شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

🔰 اگر هم ما حواسمان نباشد خدا حواسش است، اگر هم ما ندانیم خدا می‌داند که نعمت این مجالس عزاداری را از چه کسی و کسانی داریم؟ منت و حق چه کسانی بر گردن ماست که امروز می‌توانیم در این مجالس شرکت کنیم.

 

🔰 اگر نبود حضرت امام(ره) و قیام لله او، اگر نبود خون‌هایی که مظلومانه در مسیر انقلاب اسلامی به زمین ریخته شد، معلوم نیست ما محرم‌ها کجا بودیم؟ معلوم نبود اصلا مجلس عزایی برای امام حسین(ع) برپا بود که ولو می‌خواستیم می‌توانستیم، در آن شرکت کنیم؟!

 

🔰 شاید فکر کنیم ما با شیعیان آذربایجان، بحرین، عربستان و... فرق داریم و محال بود مجالس اباعبدالله(ع) در ایران تعطیل شود، اما خوب است بدانیم در همین قرن! یعنی کم‌تر از صد سال قبل، محرم که می‌شد، حتی در قم هم به سختی می‌شد مجلسی برای عزاداری پیدا کرد.

مردم عزادار بودند اما جرأت برگزاری مجالس عزا را نداشتند همانطور که الان در بحرین و آذربایجان و عربستان چنین است.

 

🔰 خوب است خاطرات شخصیت‌های چند نسل قبل از خود را بخوانیم تا بدانیم حضرت امام(ره) چه منتی بر سر ما دارد.

نمونه‌ای از این خاطرات مربوط به برادر بزرگ‌تر حضرت امام(ره)، مرحوم آقای پسندیده است. ایشان نقل می‌کنند:

 

🔻در زمان رضاخان، روضه خوانی و سینه زدن و دستجات عزاداری به کلی ممنوع شده بود‏ ‏و فقط بعضی‌ها که با شاه ارتباط داشتند می‌توانستند روضه بگذارند، که البته آن هم‏ ‏خیلی محدود بود و در قم، به صورت محرمانه و مختصر انجام می‌شد.

🔻یک وقت منزل‏ ‏مرحوم حاج میرزا عبدالله چهل ستونی مجلس روضه بود و من به اتفاق امام با هم رفتیم که در مجلس روضه شرکت کنیم.‏ ‏وقتی که نزدیک منزل رسیدیم دیدم آقا(امام) با اینکه از من کوچکتر بودند، افتادند جلو به‏ ‏سرعت رفتند. من تعجب کردم که چطور شد ایشان جلو افتادند.[۱]

🔻بعد دیدم که به درب‏ ‏منزل وقتی رسیدند، یک مأمور آنجا ایستاده بود و گفت: اینجا روضه نیست، چرا‏ ‏آمده‌اید؟ ایشان گفتند: ما می‌دانیم روضه نیست ولی می‌خواهیم با آقای چهل ستونی‏ ‏ملاقات کنیم و لذا گذاشتند که وارد منزل شویم و در مجلس روضه شرکت کنیم!

🔻در هر‏ ‏صورت آن روزها کسی نمی‌توانست مجلس روضه بگذارد. حتی در قم مجلس روضه‏ ‏نبود [۲] و روضه منزل حاج میرزا عبدالله آشتیانی بود چون ایشان با دربار روابط بدی‏ ‏نداشت و ملایم بود و چند نفر دیگر هم سراغ داشتم که چون با شاه رابطه خوبی داشتند‏ ‏هم در مورد لباس (عمامه) کاری به آنها نداشتند و هم می توانستند روضه بگذارند ولی‏ ‏مختصر و محرمانه.

 

📝منبع: پسندیده، مرتضی، خاطرات آیت الله پسندیده (گفته ها و نوشته‌ها)، چ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲، ص: ۱۷۷.

...............................

📝پی‌نوشت:

🔺[۱] حضرت امام هیچ وقت جلوتر از برادر بزرگشان راه نمی‌رفته‌اند، حتی نقل است وقتی با هواپیما از پاریس به تهران می‌آیند با اینکه همه مردم و دوربین‌ها منتظر شکار لحظه خروج ایشان از هواپیما بوده‌اند به امام می‌گویند بفرمایید از هواپیما خارج شوید اما ایشان می‌فرمایند خیر اول آقای پسندیده بروند من بعد از ایشان می‌روم.

در مورد ماجرای مذکور که حضرت امام از برادرشان جلو می‌زنند به احتمال قوی چون در آن زمان پوشیدن لباس روحانیت ممنوع بوده است و برای طلاب مشکل درست می‌کرده است و حضرت امام نیز همیشه ملبس بوده‌اند و با وجود ممنوعیت‌ها لباس خود را کنار نمی‌گذارده‌اند (ر.ب: همان، ص: ۱۷۵)  احتمال خطری برای آنها مطرح بوده است و یا شاید نیاز بوده است طور خاصی با مأموران صحبت شود تا مشکلی پیش نیاید و به این دلیل ایشان از برادرشان جلو می‌افتند.

🔺[۲] ممکن است برخی بگویند بعد از تبعید رضاشاه، از این اختناق‌ها کاسته شد و در دوره آیت‌الله بروجردی ممنوعیت‌های عزاداری چندان نبود، اما این عزیزان باید بدانند این حضرت امام بودند که آیت‌الله بروجردی را به قم آوردند و با تلاش‌های خالصانه ایشان جایگاه آیت‌الله بروجردی در قم تثبیت شد و قدرت روحانیت از دست رفته دوباره احیاء شد و برنامه‌های مذهبی به واسطه شکل‌گیری پایگاه قوی مرجعیت مجددا رونق گرفت، البته نکته  مهم‌تر از آن اینکه آنچه از دین و عزاداری در زمان آیت‌الله بروجردی و بعد از ایشان در جامعه وجود داشت یک شکل حداقلی و بی‌هویت بود که به واسطه استمرار مبارزات حضرت امام، مجاهدان و شهدای در رکاب ایشان این عزاداری‌ها هویت و جهت اصیل پیدا کرد و منجر به تحول انفسی مردم و پیروزی انقلاب اسلامی گردید و بستر ارتقای کمی و کیفی بیشتر عزادری‌ها نیز رقم خورد.

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

 🔰 بیش از چهل و اندی سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و ما همچنان ابعاد بسیاری از زندگی حضرت امام(ره) این شخصیت والا و الگو، این مؤمن، عالم، روحانی و انقلابی کامل را نشناخته‌ایم.

خیلی که به ایشان ارادت داشته باشیم اندکی از صحیفه و سخنان ایشان را خوانده‌ایم آن هم بدون حواشی تاریخی که بستر آن سخنان را شکل می‌دهد.

 

🔰 سال‌ها الگویی کامل و نقد در مقابل نسل جوان ما بوده است و بودجه‌های کلان برای شناخت آن صرف شده است! اما هنوز که هنوز است این همت برای تحصیل و انعکاس حیات این الگو در ما بوجود نیامده است.

با وجود انذار حضرت آقا که اگر راه امام را نشناسیم، اگر این الگو فراموش شود "ما سیلی خواهیم خورد" اما انگار نه انگار؟!

 

🔰 بخش عمده زندگی حضرت امام(ره) مربوط به پیش از پیروزی انقلاب است، ایشان متولد ۱۲۸۱ش هستند و در سال ۱۳۵۷ بیش از ۷۶ سال داشته‌اند و عمده زندگی با برکت و اثر گذار ‌ایشان مربوط به قبل از پیروزی انقلاب است، اما شناخت ما از زندگی ایشان مربوط به بعد از پیروزی انقلاب و حداکثر مربوط به بعد از قیام ایشان در سال ۱۳۴۳ در سن ۶۲ سالگیشان است، و دوره ماقبل از آن برایمان مغفول مانده است.

 

🔰 چه بسا اقتباس از حیات حضرت امام آنگاه که در مصدر رهبری نیستند بلکه به عنوان یکی از خواص جامعه در ذیل زعیم زمان به کنش سیاسی و اجتماعی می‌پردازند برای ما بسیار لازم‌تر نیز خواهد بود.

 

🔰 عمدتا برای طلاب ما از شخصیت حضرت امام چنین انعکاس داده می‌شود که ایشان تا پیش از مرجعیت فعالیت خاص سیاسی نداشته‌اند! درحالی که برای طلاب زمان خودشان از جاذبه‌های اصلی ایشان در عین داشتن چهره‌ای کاملا علمی و استاد تمام حوزه، شهرتشان به سیاسی بودنشان بوده است.

 

🔰 از جمله اقدامات حضرت امام(ره) در ایام تدریس در حوزه، نامه‌نگاری‌های بین‌المللی ایشان است و منجمله این نامه‌نگاری‌ها مربوط به بعد از کودتای ۲۸ مرداد می‌باشد.

🔻آیت‌الله پسندیده برادر ایشان در این رابطه نقل می‌کنند:

 

🔻‏‏موقعی که محمدرضا پهلوی از اروپا باز می‌گشت و چند نفری در جریان بازگردانیدن‏ شاه بر تخت طاووس[حکومت] کشته شدند؛ حضرت امام خمینی طاب ثراه نامه‌هایی به عنوان‏ ‏قساوت نامه شاه برای رهبران کشورهای عرب فرستادند و برای قربانیان یاری طلبیدند و‏ ‏فقط یک نفر به نام جمال عبدالناصر که سرهنگ ارتش مصر بود، جواب داد و دیگران‏ ‏جواب ندادند. متأسفانه رونوشت نامه‌ها و جواب جمال عبدالناصر را پیدا نکردم و لذا به‏ ‏همین مختصر اکتفا می‌کنم.‏

 

📝 منبع: پسندیده، مرتضی، خاطرات آیت‌الله پسندیده (گفته‌ها و نوشته‌ها)، چاپ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲. ص: ۲۲۳.

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

شعار دلار

 

🔻این تصاویر پشت دلارهای مختلف است که با وجود تغییر شکل آن یک جمله در همه آنها تکرار شده است:

👉"IN GOD WE TRUST"

یعنی ما فقط به خدا توکل داریم.

..........................

🔻خوب است تاریخچه آمریکا را بدانیم و بدانیم که یکی از انگیزه‌های مهاجرت به آمریکا تشکیل سرزمین موعود بود، بدانیم که بخش زیادی از مهاجرین به این کشور مسیحیان و یهودیان معتقد و با ایمان بودند.

شاید نتیجه‌گیری شما از این شعار روی دلار این باشد که نباید فریب ظاهر را خورد اما خیر، باید گفت نباید فریب ساختارها و قواعدی را خورد که ناخواسته و تدریجا ما را تغییر داده و برده و دست‌آموز خود می‌کنند.

................

🔻 آیت‌الله حائری شیرازی در مورد این جمله پشت دلار می‌گفتند:

آمریکا روی دلارشان می‌نویسند به خدا اعتقاد دارند ولی خداییش ندارند. روی دلار می‌نویسند «In God we trust»، تقدیم و تأخیر را هم رعایت می‌کند نمی‌گوید «We trust in God» قید را نمی‌آورد بعد از فعل و فاعل، قید را آورده است قبل از فعل و فاعل «In God we trust»؛ ما فقط به خدا توکل داریم. تو بگو و ما هم باور کنیم. فلسطینی‌ها باید بگویند «In God we trust» نه شما. شما باید بگویید «In money we trust»؛ فقط به پول ما توکل می‌کنیم.

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰 بنده خدایی که نام و آوازه‌ای هم برای خود در حوزه و دانشگاه داشت، در نقد قرارداد ۲۵ ساله با چین می‌گفت:

⁉️ اگرچه اگر به سوابق خودمان با چین و روسیه به صورت کوتاه مدت نگاه کنیم آمریکا و غرب با ما دشمنی بیشتری داشته‌اند، اما اگر نگاهی بلند مدت داشته باشیم، متوجه می‌شویم که دشمنی‌هایی که روس‌ها با ما کردند بسیار بیشتر است تا آمریکا و غرب!

🔻ظاهرا حجاب‌های علمی و الفاظ و القاب، موجب شده بود بنده خدا باور کند هر سخن سخیفی که زد دیگران باید بپذیرند!

🎙گفتم:

🔻اولا چرا چین را با پیوست زدن به روس‌ها وارد این ماجرا و قیاس باطل می‌کنید، چین نه در گذشته دور و نه در گذشته نزدیک با ما نه جنگی داشته است و نه خیانتی!

🔻ثانیا در همان نگاه بلند مدتتان ما کودتای ۲۸ مرداد آمریکایی‌ها را داریم که ضربات سختی خوردیم، زمانی که آمریکا این کشور را مستعمره خود کرده بود! اگر نگاهتان را بلند مدت‌تر می‌کنید، بازهم عمده مناطق کشور ما در دو جنگ اول و دوم جهانی توسط انگلیس‌ها اشغال شد و سال‌ها نفت و سرمایه‌های مختلف این کشور را به غارت بردند، روس‌ها پس از انقلاب کمونیستی در وسط جنگ اول جهانی مناطق اشغالی ایران را تخلیه کردند و انگلیس‌ها جای آنها شمال کشور را هم اشغال کرد، در جنگ جهانی دوم نیز آمریکا و انگلیس اشغال‌گران اصلی کشور بودند.

🔻 بله اگر نگاه بلند مدتتان را به صدها سال قبل در زمان جنگ‌های ما و روس‌ها در زمان صفویه می‌برید، آن زمان روس‌ها در همسایگی ما بودند و در نبردهای قدرت و کشور گشایی‌هایی که وجود داشت، ما با هم در حال جنگ بودیم اما آن زمان هنوز آمریکایی نبود که بخواهد خیانت کند و از آن سوی دنیا بیایند دست روی کشور ما بگذارند، روس‌ها در همسایگی ما بودند و خیانت کردند اما انگلیس‌ها و آمریکایی‌ها که از آن سوی دنیا آمدند چه؟! کدام قبیح‌تر بود؟!

🔻 اما ثانیا این نگاه بلند مدت شما به چه دردی می‌خورد! اصلا معقول است چنین قضاوت کردن! اگر چنین است فلسطینی‌ها بگویند ایران قبل از انقلاب کمک‌های زیادی به اسرائیل می‌کرد و در نگاه بلند مدت ایران دشمن فلسطین است و دوست اسرائیل! یا مثلا بگویند مصر که زمان جمال عبدالناصر با اسرائیل می‌جنگید همان مصری است که زمان انور سادات به فلسطین خیانت کرد و با آمریکا و اسرائیل پیمان صلح بست و صدها مثال دیگر که نشان می‌دهد ملاک در ارتباطات بین‌المللی حال کشورها و حاکمیت آن است و کشورهای مختلف بسته به تغییرات صورت گرفته در آنها ممکن است با ما منافع مشترک و رابطه دوستی پیدا کنند و یا برعکس!

⁉️ بنده خدا اشکالی دیگر مطرح می‌کرد و آن اینکه اگر از نظر اندیشه دینی نیز نگاه کنیم، کشورهای غربی و آمریکای مسیحی و موحد بهتر هستند تا چین و روسیه کمونیست و بی‌خدا!

🎙 گفتم:

🔻 اولا دوران کمونیست تمام شده است و روسیه که اسماً هم کمونیست نیست و چین هم دیگر دوره کمونیسم مصطلح با ویژگی‌های اعتقادی‌اش در آن به سر آمده است؛ روسیه جمعیت عمده آن مسیحی هستند و فقط چین است که بودایی هستند.

🔻 ثانیا آن آمریکا و غرب به ظاهر موحدی که رهبری تولید فسادهای مختلف اخلاقی را با انواع رسانه‌هایش در دست دارد، رهبری بزرگ‌ترین مفاسد و ظلم‌های مالی را در دنیا بدست دارد، رهبری جنگ‌ها و جنایت‌های دنیا، رهبری استعمار نو و فرانو و ظلم ساختاری را در دنیا در دست دارد، صدها برابر بدتر از شرق ولو بی‌خدا است، این آمریکا و غرب مصداق همان یهودی است که موحد بودند و بزرگ‌ترین دشمنان خدا و مؤمنین شدند و هستند.

🔻در زمان پیامبر اکرم همه آنهایی که به اسلام گرویدند از همین بی‌خدایان و بت‌پرستانی بودند اما آنان که تا آخر دست از دشمنی با خدا و مؤمنین برنداشتند عمدتا همان یهودیان موحد بودند.

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰سید روح‌الله موسوی خمینی:

🔻فرا رسیدن عید بزرگ اسلامى قربان را به همه مسلمین تبریک عرض مى‏‌کنم. عیدى که انسان‌هاى آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمى مى‌‏اندازد؛ قربانگاهى که درس فداکارى و جهاد را در راه خداى بزرگ به فرزندان آدم و اصفیا و اولیاى خدا مى‌‏دهد.

🔻عمق جنبه‌‏هاى توحیدى و سیاسى این عمل را جز انبیاى عظام و اولیاى کرام- علیهم الصلوة و السلام- و خاصّه عباداللَّه کس دیگرى نمى‌‏تواند ادراک کند. این پدرِ توحید و بت شکنِ جهان به ما و همه انسان‌ها آموخت که قربانى در راه خدا، پیش از آنکه جنبه توحیدى و عبادى داشته باشد، جنبه‏‌هاى سیاسى و ارزش‌هاى اجتماعى دارد.

🔻به ما و همه آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید، و دین خدا را و عدل الهى را برپا نمایید. به همه ما، ذریّه آدم، فهماند که «مکّه» و «منى‏» قربانگاه عاشقان است. و اینجا محل نشر توحید و نفى شرک؛ که دلبستگى به جان و عزیزان نیز شرک است.

🔻به فرزندان آدم درس آموزنده جهاد در راه حق را داد که از این مکان عظیم نیز فداکارى و از خودگذشتن را به جهانیان ابلاغ کنید. به جهانیان بگویید در راه حق و اقامه عدل الهى و کوتاه کردن دست مشرکان زمان باید سر از پا نشناخت، و از هر چیزى حتى مثل اسماعیل ذبیح‌‏اللَّه، گذشت. که حق جاودانه شود.

🔻این بت‏‌شکن و فرزند عزیزش، بت شکن دیگر، سید انبیا، محمد مصطفى- صلى‌‏اللَّه علیه و آله و سلم- به بشریت آموختند که بت‌ها هرچه هست باید شکسته شود؛ و کعبه، که ام‌ّ‏القُرى است، و آنچه از آن بسط پیدا کرده تا آخرین نقطه زمین، تا آخرین روز جهان، باید از لوث بت‌ها تطهیر شود.

🔻بت هرچه باشد، چه هیاکل، چه خورشید، چه ماه، و چه حیوان، و انسان. و چه بتى بدتر و خطرناکتر از طاغوت‌هاى در طول تاریخ از زمان آدم صفى‏‌اللَّه، تا ابراهیم خلیل‏‌اللَّه، تا محمد حبیب‌‏اللَّه- صلى‏‌اللَّه علیهم و آلهم اجمعین- تا آخرالزمان که بت‏‌شکن آخر از کعبه نداى توحید سر دهد.

🔻مگر ابرقدرت‌هاى زمان ما بت‌هاى بزرگى نیستند که جهانیان را به اطاعت و کرنش و پرستش خود مى‏‌‌خوانند، و با زور و زر و تزویر خود را به آنان‏ تحمیل مى‏‌نمایند؟

کعبه معظّمه یکتا مرکز شکستن این بتهاست. ابراهیم خلیل، در اول زمان، و حبیب خدا و فرزند عزیزش مهدى موعود- روحى فداه- در آخر زمان، از کعبه نداى توحید سردادند و مى‏‌دهند.

📝پیام امام خمینی(ره) به مسلمانان ایران و جهان- صحیفه امام ج ۱۸ صص: ۸۶-۸۸؛ ۱۲شهریور ۱۳۶۲.

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔰 در ایام نوجوانی که به کانون زبان می‌رفتم استاد زبانی داشتیم که تازه از آمریکا به ایران آمده بود و ظاهرش هم چندان مذهبی نبود، نکته‌ای به ما آموخت که سال‌ها برایمان ماند و ان شاء الله باقیات الصالحات خودش نیز باشد. در مورد اینکه صلوات علاوه بر ذکر خدا و درود فرستادن بر پیامبر(ص)، پرچم دین‌داری ما است برایمان سخن گفت، به ما گفت چیزی به شما یاد می‌دهم که با آن هم اهل توحید می‌شوید، هم مسلمان و هم شیعه و محب امیرالمؤمنین(ع)، با صلوات فرستادن از خداوند درخواست می‌کنیم و نشان می‌دهیم اهل توحید هستیم و با درود فرستادن بر پیامبر و آل او (صلی الله علیهم اجمعین) نشان می‌دهیم که پیرو و محب محمد(ص) و آل او هستیم، پس صلوات را پرچم دین‌داری خود بدانید نه یک ذکر عادی.

🔰 در اوایل طلبگی‌ام بود که روزی بعد از نماز ظهر و عصر که از مسجد مدرسه برمی‌گشتم، تسبیح در دستم بود و صلوات می‌فرستادم، ناگهان متوجه شدم که یکی از دوستان بسیار با تقوا و با اخلاق طلبه‌ام، چشمانش گرد شده و بدون پلک زدن خیره به من نگاه می‌کند، هرچه نزدیک‌تر می‌رفتم، نگاهش را برنمی‌داشت، وقتی به او رسیدم مثل اینکه یک عالم بزرگ را دیده باشد، به شکل خیلی عجیبی شروع کرد به اظهار تواضع، احترام و عرض ادب کردن، مانده بودم ماجرا چیست؟ ما که هر روز یکدیگر را می‌بینیم، این دیگر چه شوخی است، اما متوجه شدم نه انگار واقعا ابراز ارادت می‌کند! بعدا متوجه شدم مثل اینکه ایشان چشمانش باز شده بوده و نورانیت مربوط به صلوات در آن لحظه را متوجه شده بوده اما چون تازه کار بود، متوجه نشده بوده که این نورانیت از من نیست و مربوط به صلوات است، بعد از مدتی هم تب بنده خدا خوابید و رفتارش عادی شد.

🔰 در روایات داریم که صلوات را بلند بفرستید که نفاق را از دل بیرون می‌برد و اگر دقت کنیم نفاق مگر چیست؟ جز ناخالصی در محبت به پیامبر(ص) و آلش؟ منافق چقدر برایش سخت است بلند و همراه با دیگران جلوه محبت خالص به پیامبر و آلش را ببیند.

🔰 در نمازهای جماعتمان رسم خوبی داریم و بعد از نماز این آیه نورانی را می‌خوانیم که: «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنو صلوا علیه و سلموا تسلیما » چه آیه زیبایی که به ما تذکر می‌دهد صلوات فرستادن بر نبی و آل او کار خدا و ملائکه او است، همه عالم کون و مکان بر محمد(ص) صلوات می‌فرستند، پس شما نیز بیایید با همه عالم هم‌صدا و هماهنگ شوید و این ترنم زیبا را به دهان بیاورید «و سلموا تسلیما» و در مقابل محمد(ص) تسلیم مطلق باشید.

🔰 در روایات است که هر بار صلوات می‌فرستیم دو باب رحمت الهی بر ما گشوده می‌شود و همچنین در ذیل آیه  ۸۹ بقره «کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ‏ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا» گفته شده است یهودیان تا پیش از ظهور پیامبر(صلی الله علیه و آله) در هنگام جنگ‌های خود با کفار با صلوات فرستادن از خداوند طلب فتح و پیروزی می‌کردند و خداوند نیز موجبات فتح و پیروزی آنان را فراهم می‌کرد.

👈 «وَ کانُوا یَعْنِی هَؤُلَاءِ الْیَهُودَ مِنْ قَبْلُ‏ ظُهُورِ مُحَمَّدٍ ص بِالرِّسَالَةِ یَسْتَفْتِحُونَ یَسْأَلُونَ اللَّهَ الْفَتْحَ وَ الظَّفَرَ عَلَى الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَ الْمُنَاوِینَ لَهُمْ، فَکَانَ اللَّهُ یَفْتَحُ لَهُمْ وَ یَنْصُرُهُمْ»

📌 پس دنبال بهانه باشیم برای صلوات فرستادن و طلب صلوات کردن، چه رسم‌های زیبایی داریم که هر وقت جماعتی در جایی معطلیم، طلب صلوات می‌کنیم و صلوات می‌فرستیم، هر وقت برقی روشن می‌شود صلوات می‌فرستیم، هر وقت استاد و بزرگی در مجلسی حاضر می‌شود صلوات می‌فرستیم و...

برخی از عزیزان اعتراض می‌کنند که برای حضور بنده صلوات نفرستید اما این اعتراض از باب تواضع خوب است اما واقع ماجرا این است که ما دنبال بهانه‌ایم برای صلوات فرستادن و طلب صلوات حضور شخصی باشد یا روشن شدن برق یا هر بهانه دیگری، اینها همه بهانه‌ایست برای مقصود دیگر.

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری