شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی

۱۳ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چند مورد مشکلات سختی برایم پیش آمده بود و استاد ما توصیه کردند با حالت توجه داشتن به اینکه حضرت زهرا(سلام الله علیها) غیرت بسیاری بر حضرت امیر(ع) دارند و بغض دشمنان ایشان و قاتلان خود را بر دل دارند، برای شادی دل حضرت زهرا(س) این لعن خاص را بگویید و مطمئن باشید حضرت برای شما دعا می‌کنند و با دعای حضرت سخت‌ترین مشکلات نیز حل خواهد شد.

خود بنده این تجربه را چندین بار داشتم و مشکلات خیلی خوب حل شد.

استاد ما هم می‌فرمودند این لعن برای خود بنده نیز در امور مختلف از مادی و معنوی بسیار راهگشا بوده است.

از ایشان پرسیدم منبع این لعن کجاست؟ چون در روایات نیست، فرمودند آیت‌الله توسلی این لعن را به ما آموختند و فرمودند من خودم این لعن را از حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه) در مدینه گرفته‌ام.

شک داشتم که آیا این مطلب و خیر عظیم را برای دوستان بگویم یا خیر؟ که متوجه شدم خود آیت‌الله توسلی چند مورد این لعن را عمومی گفته‌اند و اشاراتی هم به نحوه دریافتش داشته‌اند.

مطلب زیر هم که از کانال مربوط به «مرحوم آیت الله توسلی» است، هدیه‌ای باشد در این شب کریمة اهل بیت برای شما دوستان.👇

🔰عارف سالک خادم الزهرا حاج شیخ جعفر توسلی رحمة الله علیه

🔸 لعن کردن دشمنان حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها به این عبارت: «لَعنَ اللهُ قَاتلِیکِ وَ ضَارِبیِکِ و ظَالِمِیکِ وَ غَاصِبی حقِّکِ یا مُولاتِی یا فاطمَةُ الزهراء»، گنج است، از گنج هم بالاتر است، خیلی راهگشا و پر برکت است.

🔹 این لعن از الطاف الهی به من است و از کتابی نیاموختم.

🔸 این لعن، از طریق عارفانه به من رسیده است، نه اینکه کسی به من آموخته باشد.

🔹 از خود اهل بیت علیهم السلام به من رسیده است که این لعن را به این نحو بگو.

🔸 این لعن را زیاد بگویید و حضرت زهرا سلام الله علیها را خطاب قرار دهید. مشکلات به صورت اعجاز آمیزی حل می‌شود. از این لعن برکاتی دیده‌ام.

 

فیلم آیت‌ الله توسلی در حال گفتن ذکر لعن قاتلان حضرت زهرا(س)
دریافت
مدت زمان: 27 ثانیه

........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

 

اسلامی که روی کاغذ بود و نه کف میدان، اطلاق‌هایی که هنوز به الاها و استثناء‌هایش نرسیده بود.👇
دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 1 ثانیه

🔰 شهید بهشتی صدها سخنرانی دارند اما یک سخنرانی ایشان را که در مرکز اسلامی هامبورگ است شاید زیاد شنیده‌ باشید:

👈«این در اسلام دگم است، هیچ حکومتی تحت هیچ شرایطی تحت شرایط فوق‌العاده  و غیر عادی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را بگیرد از مردم.

یک مطالبی هست که فقها می‌گویند به عنوان اولی واجب است ولی به عنوان ثانوی حرام می‌شود ولی این مطلب از اموری است که اصلا عنوان ثانوی برنمی‌دارد!

بر طبق آنچه ما از اسلام می‌شناسیم هیچ حکومتی تحت هیچ شرایطی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را بگیرد! ما در شرایط فوق العاده هستیم با دشمن‌های مختلف روبرو هستیم حکومت نظامی اعلام می‌کنیم این در اسلام نیست، برای اینکه می‌دانیم علی (علیه السلام) با دشمنان گوناگون روبرو بود در حال جنگ با معاویه هم بود، هیچ وقت هم حکومت نظامی اعلام نمی‌کرد، نه تنها حکومت نظامی اعلام نمی‌کرد حتی برای خودش پاسبان هم نگذاشته بود.

آزاد میان مردم می‌آمد و صریحا می‌گفت: روزی فساد در جامعه رخنه می‌کند و زمام‌داران به صورت بت در می‌آیند که رابطه مستقیم میان مردم و زمام‌داران بریده شود. از نظر فقه اسلامی حرام مطلق است حجاب، یعنی اینکه زمام‌دار طوری زندگی کند که هرکس بخواهد پیش او رود باید از دربانی ریس دفتری اجازه بگیرد.»

⁉️ اما آیا تا کنون از خودتان یا کسانی که به این دست سخنرانی‌های شهید بهشتی یا شهید مطهری زیاد استناد می‌کنند نپرسیده‌اید؟ مثلا این حرام مطلقی که شهید بزرگوار فرمودند چرا بعد از انقلاب برای حضرت امام و حتی خود ایشان چندان رعایت نشد؟

چرا کم کم به این نتیجه رسیدیم که مسئولان انقلاب نیازمند حفاظت هستند؟ ترورها و مزاحمت‌ها منجر نشد که دست از اطلاق آن اسلام روی کاغذ و آرمانی برداریم؟!

آیا در زمان دادستانی خود شهید بهشتی روزنامه‏‌هاى انقلاب اسلامى، میزان، آرمان ملت، مردم و جبهه ملى، تعطیل نشدند؟ و اتفاقا شهید بهشتی نیز از این مسأله حمایت نکردند؟!

بله ظاهرا پس از انقلاب مجبور شدیم دست از این اطلاق‌های اسلام روی کاغذ برداریم و تازه با إلاها و استثناء‌ها آشنا شدیم. متوجه شدیم برخی‌هستند که به بهانه آزادی انتقاد هر روز یک دروغی و تهمتی و یک جریان روانی علیه انقلاب راه می‌انداختند و چاره‌ای نیست جز بستن دهان آنها!

بله حکایت این اسلام‌هایی که هنوز روی کاغذ است و به عرصه عمل نرسیده‌اند ولو قائلان آنان نیز بسیار بزرگ باشند، همین است.

اگر حضرت امام هم می‌فرمودند ما روحانیون را در پست‌های اجرایی بکار نمی‌گیریم بعدا معلوم شد که چاره‌ای نیست! و همینطور برخی موارد دیگر و خلاصه اینجاست که معلوم می‌شود: «تَمَامُ الْعِلْمِ اسْتِعْمَالُهُ» یعنی چه؟ «تَمَامُ الْعِلْمِ الْعَمَلُ بِمُوجِبِهِ» یعنی چه؟ «عِلْمُ الْمُؤْمِنِ فِی عَمَلِهِ» و خلاصه احادیثی که علم واقعی و کامل را علم به میدان عمل آمده می‌دانند، یعنی چه؟!

📌 اگر قرار است به اسلام ایمان بیاوریم به اسلام کف میدان است، نه اسلام صرفا روی کاغذ، اگر قرار است به بهشتی، مطهری و خمینی مؤمن باشیم، بهشتی و خمینی در میدان عمل است، نه روی کاغذ.

........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

برخی از این به ظاهر اپوزسیون‌ها همیشه تلاش دارند همه اتفاقات و مشکلات را به هر بهانه‌ای به یک‌جا اراجاع ‌دهند، می‌گویند: مشکل از ولایت مطلقه فقیه است.

این اپوزسیون‌ها که عمدتا اندیشه‌هایشان در علوم غربی رشد یافته چون حاکم مطلق در فلسفه سیاسی غرب به معنای استبدادی است از مطلقه، استبداد می‌فهمند و می‌گویند ولایت مطلقه نیز یعنی مردم هیچکاره هستند و همه‌چیز دست یک نفر است و مردم فقط باید تبعیت بکنند و هیچ نقشی در تصمیمات حکومتی ندارند.

در حاکمیت مطلقه یا همان استبدادی که آنها می‌فهمند حاکم خودش به اراده مستقل خودش قانون وضع می‌کند و دیگران فقط باید تبعیت کنند! [۱]

باید گفت بله با این ولایت مطلقه‌ای که آنها می‌گویند ما هم مخالفیم،

اما در کشور ما قانون اساسی را که جمعی از منتخبین مردم (آخوند و غیر آخوند) نوشته‌اند، قوانین عمومی را هم که نمایندگان مستقیم مردم تصویب می‌کنند، قوانین مصوبات دولتی هم که دولت منتخب خود مردم تصویب می‌کند، مصوبات شهری و روستایی را هم که خود شوراهای منتخب مردم مصوب می‌کنند! این حاکم مستبدی که قوانین را او وضع کند کجاست؟

 

در واقع مشکل این جماعت با مطلقه بودن ولایت فقیه نیست بلکه با اختیارات ولو محدود فقیه حاکم است، اختیاراتی که مقابل دیکتاتوری مطلق آنها را گرفته است، اختیاراتی که مانع ولایت مطلقه آنها به همان معنایی که می‌فهمند، شده است!

📌ولایت فقیه دیکتاتوری نیست بلکه مقابل دیکتاتوری است.

.........................

📝 پی‌نوشت:

[۱] اما ولایت مطلقه در فقه به چه معناست؟ مطلقه در فقه یعنی ولایت فقیه محدود به بخشی از احکام نیست بلکه همه احکام اجتماعی را شامل می‌شود، نه فقط احکام قضایی مثل حدود و دیات و... این ولایت در مقابل ولایت در امور حسبة [یعنی اموری که قطعا خداوند به زمین ماندن آنها راضی نیست، امور ضروری] است.

در نگاه اسلامی در واقع ولی فقیه نه تنها مستبد نیست بلکه هیچ اختیاری از خود ندارد و فقط حق دارد مجرایی باشد برای اعمال سرپرستی و راهبری جامعه بر اساس مصالح کلیة، مصالحی که اصل آنها را خداوند مشخص کرده است تشخیص تطبیق آنها هم به کمک جمعی از نمایندگان طیف‌های مختلف فکری مردم که البته وفادار به اصل نظام اسلامی هستند، است.

........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

ملت ایران باید خود را قوی کند

🔰 یک درس قرآن به ما نوع تعامل با طاغوت‌های زمانه است.

حضرت سلیمان(ع) در ابتدا وارد مذاکره البته از موضع قدرت و رحمت، با ملکه سبا شد و نامه‌ای برای آنها فرستاد.

👈«اذْهَبْ بِکِتَابِی هَٰذَا فَأَلْقِهْ إِلَیْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا یَرْجِعُونَ»

👈«قَالَتْ یَآ أَیُّهَا الْمَلَأُ إِنِّیٓ أُلْقِیَ إِلَیَّ کِتَابٌ کَرِیمٌ»

 

🔰مشاوران ملکه سبا به او پیشنهاد جنگ دادند اما او نپذیرفت و تصمیم گرفت برای سلیمان هدیه‌ای بفرستد تا بدون جنگ ماجرا را حل و فصل کند.

👈«وَإِنِّی مُرْسِلَةٌ إِلَیْهِمْ بِهَدِیَّةٍ فَنَاظِرَةٌ بِمَ یَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ»

 

🔰اگرچه اگر به جریان اعتدالی باشد که با رفتار مقتدرانه جز در برابر خودی‌ها آشنایی ندارند! سلیمان تندرو می‌شود، اما سلیمان پاسخ هدیه آنان را با ارسال سپاهش داد.

👈«فَلَمَّا جَآءَ سُلَیْمَانَ قَالَ أَتُمِدُّونَنِ بِمَالٍ فَمَآ آتَانِیَ اللَّهُ خَیْرٌ مِمَّآ آتَاکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِیَّتِکُمْ تَفْرَحُونَ»

👈«ارْجِعْ إِلَیْهِمْ فَلَنَأْتِیَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لَا قِبَلَ لَهُمْ بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْهَآ أَذِلَّةً وَهُمْ صَاغِرُونَ»

 

🔰البته سلیمان در عین نشان دادن اقتدار برای تسلیم کردن آنان، راهی برای دعوت اصلی خود که تسلیم کردن قلب آنان در مقابل خداوند بود نیز پیش‌گرفت.

 

🔰 او در عین اینکه تخت با عظمت ملکه را نزد خود آورد جلوه‌هایی از هنرمندی و عظمت فناوری و سازه‌های خود را نیز به او نشان داد و اینجا بود که ملکه سبا اعتراف کرد که او به خود ظلم کرده است و همراه سلیمان به خداوند ایمان آورد:

👈 «قِیلَ لَهَا ادْخُلِی الصَّرْحَ ۖ فَلَمَّا رَأَتْهُ حَسِبَتْهُ لُجَّةً وَکَشَفَتْ عَنْ سَاقَیْهَا ۚ قَالَ إِنَّهُ صَرْحٌ مُمَرَّدٌ مِنْ قَوَارِیرَ ۗ قَالَتْ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَیْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»

به او گفتند: وارد قصر شو. هنگامی که آن را دید، پنداشت رودی است، پس دامنش را تا ساق‌های پایش بالا گرفت، سلیمان گفت: این قصری سیقل داده شده از بلور است. [که آب از زیرش حرکت می‌کند.] اینجا بود که ملکه سبا گفت: ای پروردگار قطعاً من به خود ستم کردم، اینک در معیت سلیمان تسلیم پروردگار جهانیان شدم. (۴۴ - نمل)

 

📌 در مقابل طاغوت‌های زمانه تا وقتی اقتدار نشان ندهی آنان دست از ظلم خود برنمی‌دارند، اما خواسته اصلی ما خاضع کردن آنان در مقابل پذیرش خودمان نیست، خواسته اصلی ما تسلیم شدن قلوب انسان‌ها در مقابل عظمت و قدرت خداوند است و قلب‌های آنان که معادلات دنیا فقط آنان را خاضع می‌کند جز با نمایش دادن جلوه توحید در دنیای ما خاضع نخواهد شد.

پس باید قوی شویم و بهترین دعوت ما قوی شدن خودمان برای به نمایش درآوردن جلوه توحید در دنیا است.

........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

 

۲۷ ام آذر ۱۳۹۷ نقدهای استاد رحیم پور ازغدی نماز جمعه تهران
دریافت
مدت زمان: 7 دقیقه 27 ثانیه

🔰 ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۷ بود که با صحبت‌های استاد رحیم‌پور ازغدی قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران، موجی در فضای رسانه در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی راه افتاد و توجهات به مسئولیت‌ها و کارکردهای مغفول واقع شده این نهاد بسیار مهم، جلب شد.

🔰 درد و دل‌ها حاکی از عدم شرکت دو نفر از سران سه قوه در جلسات به نحو کلی و نیز لغو شدن بسیاری از جلسات این شورا توسط رئیس دیگر قوه یعنی جناب دکتر حسن روحانی داشت.

🔰در و دل‌ها حکایت از این داشت که:

👈«جلساتی که باید ماهی دو بار تشکیل شود و هفته‌ای یک بار هم کم است، ماهی یک بار و گاهی دو ماه یکبار تشکیل می‌شود. ما اسناد تصویب شده‌ای در شورا داشته‌ایم که برخی از آن‌ها سی چهل جلسه و نزدیک به یک سال طول کشیده تا تصویب بشوند، امّا به مقام اجرا که می‌رسد رئیس‌جمهور آن‌ها را امضاء و ابلاغ نمی‌کند و حتی یک جلسه اجرایی برای آن تشکیل نمی‌دهند... بیش از ۱۵ مصوبه مهم‌ شورا به دفتر رئیس‌جمهور رفته که ایشان نه جواب می‌دهد نه رد، ... ما قرارگاه عالی مدیرت، نظارت و سیاست‌گذاری و ضامن اجرای آن در کشور هستیم

 

امّا تفنگ بی‌گلوله؛ مصوبات خوب اما در آرشیو؛ اسناد بالادستی بدون اسناد پایین‌دستی؛ اسناد پایین‌دستی که بر اساس آن عزل و نصب می‌شود و بودجه‌ها تقسیم می‌شود، دست جاهای دیگر و کسان دیگری است و آن‌ها پاسخگو نیستند... رهبر انقلاب اخیراً به اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفتند که من در پیشگاه خدا با شما اعضای شورا احتجاج می‌کنم که من شما را شناختم و برای این کار گذاشتم امّا کوتاهی کردید.»

 

🔰 شورای عالی انقلاب فرهنگی در ساختار جمهوری اسلامی مهم‌ترین نهاد برنامه ریزی فرهنگی کشور است، نهادی که امامین انقلاب بارهای بار اهمیت آن را متذکر شده‌اند.

 

🔰 حضرت آقا در ۱۹ آذر ۱۳۹۲ در مورد اهمیت این نهاد و نیز لازم الاجرا بودن مصوبات این نهاد می‌فرمایند:

👈«در زمینه‌ی فرهنگ عمومی و مسائلی که مربوط به فرهنگ عمومی است، جایی لازم است که متصّدی شناخت و بحث و تصمیم‌گیری و ابلاغ برای اجرا - به مراکز خودش - باشد و آن همین شورای انقلاب فرهنگی است و انصافاً هیچ جایگزینی هم ندارد.... این شورا عالی‌ترین جا است.

 ... شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از آن ابتکارات واقعا بابرکت امام بزرگوار بود. اول ستاد انقلاب فرهنگی بود، بعد مسئله‌ی شورای انقلاب فرهنگی که به ایشان پیشنهاد شد، بدون هیچ گونه "لِمَ‌ و ‌بمَ‌ای"  پذیرفتند و حکم مستحکمی دادند. بعد من از ایشان - رئیس جمهور بودم - سؤال کردم مصوبات ما [قانون باشد]، ایشان گفتند بایستی به مصوبات عمل بشود؛ یعنی حکم قانون به مصوبات دادند... اعضای شورا بایستی این شورا را باور کنند؛ باور کنید که اینجا قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است؛ باور کنید که اینجا فرماندهی مسائل عمده‌ی فرهنگی کشور و سیاست‌گذاری کشور را بر عهده دارد؛ اعضا بایستی به این توجه کنند. حضور مستمر، چه حضور اعضا به‌طور استمرار، چه حضور خود شورا، یعنی شورا تعطیل‌بردار نیست. خب، رؤسای کشور طبعا مسافرت دارند، اینجا و آنجا رفت‌وآمد میکنند؛ این نباید موجب بشود که شورا تعطیل بشود، شورا باید استمرار پیدا کند.»

 

انتقادات رحیم پور ازغدی از واماندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی
دریافت
مدت زمان: 6 دقیقه 17 ثانیه

.........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

 

دریافت
مدت زمان: 2 دقیقه 20 ثانیه

⁉️ به نظر شما اینجوری دل دخترها رو شاد کردن، زیبا و شکیل جشن گرفتن و... اشکالی داره؟

مسلما وقتی به صورت موردی نگاه کنیم نه اشکالی نداره، چقدر هم خوب که اینها رو اینجوری جذب کنیم با هنرمندی.

 

⁉️ و یا مثلا دانش‌آموزها رو با هواپیما برداری ببری سفر زیارتی، اونجا هم براشون هتل بگیری کلی حال کنند، اشکال داره؟

باز هم نه به صورت موردی چه اشکالی دارد؟ چقدر هم خوب است.

 

⁉️ پس مشکل کجاست؟ چرا می‌گویید لاکچری؟ چرا قید می‌زنید به صورت موردی اشکال ندارد؟

 

بله این جور زندگی کردن اگر بشود کل زندگی ما اشکال دارد، اگر سبک زندگی ما و فرزندانمان بشود غرق شدن در رفاه، غرق شدن در لذت‌های زندگی دنیا، بشود نچشیدن طعم سختی، آن وقت بد است، اشکال دارد.

بچه‌ها باید در زندگی طعم سختی را بچشند، طعم نداری را بچشند، اگر، هم اردوی جهادی رفتند و هم اردوهای نظامی و هم زیارت لاکچری، آن وقت اشکال ندارد.

 

کسی که سبک زندگی‌اش همه‌اش لاکچری است، چطور می‌خواهد در میدان نبرد و جهادی که تا اسلام و کفر است، آن هم هست، استقامت کند، چطور می‌خواهد در میدان مبارزه با محرومیت‌ها با محرومین همراه شود، غم‌خوار آنها باشد؟! چطور می‌خواهد این نفسش را رشد دهد؟!

 

تا درد نداشته باشی و سختی‌ها را تجربه نکنی رشد نمی‌کنی، استعدادها در سختی‌ها و فشارها است که گُل می‌کنند، اگر این سختی با اراده و کنترل خود انسان باشد، می‌شود پله ترقی، می‌شود زهد.

 

معنای زهد در اسلام یعنی در عین داشتن و توانایی بر نفس خود مسلط باشی و بی‌رغبتی به امور دنیوی نشان دهی، زهد وقتی فقر و نداری بر تو حاکم است، زهد نیست تحمل و صبر بر فقر و بدبختی است، این هم شاید شما را رشد دهد اگر عقده‌ای نشوی! اما آنچه سکوی رشد معنوی است، زهد است.

 

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: ألا إنَّ الدنیا دارٌ لا یُسلَمُ منها إلاّ فیها (بالزُّهدِ).

بدانید که دنیا سرایى است که هیچ کس از آن به سلامت نمى‌رهد جز با زهد.

 

معمولا نگاه ما به زندگی دیگران حتی ثروتمندها و به ظاهر مرفه‌ها نگاه اینستاگرامی است، فقط یک صحنه و تصویر، آن هم از خوشی‌هایشان را می‌بینیم اما سنت خدا اینگونه نیست، همه، حتی این ثروتمندها هم سختی‌های خودشان را دارند، به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام :

👈 المَصائبُ بِالسَّوِیَّةِ مَقسومَةٌ بَینَ البَرِیَّةِ.

مصیبت‌ها بطور یکسان میان مردم تقسیم شده است.

 

هرکسی در تقدیرش قسمتی از مصیبت و سختی است، اما خداوند به ما یک فرصت داده است و آن اینکه بخشی از این مصیبت‌ها و سختی‌ها را خودمان انتخاب کنیم، اردوی جهادی رفتن، نماز شب خواندن، سختی دارد، درس برای خدا خواندن، صبر برای خدا کردن، خمس و صدقه دادن و... همه اینها سختی‌ دارند، اما سختی‌هایی که می‌توانی با اراده خودت آنها را انتخاب و تحمل کنی تا عوضش از آن سختی‌های مقدری که برایت مشخص شده است کاسته شود.

📌این می‌شود حیات طیبه.

.........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰 اخیرا فیلمی از خانمی منتشر شد که کارش لایو جنسی گذاشتن بود و در این وسط یک نوجوان ۱۴ ساله (تینیجر) با او لایو می‌رود و نوجوان چیزهایی می‌گوید که خیلی‌ها حتی خود آن زن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

🔰 این فیلم به صورت گسترده در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود خیلی‌ها کنجکاو شدند و آمار آن خانم را درآوردند و احتمال زیاد بر فالورهای آن خانم هم افزوده شد.

 

⁉️ آیا انتشار این فیلم‌ها درست است؟ آیا مصداق تشییع فاحشه و قبح شکنی است؟ نشر هدف‌مند و موردی آن چه؟ و سوالاتی از این دست، این وسط وجود دارد که خوب است در مورد آنها هم فکر کنیم و برای همه‌اش حجتی عندالله داشته باشیم.

 

🔰 اما به هر حال خیلی‌ها ناراحت حتی ناامید شدند و گفتند نسل‌ جدید از دست رفت، دیگر امیدی به این‌ نوجوان‌ها نیست.

 

🔰 اما بیاییم نقاط امیدوار کننده همین فیلم را ببینیم؟ آن زنی که کارش لایو جنسی گذاشتن بود وقتی حس مادری به او دست داد وقتی برای لحظاتی فطرت و عقل او حاکم شد چه قضاوتی کرد؟ اعتراف کرد که کار اشتباهی می‌کند! اعتراف کرد که حاضر نیست فرزند خودش وارد این فضاها شود! آن نوجوان با وجودی که در این فضاها بود اما غیرتی روی مادر و خواهر خودش داشت و دوست نداشت مادر و خواهرش در این فضاها باشند. همه قبول داشتند که این کار اشتباه است.

 

🔰 یک نکته بسیار مهم که در فلسفه تبیین می‌شود و آیات مختلفی نیز بر آن دلالت دارد این است که در کل عالم این حق است که جریان دارد و باطل مانند کفی بر روی جریان حق است. همیشه غلبه با حق است و باطل فقط جولانی دارد.

وقتی باطل بر حق غلبه پیدا کند آن‌ وقت زمان فروپاشی است، پس هرجا امری باقی است چون هنوز غلبه حق در آن امر باقی است.

 

🔰 آنچه در آخرالزمان رخ می‌دهد ظهور فساد است، نه غلبه فساد، یعنی فساد خود را بیشتر آشکار می‌کند، بیشتر پرده دری می‌کند.

 

🔰 تعابیری چون:

👈«یملاء اللّه به الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا»

و

👈«کَثُرَ اَلْجَوْرُ وَ اَلْفَسَادُ وَ ظَهَرَ اَلْمُنْکَرُ وَ أَمَرَ أُمَّتُکَ بِهِ وَ نَهَى عَنِ اَلْمَعْرُوفِ وَ اِکْتَفَى اَلرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ اَلنِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ صَارَ اَلْأُمَرَاءُ کَفَرَةً وَ أَوْلِیَاؤُهُمْ فَجَرَةً وَ أَعْوَانُهُمْ ظَلَمَةً»

و دیگر تعابیر از این دست را هم باید در کنار این مطلب دید که با همه این شرایط باز هم غلبه با حق است و کثرت ظلم و جور به معنای غلبه آن نیست.

 

📌و اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلَادَکَ وَ أَحْیِ بِهِ عِبَادَکَ فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُ‏ ظَهَرَ الْفَسادُ فِی‏ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ‏ فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ وَلِیَّکَ وَ ابْنَ وَلِیِّکَ وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ حَتَّى لَا یَظْفَرَ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلَّا مَزَّقَهُ.

.........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰 حالا که ماجرای سرباز بابلی گل کرده است خوب است یکی از خاطرات آیت‌الله حائری را هم بازخوانی کنیم، مرحوم حائری نقل می‌کردند:

 

👈 «من دوره امامت جمعه اعلام کرده بودم هر نیروی انتظامی اگر توانست ماشین من را جریمه بکند من یک سکه به او می‌دهم، هر کسی باشد.

در این محل آباده من با خانمم می‌رفتم، ماشین خودم نبود، در راه یک جایی ایستگاه پلیس است یک ماکت از حافظیه است آن جا گذاشته‌اند، ماشین پلیس آژیر کشید، پلیس آمد به راننده گفت بزن روی ترمز.

راننده زد روی ترمز، یک دفعه نگاه به چراغ عقبش کرد، چراغش روشن نشد. جریمه را برایش نوشت.

یک سکه تهیه کردم به فرمانده پلیس گفتم در صبحگاه به این پلیس که ما را جریمه کرده بده این‌ها هم بر اساس ساعت جریمه افسر را شناسایی کردند.

افسر احضار شد به عنوان که ماشین امام جمعه مرکز استان را جریمه کردی! گفت من که نمی‌دانستم ماشین امام جمعه است، خیال کرد مواخذه‌اش می‌کنند به خاطر این که جریمه کرده، آوردنش در صبگاه یک سکه را به او دادند.»

 

📌 این انقلاب وقتی الگو می‌شود، وقتی باقی می‌ماند،‌ وقتی دل‌های مردم برای حفظ آن می‌تپد و برایش فداکاری می‌کنند که خاضع‌ترین افراد در مقابل قانون، مسئولان و صاحبان قدرتش باشند، وقتی که همه در برابر قانون مساوی باشند.

#سربازـبابلی

.........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰 در شهادت حاج قاسم معتقد بودم قضیه خیلی غیر عادی است از تحولاتی که در قلوب افراد مختلف به یکباره ایجاد شده بود به این جمع بندی رسیده بودم که این قلب حضرت حجت است که خیلی به درد آمده و غصه دار شده‌اند آثار آن هم این است که مردم اینگونه قلب‌هایشان به درد آمده، این وحدت رویه و شور عجیب، این تغییر و به میدان آمدن به یک منبع مافوق ارتباطات و تبلیغات برمی‌گردد.

 

🔰 دستور به انتقام سخت را هم احساس می‌کردم خط و ربطش به حضرت حجت(عج) برمی‌گردد، شاهدم این بود که یک اتحاد و مطالبه عمومی از همه جا و همه توده‌های مردم برای انتقام سخت راه افتاده بود تا جایی که حتی برخی از سست‌دلان که همیشه اینگونه مواقع دل‌ها را سست می‌کنند، هم، زبان در کام فرو برده بودند.

 

🔰 این نظرم را جایی ابراز نکردم تا اینکه امشب مشغول مطالعه مباحث آیت‌الله حائری شیرازی بودم، ایشان فرموده بودند:

👈 «انگلستان هندوستان را با لشکر نگرفت با شرکت تجاری هند شرقی گرفت و این قرارداد تجاری تنباکو هم برای استعمار ایران بود، اگر آن فتوا که واسطه‌اش میرزاست اما پیداست که از بالاتر از میرزاست از یک منبع بالاتری آمده، نبود، ایران مثل هندوستان مستعمره انگلستان می‌شد. فتوای میرزا از آثارش معلوم بود که از یک منبع بالاتری آمده است چون مردم معتاد به چپق و قلیان یک دفعه همه را زمین گذاشتند. شما یک سیگاری را ترک بده من برایت کف می‌زنم، یکی، نه شما تنها، هزار تا بشوید یک سیگاری من به شما می‌دهم، یک سال هم من به شما مهلت می‌دهم، هر اعتباری هم می‌خواهی خرج کن. وقتی نخواهد نمی‌شود. در خواستن مردم دخیل شدن از مافوق میرزاست از پناهگاه همه ماست. از «الکهف الحصین و غیاث المضطر المستکین» از صاحب ماست.»

 

📌این انتقام سخت خواسته‌ای از ما فوق میرزای ما بود!

🔰آیت‌الله مصباح یزدی:

🚩 ‏آیا ممکن است این استقبال بی‌نظیر از سردار قاسم سلیمانی بدون عنایت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه باشد؟

..........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

در این عصر که به تعبیر مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی عصر جنون بشریت است، زمانه جلوه دلیل عقل و منطق قوی فقه شیعه است.

از جمله ادله چهارگانه فقه شیعه "عقل" است و اینکه عقل جزو ادله چهارگانه شیعه شمرده شده است، ناشی از اهتمام ویژه قرآن در توصیه به عقل‌گرایی و عاقلانه فکر و رفتار کردن و نیز تکریم بسیار عقل در روایات اهل بیت است، به نحوی که بخش قابل توجهی از روایات شیعه به مقوله عقل می‌پردازد.

البته خوب است اشاره شود که تا قبل از مرحوم محقق اصفهانی و علامه مظفر متأسفانه در متون اصولی ما بحث عقل در آراء فقها و علمای علم اصول دارای یک نظام مشخص، مستقل و تفصیلی نبود و در ضمن مسائل مختلف به آن پرداخته می‌شد و از همین باب که در کتاب‌های فرائد شیخ و کفایه آخوند(اعلی الله مقامهما) به این بحث به صورت مستقل و تفصیلی پرداخته نشده است و در نتیجه نیز در حوزه علمیه در مقطع سطوح عالی و قبل از درس خارج چندان جدی به این بحث پرداخته نمی‌شود.

اصولیون قدیم در یک دوران از افراط اهل سنت که به استحسان و قیاس خیالی و وهمی نیز حجیت می‌دادند و تفریط اخباری که به قطعیات احکام عقل نیز توجه نمی‌نمودند و حجیتش را انکار می‌کردند، عمدتا تلاش داشتند اولا اصل حجیت عقل را ثابت نمایند و ثانیا مرز‌های آن را با اموری چون قیاس و استحسان تثبیت نمایند.

این سال‌ها مدام از گوشه و کنار فتاوای جدیدی از افرادی به ظاهر روحانی و مجتهد و به اسم عقل‌گرایی و حجیت عقل شنیده می‌شود، روزی کسی حجاب را به این اسم نفی می‌کند و روزی سگ را حلال و روز دیگر ادعای حجیت قوانین بین‌المللی به نحو مطلق می‌شود و...

خوب است در سطوح  مختلف از دروس خارج تا اهل منبر ما تصویر مناسبی از مقوله حجیت عقل داشته باشند چرا که ممکن است به نام فقه پویا و جدید به دامن سکولارها و لیبرال‌ها بیافتیم و یا به نام دفاع از دین به دامن اخباری‌گری و جمود.

بحث اجتهاد عقل‌‌گرا و استفاده از دلیل عقل از رئوس مهم فقه حکومتی است و در مسائل مختلفی چون: اصل لزوم تشکیل حکومت و حدود آن، تشخیص مصلحت، معاملات و بسیاری از مسائل اجتماعی نمود پیدا می‌کند.

👈مثلا حضرت امام(ره) در بحث ربا در باب اینکه چرا معامله دو کالای هم جنس به غیر هم‌وزن ولو با کیفیات مختلف حرام باشد و موارد متعدد دیگر می‌فرمایند: ما در امور تشریعی شارع مناطات احکام برایمان مجهول است و عقل ما به این امور راهی ندارد و تعبدا آن را می‌پذیریم.

👈اما ایشان در بحث‌ حیل ربا عنوان می‌کنند که معقول نیست که شارع به علت وجود مفاسدی ربا را حرام کند و سپس خود با جعل روش‌هایی راه دور زدن معملات ربایی را به شما آموزش دهد فلذا روایت‌های مربوط به حیل ربا را کنار می‌گذارند و می‌فرمایند: «هی مما لا یعقل صدوره من المعصوم»

منجمله دیگر استفاده ایشان از عقل در مقابل برخی روایات در بحث لزوم تشکیل حکومت در عصر غیبت یا بیع سلاح و... است.

فی‌الجمله که ملاک اینکه در جایی عقل حاکم نیست و جایی به نحوی حاکم است که هرچه روایت مقابل آن باشد را کنار می‌گذارد، چیست؟

اگرچه فقها به این بحث پرداخته‌اند که عقل در سلسله علل احکام حجت است و نه معالیل و اینکه عقل به امور اعتباری راه ندارد و دائره اعمال نظر عقل محدود به اموری است که یا جزء قضایای اولیه و یا لوازم بدیهی عقلی هستند مثلا اینکه کل اعظم از جزء است، یا از قبیل امور معلوم با حواس ظاهر و باطن یا امور تجربی مثل طب و علوم مهندسی و اموری از این دست.

📌اما بازهم در این عصر جای پرداخت جدی به این مقوله و تفصیلات آن در سطوح مختلف بسیار خالی است و هرچه بیشتر این مسأله تبیین شود از لغزش‌های بیشتری جلوگیری می‌کند.

..........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری