شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

🔰یکی از دوراهی‌های تکراری تاریخ دوراهی "سازش یا مبارزه" برای اصلاح است، دو راه‌ که تا مبارزه بوده است بر سر راه مبارزان بوده و نتیجه هر کدام نیز مشخص است. این دو راهی در ابتدای دهه ۴۰ در حوزه علمیه بسیار جدی بود. ویژگی راه حضرت امام و یاران ایشان عدم سازش با طاغوت بود. حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی در خاطرات خود مربوط به سال‌های ۴۲-۴۳ نقل می‌کنند:

 

🔻مقالات نشریه [بعثت] از دو گرایش پیروی می‌کرد. یک ‏ ‏گرایش، صد در صد خط امامی بود و توسط یاران وفادار به حضرت امام ‏ ‏که نقطه نظرهای ایشان را بدون قید و شرط قبول داشتند و عمل ‏ ‏می‌کردند تهیه می‌شد. اینان اگر به جریانات و شخصیت‌های دیگر احترام ‏ ‏می‌گذاشتند به دلیل امر و فرمان امام بود. برای آنها محور امام بود. ‏‎‎‏گرایش دیگری هم بود که در کنار علاقمندی به امام، دیگران را هم قبول‏ ‏داشتند و به آنها نیز احترام می‌گذاشتند. به تدریج بعد از جریان تبعید ‏ ‏حضرت امام به ترکیه و ایجاد حرکت‌های رفورمیستی که در جریان ‏ ‎‎‏مبارزات قم پدیدار شد، فاصله این دو گروه بیشتر شد.‏

 

‏‏🔻 در این میان عده‌ای هم بودند که از مبارزین و کسانی که به مبارزه ‏ ‏سیاسی روی آورده بودند، انتقاد می‌کردند و اعتقاد داشتند که مبارزه باید ‏ ‏سازماندهی شده و از شکل و شیوه حزبی پیروی شود. آنان معتقد بودند ‏ ‏که می‌بایست به فعالیت‌های صرفا فرهنگی و زیربنایی توجه داشت. در ‏ ‏حالی که گروه‌های رادیکال و انقلابی معتقد بودند که در عین توجه به ‏ ‏امور فرهنگی و آموزش و تربیت افراد معتقد و مبارز، می‌بایست به ‏ ‏فعالیت‌های سیاسی و مبارزه علنی و انقلابی هم دست زد.‏

 

🔻‏‏گروه اول به فعالیت‌های رفورمیستی روی آورده بودند. استدلالشان این ‏ ‏بود که مرحوم عبده و مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی دو همرزم ‏ ‏بودند و مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی معتقد به فعالیت‌های انقلابی و ‏ ‏حاد بود و سرانجام به شهادت رسید و طرح‌ها‌ و برنامه هایش ناکام ماند ‏ ‏اما آقای عبده که همرزم جمال الدین اسدآبادی بود به فعالیت‌های سازنده ‏ ‏فرهنگی و زیربنایی روی آورد و پایه گذار دانشگاه الازهر مصر شد و به ‏ ‏کادرسازی روی آورد و حرکت او سازگارتر و ماندگارتر شد و در ‏ ‏نقش آفرینی و جریان سازی دنیای اسلام تداوم بیشتری یافت.

 

🔻این‏ ‏استدلالات باعث پایه گذاری تشکیلات دارالتبلیغ اسلامی در قم شد به ‏ ‏طوری که از شخصیت‌های بلندپایه دعوت می‌کردند تا در آن جا گرد بیایند ‏ ‏و با پرورش قشر مبلغ و سخنور به ترویج دین اسلام بپردازند. دوستان و ‏ ‏علاقمندان امام به دلیل استقبال رژیم شاه از این شیوه فعالیت، این ‏ ‏حرکت را نوعی حرکت انحرافی می‌دانستند و انحراف از خط مبارزاتی و ‏ ‏رویارویی بارژیم ستم شاهی به حساب می‌آوردند و آن را شانه خالی‏کردن از بار مسئولیت مبارزات سازنده‌ی ضد رژیم می‌دانستند. عنایت‌ها و ‏حمایت‌های بعضی از عناصر وابسته از این حرکت نیز طرفداران امام و خود ایشان را بیشتر به این جریان بدبین می‌کرد و اینان را در اعتقادشان ‏ ‏مبنی بر انحرافی بودن خط گروه اول، راسخ تر می‌نمود.‏

........

📝دعایی، محمود، گوشه ای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ ونشر عروج، ۱۳۸۷ش، صص: ۶۱ -۶۲.

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰 با روی‌کار آمدن دولت موقت، بازرگان مشتاقانه دل به همکاری با آمریکایی‌ها بسته بود و این امر بر آمریکایی‌ها نیز پوشیده نبود، به طوری که کاردار سفارت آمریکا نیز در یکی از یاداشت‌های خود در این رابطه می‌نویسد:

👈« مناسبات حسنه با ایالات متحده از اعتقادات شخصی نخست وزیر است، هنگامی که دادن پست وزارت خارجه به یزدی مورد بحث بود، نخست وزیر از یزدی درباره‌ی این نکته پرسیده بود تا اینکه اطمینان حاصل کرد که یزدی از مناسبات دوستانه با آمریکا پشتیبانی می‌کند.» [۱]

 

🔰 اشتیاق دولت موقت برای ارتباط‌گیری آمریکایی‌ها و اعتماد به آنها مورد انتقاد جدی حضرت امام(ره) بود، به طوری که ایشان بعدها در (۳۰ بهمن ۶۶) در نامه‌ای به وزیر کشور پیرامون ارزیابی عملکرد نهضت آزادی می‌نویسند:

👈 « پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مى‏دهد که نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى‏ کشور ایران به امریکا است، و در این باره از هیچ کوششى فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکاى جهانخوار را، که هر چه بدبختى ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌هاى تحت سلطه او دارند از ستمکارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مى‏‌دانند و این از اشتباهات آنها است.» [۲]

 

🔰 بازرگان حتی پس از استعفا از نخست وزیری در اعتراض به اشغال سفارت آمریکا نیز بر این نکته تأکید داشت که: « ما روابط دوستانه‌ای با آمریکا داشته‌ایم و باید آن را حفظ کنیم.» [۳]

 

📌اما با انتشار اسناد لانه جاسوسی رفته رفته از تلاش‌های مختلف آمریکا از کودتا علیه انقلاب گرفته تا وارد کردن جاسوس در خود دولت موقت و تلاش برای زمین زدن انقلاب، در همان زمان "ارتباط صمیمانه دولت موقت با آمریکایی‌ها"، پرده برداشته شد.

........................

منابع:

 [۱] اسناد لانه جاسوسی، شماره ۱۸، ص: ۲۹.

[۲] صحیفه امام؛ ج‏ ۲۰؛ ص: ۴۸۱.

[۳] مواضع نهضت آزادی در برابر انقلاب اسلامی، ج ۱، تهران، نهضت زنان مسلمان، تهران، ۱۳۶۲ش، ص: ۲۴.

 

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰 یکی از ویژگی‌های حضرت امام قبل و بعد از پیروزی انقلاب این بود که در مبارزات خود به طاغوت‌ها تکیه نمی‌کردند،[۱] در سال‌هایی که ایشان در عراق در تبعید به سر می‌بردند رژیم عراق تمایل زیادی برای همکاری با ایشان علیه رژیم پهلوی داشت اما ایشان مبارزات خود را بصورت مستقل از آنها پیش می‌بردند. حجت‌الاسلام سید محمود دعایی نقل می‌کند:

 

🔻 در آن زمان(دهه ۵۰) ایران به ملامصطفی بارزانی پناه داده بود و ایران پایگاهی برای کردهای عراقی شده و دولت امکانات و تسهیلات لجستیکی و تبلیغاتی فراوانی در اختیار کردهای عراق قرار داده بود. یک جنگ فرسایشی خونین دراز مدت بین کردهای عراق و رژیم عراق به ‏‏‏وجود آمده و شمال عراق ناأمن شده بود. عراقی‌ها‌ هم به دلیل ضرورت مقاومت و مقابله با کردها چندین لشکر نیرومند خودشان را درگیر کرده بودند و دایما این لشکرها تلفات می‌دادند ...

 

‏‏🔻 بنابراین عراقی‌ها‌ هم متقابلا تصمیم گرفتند به مبارزین ایرانی خارج از کشور و مبارزین ایرانی درون کشور خودشان کمک کنند، برای آنان پایگاهی درست کنند و مساعدت کنند. آنها از هر کسی که حاضر بود در مسیر مبارزاتی‌اش از امکانات عراق علیه ایران استفاده کند، استقبال می‌کردند. البته خیلی علاقمند بودند که از وجود حضرت امام هم بهره ببرند، اما امام اجازه ندادند که از ایشان به این شکل بهره برداری شود. در این زمان تیمور بختیار هم خارج از ایران بود. وی در ارتباط با یک جریانی در لبنان گیر افتاده بود و رژیم ایران اصرار داشت که او را دستگیر کند.‏ ‏‏عراقی‌ها تلاش کردند و توسط ایادی خود در لبنان او را از زندان آزاد کردند و به عراق آوردند و به او پایگاه دادند و او هم که زمانی رئیس ساواک ایران بود به عنوان کسی که داعیه مبارزه رهائی بخش دارد، و درصدد تشکیل جبهه آزادی بخش برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی است و در داخل ایران هم طرفداران و یارانی دارد و مایل است همه مبارزین و مخالفین شاه را متحد و متشکل کند مورد حمایت‏ ‏‏جدی رژیم عراق قرار گرفت. بنابراین عراقی‌ها‌ از کلیه احزاب و تشکلهای سیاسی مخالف شاه مثل حزب توده، جبهه ملی، کنفدراسیون و گروه‌های اسلامی و مذهبی دعوت کردند که به عراق بیایند و پایگاه تشکیل دهند...

 

🔻 هیچ گروه مذهبی اصیلی به بختیار نپیوست. تنها یک روحانی بد نام بنام آقای موسی اصفهانی نوه مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی بود که به دلیل اختلاف مالی بارژیم ایران به عراق آمده بود، نه به دلیل اختلاف عقیدتی و ایدئولوژیکی گفته می‌شد که او اختلاس‌هایی کرده و به همین دلیل تحت تعقیب است، او به محض ورود به بغداد در اطراف بختیار قرار گرفت.‏

 

🔻 ‏‏عراقی هابه کلیه مبارزین ایرانی که در خارج از کشور بودند، در اروپا، امریکا یا خاورمیانه و هر جایی که فعالیت می‌کردند، امکانات تردد و اقامت آموزش و تبلیغ می‌دادند. آنها کلیه نیازهایی را که یک مبارز برای ادامه راه خود احتیاج دارد در اختیارشان قرار می‌دادند. در کنار همین امکانات وسیع تبلیغاتی، رادیوی فارسی بغداد که در ‏‏‏ایران قبل از این ماجراها شنونده چندانی نداشت در اختیار مبارزین قرار گرفت و به تناسب به قسمت‌هایی تقسیم شد.[۲]

....................

📝پی‌نوشت:

[۱]  « وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذینَ ظَلَمُوا»(۱۱۳ هود) عدم رکون (اعتماد تکیه) به ظالمان یکی از اصل‌های اساسی در مبارزات انبیاء است و در قرآن به پیامبر نسبت به آن تذکری جدی همراه با تحذیر نسبت به عاقبت سخت آن داده می‌شود.

اما باید دقت کرد که رکون و اعتماد جدا از معنای ارتباط و تعامل است، به طور مثال در همین ماجرا آقای سید محمود دعایی بدون استجازه از حضرت امام  شروع به همکاری با رادیو بغداد می‌کنند و بعد از چند ماه که امام مطلع می‌شوند بعد از دیدن متن صحبت‌های ایشان مانع ادامه این برنامه نمی‌شوند.

به عنوان مثالی دیگر پیش از این مطلبی در مورد رد پیشنهاد شوروی برای حمایت از ایران در زمان جنگ توسط حضرت امام قرار دادم اما در عین حال در همان زمان ما برخی تعامل‌هایی در تهیه سلاح در طول جنگ نیز با شوروی داشتیم اما این تعامل‌ها جدا از هضم شدن و ارتباط وثیق با طاغوتی علیه طاغوت دیگر در مسیر مبارزه بود.

 [۲] دعایی، محمود، گوشه ای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ ونشر عروج، ۱۳۸۷ش، صص: ۸۰ -۸۲.

........................

📝 مطلب مرتبط:

✍️مروری بر اعتماد به آمریکا در دولت موقت...

️رکون الی الظالم...

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🎙 (حضرت آیت‌الله حائری شیرازی)

 

🔰هر جا اختلافی دیدید بدانید که قیام برای نفس است. قیام برای نفس هست که انسان را به غیبت می‌کشد، به تهمت می‌کشد، به فساد اخلاق می‌کشد. قیام برای نفس است که جمع‌ها را متفرق می‌کند و افراد متحد را متفرق می‌کند. قیام برای خدا هست که افراد متفرق را متحد می‌کند. دعوت امام امت برای قیام لله بود در کلامش اثر، خاصیت [بود].

 

🔰 امام که در حیات ما زندگی او برای ما قابل لمس بود، می‌بینیم یک طلبه بوده است، بعد شده یک فاضل؛ در دوره فضل و اجتهاد و علمیتش به انگیزه قیام لله، امر به معروف و نهی از منکر کرده است. تنها بود، یکی بود، خدا یکی او را کثیر کرد. بی یار و یاور بود، خدا برایش یار و یاور قرار داد. گمنام بود، خدا او را معروف و مشهور کرد. سلاح و ساز و برگ جنگی هیچ نداشت، حتی یک چاقو قلم تراش برای [اینکه] دفاع از خود بکند نداشت. خدا به او هواپیما‌های شکاری و فانتوم و اینها داد، اینها را خدا به او داد. او از کسی نگرفت، با کسی پیوند نکرد، با کسی قرار داد نبست، با خدا قرار داد بست و هر قراری با هر کسی داشت پاره کرد. تنها، یکه، بدون تکیه به وعده کسی، نوید کسی، کمک کسی، مادیات کسی حرکت کرد. خدا به او نصرت داد. همه پیشرفت او نتیجه قیام او لله بود، همه پیشرفت مردم هم بخاطر قیام لله‌شان است.

 

🔰 بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، قیام‌های للنفس بوجود آمد، نتیجه‌اش جنگ‌های داخلی بین مسلمان‌ها شد، نتیجه‌اش تفرقه شد، نتیجه‌اش ضعف‌ها شد، سستی‌ها شد، زبونی‌ها شد. همین مردمی که وقتی قیام لله کرده بودند، بر بزرگ‌تر‌های عالم آن روز حاکم شدند، وقتی که از قیام لله به قیام للنفس روی آوردند و هر کس برای گرم کردن تنور خودش کار کرد و هر کسی به فکر خودش افتاد. اینها که عددشان به یک میلیارد، هزار میلیون نفر رسیده بود، در دوره هزار میلیونی، چاره سه میلیون یهودی را نکردند.

 

🔰 آن روزی که قیامشان لله بود، سه میلیون نفر نشده بودند در مقابل میلیون‌ها مردم عالم ایستادند و پیروز شدند. امروز که مسلمان‌های عالم قیامشان للنفس است، جمعیتشان به میلیارد رسیده است، از عهده سه میلیون، آن هم یهودی، بر نمی‌آیند.

 

🔰 اینها عبرتی است برای اهل عبرت که ضعف خودشان را از قیام للنفس بدانند و قدرتشان را از قیام لله بدانند و ما تا اینجا به هر چه رسیده‌ایم و هر پیروزی که حاصل شده است، از لطف خدا، محبت خدا و تاییدات الهی، نتیجه قیام لله امام و قیام لله امت است و اگر امت درجات، محرومیت کشید، پیشرفت نکرد، متوقف شد، بخاطر این بوده است که آن قیام لله‌ش کامل نبوده یا قیام للنفس داخل قیام لله شده است و قیام او مخلوط شده است.

 

🔰 هر گاه که امت مثل امام شد، همانطوری که او در قیام لله‌ش دیگر قیام للنفس نیست، فرد هم اجازه ندهد که در قیام لله‌ش قیام للنفس دخالت بکند، آن هم مثل امام موفق می‌شود، موانعش بر طرف می‌شود، مشکلاتش حل می‌شود. هر مسئولی در هر جا که هست، هر کسی در هر حدودی که دارد کار می‌کند، سعی کند قیام برای نفس وارد قیام لله‌ش، وارد شغلش نشود، وارد کارش نشود، وارد حرفش نشود، وارد نگاهش نشود.

 

🔰 اگر اینطور شد خدا عمل انسان را قبول می‌کند، وقتی خدا قبول کرد انسان موفق می‌شود اما اگر قیام للنفس داخل کار شد، این مثل بشقاب پلویی می‌شود که داخلش یک فضله موش باشد. شما خودت می‌خوری که تعارف خدا بکنی؟! عمل را وقتی آلوده شد نمی‌پذیری؛ خدا هم وقتی عمل آلوده شد نمی‌پذیرد. چیزی که به خود نمی‌پسندی به دیگران نپسند. اگر آشپز به شما یک دیگ برنج داد با یک فضله موش در آن، نمی‌پذیری.

 

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰در مطلب قبلی خود نوشتم که در مقابل بی‌عدالت‌هایی که در حق مردم مظلوم روا داشته می‌شود، متأسفانه حوزه ساکت است، در مقابل جریان‌های حرام‌خواری و دروغ‌پردازی کلان، علی‌رغم مؤاخذه خداوند نسبت به این سکوت، حوزه ساکت است.

 

🔰 البته عرض شد که حوزه در مواردی ساکت نبوده است، مثلا در ماجرایی تهدید به عدم پرداخت مالیات به علت تعطیل نشدن فلان روز شهادت، تهدید به کفن پوشیدن و حضور در خیابان در صورت پخش تصویر حضرت اباالفضل(ع) و...

 

🔰 عرض شد جماعتی جوان و حزب‌الهی و خالص هم هستند که برای مبارزه با بی‌عدالتی نه این جنس کارها بلکه به انجام خدمات مختلف اجتماعی روی‌ آورده‌اند.

 

⁉️ اما باید پرسید دقیقا انتظار ما برای شکل عدالت‌خواهی حوزه و ساکت نبودنش چیست؟ کارهایی از جنس مالیات ندادن و کفن پوشیدن و... اما برای "دردهای حقیقی مردم و آنچه بی‌عدالتی‌ها برگرده‌ آنها سوار شده است"؟!

 

🔰 این سبک از عدالت‌خواهی همان سبک فدائیان اسلام در زمان طاغوت بود و متأسفانه حوزه ما یا ساکت است و عدالت‌خواه نیست و یا هست اما از جنس فدائیان اسلام! البته  عمدتا برای مسائلی غیر از دردهای واقعی واقعی توده مردم!

انگار نه انگار که انقلابی محقق شده است و ظرفیت‌های متعدد قانونی و ساختاری برای اصلاح و مبارزه با بی‌عدالتی فراهم شده است؛ و واقعا جریان محجوب انقلابی نیز اگر عوض داد زدن و عدالت‌خواهی از جنس فدائیان صرفا سراغ انجام خدمات اجتماعی رفته است از همین باب است.

 

🔰 جریان انقلابی از سویی دوست ندارد پنجه در روی نظام بکشد ولو نظام را در مواردی مقصر بداند، دوست ندارد به گونه‌ای عمل کند که دشمنان بتوانند در راستای تضعیف نظام از آن بهره بگیرند، او واقعا خود را مادر انقلاب می‌داند که فرزندش را ولو اشتباه کند ضایع نمی‌کند و البته راهی برای مبارزه با بی‌عدالتی مقابل خود نمی‌بیند جز فداکاری و درگیر شدن مستقیم با بی‌عدالتی‌ها برای جبران آن.

 

🔰 اما راه‌های دیگری هم هست، عدالت‌خواهی متناسب با پسا انقلاب و استفاده از ظرفیت‌های فراوان موجود برای اصلاح:

 

📌 یکی از پیشنهادات تشکیل "سازمان امر به معروف و نهی از منکر" بود که در ابتدای انقلاب حضرت امام حکم تشکیل آن را دادند اما محقق نشد.

 

📌 یکی از راه‌ها تشکیل کارگروه‌هایی از فضلای حوزه برای شناسایی خلاء‌های قانونی و دنبال کردن آن از طریق ارائه طرح‌های اصلاحی به قوای سه‌گانه است، کارگروهی که با پشتوانه‌ای رسانه‌ای و قوی با تأیید و همراهی علماء و مردم با قدرت مطالبه گری کند.

 

📌 یکی از راه‌ها تشکیل چندین کارگروه از قضات و حتی وکلاء و دادستان‌ها و... است که با شناسایی پرونده‌های کلان بی‌عدالتی و ارتباط وثیق با قوه قضائیه برای حل آنها وارد عمل شوند.

📌 یکی از راه‌ها آموزش‌های قضائی و قانونی برای خود طلاب است که بتوانند در موارد مختلف از حق خود و دیگران به صورت قانونی استفاده کنند، مثلا استفاده از ظرفیت دیوان عدالت اداری و مدعی العموم برای حل بسیاری از معضلات؛

و پیشنهادهای متعدد دیگر...

.........................

🔹مطلب مرتبط:

جزوه حکم حکومتی تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر؛گزارشی تحلیلی از تاریخ معاصر به دنبال راهکاری در عرصه عدالت‌خواهی امروز؛👇

دریافت
حجم: 1.08 مگابایت
 

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

 

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰
  • وقتی می‌بینیم مسکن چندبرابر شد و قشر مستضعف دیگر خواب خانه دار شدن را نمی‌بیند، ندای اعتراض از در و دیوار هم بلند شود حوزه ساکت است، خودرو گران ‌شد، باز حوزه ساکت است، نظام مالیاتی دچار مشکل است حوزه ساکت است، خصوصی‌سازی به صورت فاسد انجام می‌شود و کارگران فلان کارخانه‌ها بیکار، حوزه ساکت است و بشمار آنچه بر گرده مردم مستضعف بار می‌شود و باز حوزه ساکت است.

 

  • باش ساکت باش و در سکوتت خوب گوش کن: ندایی در آسمان‌ها بلند است: «لَوْ لا یَنْهاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما کانُوا یَصْنَعُونَ (۶۳) مائده» چرا روحانیون مسیحی و یهود آنان را از دروغ و مال حرام نهی نکردند؟ چرا ساکت بودند؟! چه زشت است عملى که انجام مى‏‌دادند!

 

  • عذر می‌خواهم حوزه ساکت نیست، وقتی قرار است تصویری از حضرت اباالفضل(ع) پخش شود به خوبی رصد می‌کند و قبل از اتفاق افتادن جلو این فاجعه را می‌گیرد! بالاخره صدایی از حوزه بلند می‌شود که نتیجه می‌دهد! صرفا یک مصاحبه و اعتراضی که آیا "در فلان سایت انعکاس داده شود؟! آیا نشود؟! آیا خوانده شود؟! آیا خوانده نشود؟!" نیست؛ وقتی قرار است فلان روز تعطیل شود یا نشود، حوزه ساکت نیست و پای کار است حتی لازم باشد کفن می‌پوشد و به خیابان می‌آید.

 

  • البته ممکن است بگویید آقا این جنس پای کار بودن مربوط به یک طیف خاص است، یک طیف جوان جهادی که خود را انقلابی می‌دانند هم، پای کار هستند که درد مردم را از نزدیک دیده‌اند و همیشه با جان و مال خود برای مردم کار می‌کنند.
  • مثلا همین دیروز تلوزیون نشان داد که گوجه‌های فلان کشاورز خوزستانی روی زمین مانده بود این جوانان طلبه جهادی به او کمک می‌کردند گوجه‌هایش را جمع کند، فلان منطقه در خوزستان بی‌آب بود با تانکر برای آن آب می‌بردند، در فلان منطقه محروم اردوی جهادی می‌روند، برای مردم در پمپ بنزین، بنزین می‌زنند تا کرونا نگیرند و خلاصه پای کار درد مردم هستند.

 

  • اما حقییر می‌گویم: برادر بیا، دست از گوجه چیدن و آب بردن و بنزین زدن و... بردار و بیا با تو کار دارم، آقای استاد حوزه، آقای مدیر حوزه، آقای حوزه زید عزه الشریف یک لحظه توجه بفرما. بیا دوبار پای درس ولایت فقیه حاج‌آقا روح‌الله خمینی بنشینیم «ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّة»:

 

  • «لَوْ لا یَنهاهُمُ الرَبَّنِیُّونَ وَ الْاحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الإِثم وَ أکْلِهِمُ‏ السُّحْتَ‏، لَبِئسَ ما کانُوا یَصْنَعُونَ.» خداوند در این آیه "ربانیون" و "احبار" را مورد نکوهش قرار مى‏‌دهد که چرا آنها که علماى دینى یهود بوده‌‏اند، ستم کاران را از "قول اثم" یعنى گفتار گناه کارانه که اعم از دروغ پردازى و تهمت و تحریف حقائق و امثال آن باشد و از "اکل سحت" یعنى حرامخوارى نهى نکرده و باز نداشته‌‏اند.

 

  • بدیهى است این نکوهش و تقبیح اختصاص به علماى یهود ندارد و نه اختصاص به علماى نصارى دارد؛ بلکه علماى جامعه اسلامى و به طور کلى علماى دینى را شامل مى‏‌شود. بنا بر آن، علماى دینى جامعه اسلامى هم اگر در برابر رویه و سیاست ستم کاران ساکت بنشینند، مورد نکوهش و تقبیح خدا قرار مى‏‌گیرند این امر فقط مربوط به سلف و نسل گذشته نیست، نسل‌هاى گذشته و آینده در این حکم یکسانند.

 

  • حضرت امیر (ع) این موضوع را با استناد به قرآن ذکر فرموده که علماى جامعه اسلامى هم عبرت بگیرند و بیدار شوند و از اداى وظیفه امر به معروف و نهى از منکر باز نایستند و در برابر هیئت‌هاى حاکمه ستمگر و منحرف سکوت ننمایند. حضرت با استشهاد به آیه «لو لا ینهاهم الربانیون» دو نکته را گوشزد فرموده است:

 

  • ۱ این که سهل انگارى علما در وظائف، ضررش بیش از کوتاهى دیگران در انجام همان وظائف مشترک است. چنانکه هرگاه یک بازارى کار خلافى بکند ضررش به خود او مى‏‌رسد، لیکن اگر علماء در وظیفه کوتاهى کردند مثلا در برابر ستمگران سکوت نمودند ضررش متوجه اسلام مى‏‌شود، و اگر به وظیفه عمل کردند و آن جا که باید صحبت کنند سکوت نکردند نفع آن براى اسلام است.

 

  • ۲ با این که باید از همه امورى که مخالف شرع است نهى کرد روى "قول اثم" یعنى دروغ پردازى و "اکل سحت" یعنى حرامخوارى تکیه کرده است تا بفهماند که این دو منکر از همه منکرات خطرناکتر است و بایستى بیشتر مورد مخالفت و مبارزه قرار گیرد. چون گاهى گفتار و تبلیغات دستگاه‌هاى ستمگر بیش از کردار و سیاستشان براى اسلام و مسلمین ضرر دارد و غالبا حیثیت اسلام و مسلمین را به مخاطره مى‌‏اندازد...

ولایت فقیه؛ ص: ۱۱۲.

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

 

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰
  • مستند انقلاب جنسی به ایستگاه چهارمش رسید و این قسمت را هم دیدم، این مستند مطالبی را باز می‌کند که به صورت عادی راه اطلاع از آنها برای ما بسته است، برای اطلاع از برخی مباحث روحیاتی لازم است که ولو از باب شرعی هم آن‌ها را درست کنیم این روحیات را معمولا ماها نداریم.

 

  • خیلی‌ها معمولا برای تببیین ایده‌ای که دارند از دوگانه سازی استفاده می‌کنند، این مستند هم مثل قسمت‌های گذشته خود دوگانه‌ها را خوب نشان می‌دهد، دوگانه سخت‌گیری و استفاده از قدرت برای ایجاد حیاء یا آزادی و بی‌قیدی مطلق.

 

  • این مستند مدعی می‌شود این دوگانه‌ها:
  • یکی در کشور ما بوده است و تأثیری در فروکش تمایل جوانان به جلوه‌گری که نداشته است هیچ، بلکه موجب فرار جماعت زیادی از مردم برای عشق و حال در خارج از مرزها نیز شده است.
  • یکی هم در غرب به ایجاد جریانی در مقابل آن برای خویشتن‌داری و حفظ حیا انجامیده است.

 

  • این مستند با نشان دادن گذشته غرب در استفاده از قدرت و سخت‌گیری برای حفظ حیا می‌خواهد بگوید ما نیز در همان مسیر هستیم؛ شبیه این ادعا را مستند "ایکسونامی" هم البته به صورت مفصل‌تر با پرداختن به تاریخچه آمریکا دارد.

 

  • اگرچه اصل ایده‌ای که در این مستندها داده می‌شود یعنی تکیه بر خویشتن‌داری در عوض سخت‌گیری درست است؛ اما تطبیق این مستند و مستندهای از این دست قابل تأمل است.

 

  • آیا رفتارهای سخت به علت اینکه زمانی ما گشت‌های جند‌الله و یالثارات و ارشاد و... داشتیم مصداق افراط بود که نتیجه‌اش بخواهد به تفریط بیانجامد! مسلما نمی‌شود لزوم وجود قدرت برای حفظ حدود را انکار کرد، همانطور که در این مستندهم نشان داده می‌شود naturist ها هم وقتی به صورت دسته جمعی در آمریکا هم برهنه می‌شوند با آنها برخورد می‌شود و در تمام دنیا آزادی‌ها حد و حدوی تعریف شده دارند.

 

  • پس بحث اصلی در این است که راهکار اصلی در آموزش خویشتن‌داری است و نه رفتارهای سخت و البته نمی‌شود انکار کرد که وجود حد و حدود و قدرتی برای تضمین حفظ آنها هم لازم است.

 

  • برخلاف آنچه در این مستندها انعکاس داده می‌شود باید گفت جمهوری اسلامی در مسأله حجاب بسیار موفق و خوب عمل کرده است البته شاید تجربه‌ها و هزینه‌هایی هم داشته است اما در مجموع کارنامه جمهوری اسلامی در مسأله حجاب کاملا مثبت است.

 

  • الان از سواحل و رستوران و هتل گرفته تا جنگل‌ها و خیابان و معابر و... حد معقولی از خویشتن‌داری خودخواسته توسط توده مردم رعایت می‌شود که حقیقتا نه از ترس قانون است و نه به علت تذکر دیگران بلکه اراده خود افراد است.

 

  • این هنر بزرگی است که در جامعه‌ای که در زمان پهلوی با شتاب به سوی منجلاب مدرنیته و مفاسدش پیش می‌رفت شما مقابل آن روند بایستی و اینکه در زمانه‌ای که تمام دنیا با شتاب به سمت برهنگی رفته‌اند و با ظهور اینستاگرام و فضای مجازی دسترسی و جلوه‌گری در آن هیچ محدودیتی ندارد اگر شما در این مرتبه باشید، نتیجه مثبتی است. اصل این انتظار که در این زمانه بایست همه دختر و پسرهای ما یوسف زمانه باشند و اگر نیستند پس ما خیلی بد عمل کرده‌ایم اشتباه است.

 

  • البته در اینکه با نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم و مسئولیت بزرگی بر دوش ماست، حرفی نیست اما در اینکه تا کنون خیلی بد عمل کرده‌ایم حرف بسیار است اگرچه راه همان است که گفته می‌شود یعنی پایه را بر آموزش خویشتن‌داری و رشد اخلاق در جامعه گذاشتن.
  • ...........................

    📌به شرح حال بپیوندید👇

    شرح حال در ایتا

    شرح حال در سروش

    شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری