مستند این است که به مخاطب نشان دهد که مسیر کنونی اقتصاد آمریکا و تمام اقتصادهای متکی برآن به فروپاشی بزرگ اقتصادی منجر خواهد شد.

 

✅ این مستند در برنامه "افق مستند" به نمایش‌ در آمده و بعد از پخش آن دکتر عبدالملکی از اساتید اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) به توضیحاتی در مورد آن  و اقدامات کشورهای مختلف برای حفظ خود از فروپاشی بزرگ اقتصاد دلاری آمریکا، سخن می‌گویند.

 

لینک دانلود فایل کامل مستند

برشی از مستند پایان مسیر

دریافت   مدت زمان: 3 دقیقه 13 ثانیه 

....................................

ارجاع:

1.خلق پول بدون پشتوانه در اصلاح فقهی نوعی غش در معامله محسوب می‌شود که حرام است، به طور مثال در روایتی از کتاب شریف کافی نقل شده است روزی اصحاب امام کاظم(ع) نزد ایشان حاضر بودند و دینارهایی که در آن‌ها فلزی غیر از طلا به کار رفته بود. حضرت این دینارها را شکاندند و دستور دادند آن‌ها را در فاضلاب بریزند تا پولی که در آن غش است مورد معامله مردم قرار نگیرد.

عَنْ مُوسَى بْنِ بَکْرٍ قَالَ: کُنَّا عِنْدَ أَبِی الْحَسَنِ ع فَإِذَا دَنَانِیرُ مَصْبُوبَةٌ بَیْنَ یَدَیْهِ فَنَظَرَ إِلَى دِینَارٍ فَأَخَذَهُ بِیَدِهِ ثُمَّ قَطَعَهُ بِنِصْفَیْنِ ثُمَّ قَالَ لِی أَلْقِهِ‏ فِی‏ الْبَالُوعَةِ حَتَّى لَا یُبَاعَ شَیْ‏ءٌ فِیهِ غِشٌّ.

..........................................

فایل‌های مرتبط:

استعمار دلار

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

خصوصیت کلید واژه این است که وقتی آن را برای خود حل کنی و به حاق آن پی ببری بسیاری از مباحث دیگر نیز به تبع آن برایت حل می‌شود.

از جمله این کلید واژه‌ها "اسلام رحمانی" است. به تعبیر حضرت آقا: «این "اسلام رحمانی" یک کلیدواژه‌ای است، برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از لیبرالیسم»

اگرچه "اسلام رحمانی" تفکری با ریشه‌های عمیق در جریان روشنفکری است اما به خصوصه در دهه اخیر و به ویژه بعد از ۸۸ به کرات در ادبیات جریان غرب‌زده و روشنفکر نمای دینی تکرار می‌شود.

حتی در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبری در ۷ مرداد ۹۳، آقای دکتر روحانی پس از ذکر معضلات مختلف جهان اسلام راهکار حل این معضلات را تبیین "اسلام رحمانی" برای جهان اسلام معرفی می‌کند.

چندماه پس از ارائه راهکار و افاضات دکتر روحانی، رهبری بر طبق سنت معمول خود که صحبت‌های راهبردی و کلان خود را در دیدارهای رمضانیه انجام می‌دهند؛ صحبت‌های مفصلی در نقد "اسلام رحمانی" در دیدار رمضانیه خود با دانشجویان در ۲۰ تیر ۹۴ ارائه نمودند که گزیده‌هایی از آن به شرح زیر است:

🔹گاهی یک شعارهایی داده می‌شود، شعارهای به‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]؛

🔹خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای بهشت است، هم دارای جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ «اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون»

🔹اگر منظور از اسلام رحمانی این است که ما به همه‌ی موجودات عالم با چشم رحمت نگاه کنیم، با چشم مودّت نگاه کنیم، این هم درست نیست؛ این هم خلاف قرآن است. صریح قرآن، ناطق برخلاف این حرف است. بله، محبّت و مودّت و مَعدِلت را مخصوص مسلمان‌ها نمی‌داند؛ می‌گوید شما که توانایی دارید، نسبت به غیر مسلمان هم بایستی با مودّت و مَعدِلت رفتار کنید، به شرطی که با شما دشمنی نکرده باشند و دشمنی نخواهند بکنند.

🔹قرآن می‌گوید: «لا یَنهکُمُ اللهُ عَنِ الذَّینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَ لَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم اَن تَبَرّوهُم وَ تُقسِطوا اِلَیهِم؛» [کسانی که] کافرند امّا به شما دشمنی نکردند و دشمنی نمی‌کنند، با اینها نیکی کنید، با اینها قسط و عدل به‌کار ببرید؛ امّا از آن طرف می‌فرماید که «اَلا تُقاتِلونَ قَومًا نَکَثوا اَیمانَهُم وَ هَمّوا بِاِخراجِ الرَّسولِ وَ هُم بَدَءوکُم اَوَّلَ مَرَّة»؛ با آن کسانی که عهدشکنی می‌کنند، به بر هم زدن کانون زندگی شما و پیغمبرتان همّت می‌گمارند و آنها شروع کننده‌اند به دشمنی، می‌خواهید مبارزه نکنید؟ این آیه‌ی قرآن است؛ با خطاب عتاب‌آمیز و گلایه‌آمیز یا ملامت‌آمیز می‌گوید: «اَتَخشَونَهُم؛» از اینها می‌ترسید؟ بعد می‌فرماید: «فَاللهُ اَحَقُّ اَن تَخشَوه»؛ اگر راست می‌گویید، اگر مؤمنید، از خدا باید بترسید، نه از این کسان. خب، این هم قرآن است.

🔹اگر معنای "اسلام رحمانی" این است که ما با دشمنانی که علیه اسلام، علیه ایران، علیه ملّت ایران، علیه پیشرفت ایران دارند تلاش می‌کنند و از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند، بایستی با چهره‌ی محبّت‌آمیز، با دل صاف و پاک برخورد کنیم، نه، این اسلام نیست.

...........................................................

مطالب مرتبط:

نسخه رحمانی نسخه مشترک صهیونیسم برای اسلام و مسیحیت

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

صوت جلسه

بعد از دو نامه برخی از برادران جنبش عدالت‌خواه و انتقادهای صورت گرفته از این اقدام، محملی دست داد تا به گفتگویی عمیق‌تر از این کنش و واکنش جزئی، در باب عدالت‌خواهی و ضرورت‌های پیش‌روی آن بپردازیم.

این هم‌اندیشی و گفتگو بر محور ارائه حجت‌الاسلام نامخواه با عنوان "عدالت‌خواهی مجدد و استلزامات نظری آن" و اشکالات و نظرات سایر دوستان طلبه که عمدتا مسبوق به فعالیت در جنبش عدالت‌خواه بودند، شکل گرفت و در نهایت با صحبت‌های "حجت‌الاسلام فلاح" پایان یافت.

شاید اگر نگاهی امنیتی و محافظه‌ کارانه‌ می‌داشتیم از انتشار این صوت پرهیز می‌کردیم اما همانطور که از اسم این برنامه پیداست گفتگویی در باب عدالت‌خواهی است و نه نظر نهایی و اشتراک آن به معنای اشتراک سایر دوستان در این هم‌اندیشی است.

از جمله محورهای سخن حجت‌الاسلام نامخواه لزوم تفکر در عدالت‌خواهی صورت گرفته و استلزامات گام‌های بعدی این مسأله بود. همانطور که در آیه ۴۶ سبأ خداوند دستور به قیام برای خداوند و سپس تفکر می‌دهند. « قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ» وظیفه امروز ما تفکر در این قیام است که اگر این امر صورت نگیرد، اذهان رفتارهای ولی و صاحب را فهم نمی‌کند و رفتار ولی پوشیده می‌ماند یا دیوانگی تصور می‌شود.

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

حضرت عیسی(سلام الله علیه و علی نبینا و آله) از انبیاء بنی اسرائیل بودند که با مخالفت علمای بنی‌اسرائیل مواجه شدند و در کشاکش این مخالفت‌ها قبل از دستگیری، در حالیکه یهودیان گمان می‌کردند حضرت را دستگیر و به صلیب می‌کشند، به آسمان عروج می‌کنند، به تعبیر قرآن: «وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُم». (۱۵۷ النساء)

بعد از ایشان وصی حضرت عیسی(س) "شمعون" که در اناجیل "پطرس" نامیده شده است به عنوان جانشین ایشان فعالیت خود را ادامه داد. از تعابیر اناجیل‌ برمی‌آید که مأموریت پطرس عام بود و شامل غیر یهودیان نیز می‌شد.[۱]

قریب به ۱۰ سال پس از از عروج حضرت عیسی مسیح(س) فردی از بزرگان یهود به نام "پولس" که از دشمنان سرسخت مسیحیت بود و "مسیحیان یا به تعبیر یهودیان نوایمانان آن زمان" را به شدت شکنجه و آزار می‌داد با این ادعا که "نوری از عیسی به سوی او آمده و وی را به پیروی از حق دعوت نموده" به مسیحیت گروید.

پولس تمام تفاسیر تورات را می‌دانست و این موجب جذابیت و حتی گرایش بسیاری از حواریون عیسی به وی شد، او به تدریج انحرافات خود در مسیحیت را آغاز نمود.

او در مقابل اعتراض حواریون حضرت مسیح به این انحرافات پاسخ می‌داد:

👈«تفسیر من و تو از انجیل متفاوت است.» [۲]

با تقابل‌های "پطرس(شمعون)" با "پولس" جامعه مسیحیت به دودسته تقسیم گردید با این تفاوت که "پولس" توانست با حمیات‌های جریان‌های نفوذی یهودی، اکثریت جمعیت مسیحیان را با خود همراه کند. او عقاید انحرافی زیادی را در مسیحیت نهادیه نمود منجمله:

قربانی شدن مسیح برای گناه مسیحیان و مصونیت بخشی آنها در آخرت؛ باطل اعلام نمودن سایر انجیل‌ها جز قرائت‌های او از انجیل؛ حذف عناصر مرتبط با مبارزه با دشمنان خدا و آشتی‌دادن مسیحیان و یهودیان که به اشکال مختلف علیه مسیحیان توطئه می‌کردند. [۳]

در واقع پولس از از شخصیت‌های اصلی جریان انحرافی بنی‌اسرائیل و یهود بود.

👈از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است او همان کسی است که تفکر محدود بودن قدرت خداوند و بسته بودن دست او را در یهود نهادینه نمود. «بُولِسَ الَّذِی عَلَّمَ الْیَهُودَ أَنَّ یَدَ اللَّهِ مَغْلُولَة» و خداوند او را در طبقه‌ای از جهنم که مخصوص انحراف دهنگان دین انبیاء است عذاب خواهد کرد. [۴]

👈در روایتی از امام کاظم(علیه السلام) نیز نقل شده است که او کسی است که موجب انحراف گروهی از مسیحیان شد. «بُولَسُ الَّذِی نَصَّرَ النَّصَارَى» [۵]

📌فتنه امروز اسلام نیز همان فتنه بنی‌اسرائیل و نسخه امروز جریان نفوذی یهود برای اسلام نیز همان نسخه مشابه و با همان انحرافات با تعبیر "اسلام رحمانی" است.

...............................

ارجاعات:👇

[۱] ر.ب: تبار انحراف، ص: ۱۴۵-۱۴۶.

[۲] همان، ص: ۱۴۷.به نقل از: عهد جدید، رساله ئولس به لاطیان باب ۲، شماره‌های ۱۱-۱۳.

[۳] همان و المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص: 312 و حجة التفاسیر و بلاغ الإکسیر، جلد ۲ مقدمه، ص: 616.

[۴] ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، 1جلد، دار المرتضویة - نجف اشرف، چاپ: اول، 1356ش، ص: 326.

[۵] ابن بابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، 1جلد، دار الشریف الرضی للنشر - قم، چاپ: دوم، 1406 ق. ص: 216.

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

سال 1387 رهبری به شیراز آمده بودند، شبی که فردای آن قرار بود رهبری در دانشگاه با دانشجویان دیدار داشته باشد، همراه با دوست صمیمی‌ام "سید مهدی پوریزدان پرست" که دبیر جنبش عدالت‌خواه در شیراز بود به دانشگاه شیراز رفتیم. صحبت دوستان از این بود که فردا مقابل رهبری چه چیزی گفته شود؟

از بحث‌های اصلی آن سال‌های بچه‌های جنبش در شیراز، پروژه برج‌های دوقولوی شیراز و برخی اقدامات شورای شهر شیراز همچون طرح هدف ۹۰ و تقسیم ناعادلانه بودجه‌ و امکانات شهری و شاید از همه مشهورتر مقابله دوستان جنبشی با اقدامات دفتر امام جمعه شیراز در اجرای طرح‌ "فلاحت در فراغت" و به قول ما "فلاکت در فلاکت" بود.

فردای آن شب مشتاقانه منتظر شنیدن پاسخ‌های رهبری به "فرشید جعفری" نماینده دانشجویان عدالت‌خواه شیراز، بودم، پاسخ‌های رهبری برای خیلی‌هامان و شاید همه تا مدت‌ها قابل هضم نبود. لااقل خودم تا چندسال اخیر نیز متوجه حقیقت توصیه رهبری نبودم.

توصیه اصلی رهبری در این دیدار به دانشجویان و علی الخصوص بچه‌های جنبش، گفتمان‌سازی و تصمیم‌سازی و عدم ورود مصداقی به مبارزه با مفاسد بود.

ظاهر سخن این بود که وقتی فساد را می‌بینیم، دست روی دست بگذاریم و فقط موعظه کنیم که خوب‌ها خوب باشند، بدها بد نباشند، خوب‌ها بد نباشند، بدها خوب باشند و خلاصه کلیاتی که هر دزد و فاسدی باکمال میل در کنار ما سروده‌ آن را بلندتر سر می‌داد.

بارها از اساتید خود پرسیدم این حرف رهبری که "مصداق سازی نکنید بلکه گفتمان سازی کنید." یعنی چه؟! و مرثیه خود را مجدد می‌سرودم اما متاسفانه دریغ از یک جواب قانع کننده...

سخن رهبری در آن روز این بود که  اساسا کار دانشجو برخورد مصداقی با فساد نیست بلکه این کار قضات و مسولین است و دانشجو ممکن است در مصادیق اشتباه کند و یا حداقل اینکه تلاش‌های خارج از ساختار او موجب هزینه‌هایی تقریبا بی‌فایده برای جریان دانشجویی و دانشجویان و القای ناامیدی و یأس به جریان دانشجویی و دانشگاه باشد.

⁉️ کسانی که امروز مشغول پست نوشتن و نقد جنبش عدالت‌خواه هستند و برخی دوستان جنبشی نیز که عوض رفتار برادرانه و تبیین کننده تیغ تیز برائت جستن را برداشته‌اند، بهتر است از خود سوال کنند چقدر به سوالات اساسی بچه‌های جنبش پاسخ داده‌اند؟ چقدر تفاوت‌های ولی جامعه و سایرین و ارتباط با او را تبیین نموده‌اند؟ چقدر سؤالات تکراری و پاسخ‌های مکرر رهبری به این سوالات را برایشان تکرار کرده‌اند؟ چقدر با زبان برادرانه و نه تندتر از جوانان جنبشی به نقد و ارائه راهکار برای بچه‌های جنبش پرداختند؟

⁉️ چندنفر از عزیزان برای دوستان جنبشی تبیین نمودند که در فضایی که ارزش های اجتماعی عدالت خواهانه نیست، عدالت‌خواهی از جنس سلبرتی‌های دانشجویی و جدا افتاده از مردم و حتی دانشگاه و دانشجو بی‌فایده است و راهکار بازگشت به مردم است و لااقل از جریان کمونیست و چپ باید آموخت که پایگاه قدرت خود را در توده‌های مردم نهاده بود و همچنان جریان ادبی کشور مسخر آن است.

📌در فضایی که آرمان بسیاری از مردم رسیدن به اشرافیت باشد و یک طیف سیاسی با برند اشرافیت وام‌دار قدرت می‌گردد،‌ مبارزه با مسئول اشرافی خنده‌دار است.

📌در فضایی که گفتمان جامعه با ارزش‌های عدالت‌خواهانه همراه نباشد، مصادیق ضد عدالت و فاسد چون الف هرز دائما می‌رویند و بازی مبارزه با مفسیدن، ثمره‌ای جز ناامیدی از اصلاح و انباشت خشم از سیستم نخواهد داشت.

...................................

مطالب مرتبط:

عدالت‌خواهی از جنس فدائیان

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

از ابتدایی که به حوزه علمیه می‌آییم، حتی یک کلمه در ساختار تحصیلی حوزه بحث نمی‌شود که آیا دشمنی داریم یا خیر؟ اگر داریم این دشمن کیست؟ چطور آن را بشناسیم؟ معیارهایش چیست؟ اصلا چرا دشمن را بشناسیم و...

طلبۀ بیچاره حق دارد بعد از سال‌ها تحصیل در حوزه معیار دشمنی و دوستی را نداند، فهمی از جبهه حق و باطل و شاخصه‌های هرکدام نداشته باشد و خلاصه آدرس را اشتباه برود.

در کتاب شریف کافی از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است:

🔹«سه چیز از علامات مؤمن است: شناختن خدا و شناختن دوستان و دشمنان خدا.»

🔸ثلَاثٌ مِنْ عَلَامَاتِ الْمُؤْمِنِ عِلْمُهُ بِاللَّهِ وَ مَنْ یُحِبُّ وَ مَنْ یُبْغِضُ.[۱]


وقتی به رهبر انقلاب نگاه می‌کنیم، حجم مطالبی که در ضرورت، چرایی و اهمیت "دشمن شناسی و ابعاد مختلف آن" صحبت کرده‌اند به یک کتاب قطور که اتفاقا چاپ هم شده است می‌رسد، اما وقتی به حوزه علمیه نگاه می‌کنیم، آنقدر این مقوله "شوخی و بی‌اهمیت" انگاریده شده است که در حال حاضر بیشترین ضربات به جهان اسلام از همین مقوله وارد می‌شود و هرکس اراده کند می‌تواند با چند حرف سطحی جمعی را به انحراف بکشاند.


رهبری مقولۀ دشمن شناسی را نه مختص به حوزه بلکه یکی از بایسته‌های عمومی جامعه می‌دانند و می‌فرمایند: «هم دشمن را باید شناخت، هم شیوه‌های دشمنی را. راه‌‌‌ورسم‌ها و سمت‌وسوهایی را که اینها برای دشمنی در نظر گرفته‌اند، [همه] باید بدانند؛ مسئولین باید بدانند، مردم هم باید بدانند.»[۲]


در فرازهای یکی از خطبه‌های مهم امیرالمؤمنین(علیه السلام) که در هردو کتاب‌ کافی و نهج الباغه آمده است، حضرت می‌فرمایند:

🔹بدانید که شما رشد و صواب را نتوانید شناخت تا بشناسید کسى که تارک و مخالف آن است.

🔸و اعْلَمُوا أَنَّکُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِی تَرَکَهُ

🔹و نتوانید بعهد و میثاق قرآن بچسبید تا آن کسانى که آن را نقض کرده و شکسته‌اند بشناسید.

🔸و لَمْ تَأْخُذُوا بِمِیثَاقِ الْکِتَابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِی نَقَضَهُ

🔹و بدان تمسک ندارید تا آن کسی ‌را بشناسید که آن را پشت سر انداخته است.

🔸و لَنْ تَمَسَّکُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِی نَبَذَهُ

🔹و هرگز قرآن را چنانچه شاید و باید نخواهید خواند تا آن کسى که آن را سوزانیده بشناسید.

🔸و لَنْ تَتْلُوا الْکِتَابَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِی حَرَّفَهُ

🔹شما ضلالت را نفهمید تا هدایت را بدانید.

🔸و لَنْ تَعْرِفُوا الضَّلَالَةَ حَتَّى تَعْرِفُوا الْهُدَى

🔹و هرگز تقوى و پرهیزکارى را تشخیص ندهید تا کسى که از حق تجاوز کرده بشناسید و چون این مطالب را فهمیدید بدعت‌ها و زورسازی‌ها را می‌توانید بفهمید.

🔸و لَنْ تَعْرِفُوا التَّقْوَى حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِی تَعَدَّى فَإِذَا عَرَفْتُمْ ذَلِکَ عَرَفْتُمُ الْبِدَعَ وَ التَّکَلُّفَ.[۳]

.........................................................

ارجاعات:

[۱] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص: 126.

[۲] بیانات در دیدار مردم قم 19 دی 1395.

[۳] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج ‏8 ؛ ص: 390، در ترجمه‌ها نیز از "ترجمه کمره‏اى، استفاده شده است.

....................................................................................

مطالب مرتبط:

ضرورت دشمن شناسی قسمت اول

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

اگرچه کتاب‌های زیادی می‌خوانم ولی هر کتابی را شایسته معرفی نمی‌دانم.

🔹 یکی از کتاب‌هایی که اخیرا در زمینه "جریان شناسی تاریخی یهود " خواندم "تبار انحراف جلد اول: از آفرینش تا ختم نبوت" بود.

 🔹این کتاب به صورت تحقیقی گروهی و زیر نظر "حجت‌الاسلام مهدی طائب" نگارش شده است و از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در موضوع خود بوده است.

🔹محوری‌ترین بحث‌های این کتاب موضوعات قرآنی مرتبت با یهود و بنی‌اسرائیل است که به صورتی نظیم یافته از سرگذشت تاریخی این قوم و ابتلائات مختلف آنان آغاز می‌شود و تا انشقاق جریان انحرافی یهود و مواجه آن با مسیحیت و اسلام ادامه می‌یابد.

 🔹متن کامل کتاب بر اساس فصل بندی

................................................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

اگرچه از ابتدای فعالیت‌های دانشجویی تا طلبگی با "جنبش عدالت‌خواه" همراه بوده و هستم و همیشه به صورت کلی جنبش را انقلابی‌ترین تشکل دانشجویی کشور می‌دانسته‌ام.

اگرچه معتقدم "مشق نانوشته غلط ندارد" و کسانی که احساس هویت خودشان را در نفی دیگران علی الخصوص بچه‌های جنبش می‌دانند در اشتباه محض می‌دانم.

اما بد نیست برخی داشته‌ها و یافته‌های امروز خود بعد از قریب به ۱۰ سال همراهی با جنبش را مرور کنم.

◀️ اولین حضور جدی‌ام در برنامه‌های جنبش، شرکت در تحصن مقابل دادگاه ویژه روحانیت در حمایت از طلبه سیرجانی بود، طلبه‌ای که برای مبارزه با بی‌عدالتی‌ها پیاده‌روی از سیرجان تا تهران را آغاز کرده بود!

آن زمان اعتراض‌ها را آنقدر ادامه دادیم تا طلبه سیرجانی با ورود مستقیم رهبری به ماجرا آزاد شد.

◀️فعالیت‌هایمان در جنبش ادامه داشت تا اینکه تلاش طلبه سیرجانی برای مبارزه‌، ۲سال بعد در شکل تحصن در حرم عبدالعظیم حسنی خود را نشان داد و ما نیز با احساسات جنبشی و دادخواهانه خود باز از کنار این تصمیم ساکت نگذشتیم، اتوبوسی کرایه کردیم و اردوی حمایت از طلبه سیرجانی از دانشگاه‌های مختلف شیراز به سوی حرم عبدالعظیم را ترتیب دادیم.

اگرچه طلبه سیرجانی انسانی با اخلاص و باصفا بود، اما نتیجه‌ای اصلی سبک مبارزه منفی او، انباشت خشم و نفرت از جمهوری اسلامی و ناامیدی از اصلاح بود.

امروز هم بعد از بیش از ده‌سال از آن ماجرا، عوض انباشت تجربه‌ها و داشته‌ها، باز بارها و بارها همین مسیر اشتباه در جنبش عدالت‌خواه پی‌گرفته می‌شود.

هنوز هم از گزینه‌های اصلی جنبش برای مبارزه با بی‌عدالتی تجمع و تحصن و درگیر شدن با نظام است، نمونه‌هایی از جنس دادخواهی فدائیان اسلام در نظام طاغوت و انگار نه انگار که انقلابی صورت گرفته و ظرفیت‌های فراوانی برای حرکت به سوی عدالت و آرمان‌ها فراهم شده است.

انگار نه انگار که دوستان جنبش تجربه‌های موفقی چون ورود کارشناسی و دفاع منطقی از آرمان‌های انقلاب، در عرصه قرارداهای مختلف بین‌المللی را پشت‌سر گذاشته‌اند.

در ماجرای ده ونک شاهد دو رویکرد مختلف از دوستان عدالت‌خواه بودیم:

◀️ یک رویکرد افشاگری و فریاد زدن و... که نه تنها فایده‌ای برای اهالی ده ونک نداشت بلکه منتهی به بازداشت و دادگاهی شدن آن عزیز و ناامیدی مردم از اصلاح شد.

◀️ یک رویکرد نیز ورود یک تیم حقوقی و بررسی اسناد و مدارک و فعالیت‌های از این دست بود که توانست نقش بسیار موثری در دفاع از حق مردم آنجا داشته باشد و امیدها را برای اصلاح زنده نمود.

نمونه‌ دیگری از ورود جنبش برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی کشور، شکایت از "وزیر سابق راه" تحت عنوان "تضییع اموال عمومی" بود.

📌خبری که حکایت از رشد یافتن گفتمان عدالت‌خواهی برای ورود به عرصه مبارزه مثبت و انقلابی‌گری در متن حرکت تمدنی داشت.

................................................................................

  • حمید رضا باقری