شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی

۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چندی پیش آقای عراقچی در امتداد سیاست‌های منفعلانه دولت در مقابل غرب در برنامه تلوزیونی، بحث بیرون کردن افغانی‌های درون کشور را مطرح کرد.

 

🔹 سیاستی که دقیقا در جهت عکس فرهنگ اسلامی و ملی ما و حتی منافع سیاسی و اقتصادی ما است.

 

🔹 سیاستی که در موقعیتی مشابه در زمان جنگ حضرت امام(ره) متفاوت از آن عمل نمودند.

 

محمد جواد لاریجانی عضو تیم سه نفره نماینده امام خمینی در سفر به شوروی برای ارسال نامه معروف حضرت امام به گورباچوف، در مورد سفری به شوروی قبل از به قدرت رسیدن گورباچف، نقل می‌کند:

 

🔸شوروی مرتکب دو خطای بزرگ شد؛ حمله به افغانستان و تجهیز عراق طی دوره جنگ تحمیلی با ایران.

 

🔸شوروی کاملا با سخاوت تسلیحات عراق را تامین می کرد. امام با وجود تمامی این مسایل، استراتژی روابط با مسکو پس از سقوط مارکسیسم را طراحی کردند و تاکید داشتند که ما حاضریم روابط را از صفر بسازیم. البته خاطره‌ای نیز از طرز برخورد امام با این خطاهای شوروی دارم.

🔸وقتی روس‌ها به افغانستان حمله کردند، امام سفیر شوروی در تهران را خواستند و گفتند چرا حمله کردید، شما در آنجا شکست می‌خورید و با خفت بیرون می‌روید. سفیر شوروی در کتابی که سال‌ها بعد نوشت، به این دیدار اشاره کرده و گفته که خیلی عصبانی شده بود، سابقه نداشت کسی با کشور با ابهتی مثل اتحاد جماهیر شوروی اینگونه حرف بزند.

🔸این دیدار گذشت و آثار شکست در میان روس‌ها نمایان شد. سپاه گزارشی به امام داد مبنی بر اینکه شوروی به عراق برای هدف قرار دادن تهران اسلحه داده است. در آن زمان "گرومیکو" که ۳۰ سال وزیر خارجه بود، شده بود رئیس جمهور شوروی. من در سفر به مسکو با "گرومیکو "دیدار کردم. تا نشستیم او شروع کرد به نصیحت کردن که جنگ با عراق را تمام کنید و ما هم در پاسخ گفتیم شما چرا به افغانستان حمله کردید؟ گفت: "تو سن نوه من هستی، من را نصیحت می‌کنی؟" گفت: "با هم روراست صحبت کنیم، ما در افغانستان شکست خوردیم، شما به مجاهدین کمک کردید، آنها هم ما را می کشند، ما هم به عراقی‌ها کمک کردیم. اگر به ما کمک کنید خروج آبرومندانه‌ای از افغانستان داشته باشیم، ما هم در قضیه عراق به شما کمک می کنیم."

🔸تقاضای "گرومیکو" این بود که حکومت کمونیستی افغانستان را به رسمیت بشناسیم؛ امام در جلسه روسای ۳ قوه در منزل حاج احمد آقا فرموده بودند: در کاری که به نفع مردم افغانستان نباشد، وارد نشوید، بر همین اساس این پیشنهاد روس‌ها را نپذیرفتیم.

🔸اما به احمد شاه مسعود و مجاهدین پیام روس‌ها را انتقال دادیم. 

..................

📝 منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران

...........................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

افول آمریکا

 

اگرچه امروزه عده‌ای نمی‌خواهند باور کنند اما علائم افول آمریکا بسیار روشن شده است.

🔹مستند پایان مسیر

🔹گزارش خبرگزاری مهر (۵ دلیل برای افول قریب‌الوقوع آمریکا)

🔹مجموعه نظرات اندیشمندان آمریکایی پیرامون سقوط و افول آمریکا👇

دریافت فایل pdf
 

🔹گزارش بی‌بی‌سی از آمار سقط جنین و تجاوز به محارم در آمریکا 👇

دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه 14 ثانیه 

 

اما رهبری از سال‌ها قبل، علائم افول آمریکا را تشخیص داده و بر اساس آن به راهبری انقلاب در مسیر صحیح اقدام نموده بودند، آنگاه که آمریکا در اوج قدرت‌نمایی به افغانستان حمله کرده و اهداف بعدی خود را به ترتیب عراق، سوریه و ایران اعلام کرده بود و در داخل کشور ۱۲۷ تن از نمایندگان مجلس ششم نامه‌ای موسوم به "جام زهر" نوشتند و از رهبری خواستند تا اعلام خطر آنها را جدی بگیرد و در مقابل آمریکا کوتاه بیاید، رهبری فرمودند این تحلیل اشتباه است.

ایشان چند روز بعد از نامه مذکور، در جلسه‌ای‌ با نمایندگان مجلس می‌فرمایند:

🔸«بعضی معتقدند در مقابل این سیل چاره‌ای جز تسلیم نیست! امروز انسان این را مشاهده می‌کند. بعضی‌ها در سطح کشورهای در حال توسعه یا به تعبیر دیگر جهان سوم - کشورهایی که در قلّه قرار ندارند، در دامنه‌های پایین قرار دارند - صریحاً می‌گویند چاره‌ای نیست، باید غرق و هضم و همشکل شد. بعضی‌ها هم صریحاً این را نمی‌گویند، اما عملاً این طور رفتار می‌کنند...

🔸ما معتقدیم که نه؛ این، سرنوشت محتوم کشورها نیست و دلایل متعدّدی دارد: امکانات و توانایی‌ها و ظرفیت‌های مستکبران و مقتدران و سلطه‌طلبانِ عالم محدود است. این طور نیست که ما تصوّر کنیم هر چه مقتدران عالم بخواهند، ناگزیر تحقّق پیدا خواهد کرد؛ نه، می‌توان فرض کرد که اینها ناکام شوند؛ کما این‌که در موارد فراوانی ناکام شدند؛ امروز هم خواهند شد.»

سید حسن نصرالله نقل می‌کند:

🔸در اوایل جنگ افغانستان که نیروی دریایی و نیروهای آمریکا می‌رسیدند و حرف از اشغال عراق، پس از افغانستان هم بود. به یاد دارید که آن روزها عقل‌ها، قلب‌ها و جان‌ها می‌لرزید. بسیاری باور کرده بودند که منطقه‌مان وارد عصر آمریکا و سلطه و سیطره‌ی مستقیم آمریکا شده و این سلطه‌ی آمریکایی برای یکی دو صده خواهد ماند...

🔸بنده در سفری به جمهوری اسلامی به دیدار امام خامنه‌ای مشرّف شدم و از ایشان نظرشان را پرسیدم. {...} ایشان به ما چیزی گفت مخالف تمام آن‌چه که در منطقه شایع بود.

🔸آن روز بسیاری حکومت‌ها و قدرت‌های سیاسی شروع کرده‌بودند به تحقیق که چه‌گونه می‌توانند کارهای خود را با آمریکایی‌ها سامان دهند و چه‌گونه با ایشان وارد گفت‌وگو شوند و راه‌حل‌هایی بیابند. {...} حتّی برخی مسئولین جمهوری اسلامی نزد حضرت سید القائد رفتند و به ایشان گفتند: آن‌چه رخ می‌دهد جدید [و بی سابقه] است باید راه‌های فرار و گفت‌وگو و برخی سازش‌ها را با دولت آمریکا بیابیم. ولی ایشان بر پایه‌ی نگاه استراتژیک‌شان به اتّفاقات امروز و آینده، این [پیش‌نهاد] را رد کردند.

🔸آن روز ایشان در جواب سخن بنده که گفتم: نوعی نگرانی در منطقه وجود دارد که طبیعی هم هست و حتّی ما هم نگرانیم. به بنده گفتند:«به برادران بگو نگران نباشند. ایالات متّحده‌ی آمریکا به قلّه رسیده و این آغاز افول است.» دستشان را این طور گرفتند. «آن‌ها با آمدن به افغانستان و عراق به چاه سقوط می‌کنند. این‌ها شروع افول ایالات متّحده و پروژه‌ی آمریکا در منطقه‌ی ماست و باید بر اساس این [نگاه] رفتار کنید.» طبعا این سخن مبتنی بر مطالعه و مدارک بود.

🔸با این حال بنده پرسیدم: سیّدنا، آخر چه گونه می‌شود؟ یعنی چیز دیگری نیز برای تببین بگویید. گفتند:«وقتی پروژه‌ی آمریکا یا ایالات متّحده ناتوان شده و نمی‌تواند منافعش را از طریق نظام‌های دنباله‌رو‌اش در منطقه کسب کند و ارتش‌ها، کادرها و نیروهای دریایی موجود در منطقه برایش کافی نیست و مجبور می‌شود از تمام جهان کادرنظامی و نیروی دریایی‌اش را به این منطقه بیاورد، این دلیل عجز است، نه دلیل قدرت. ثانیا این بر جهل دولت‌مردان و صاحب تصمیمان آمریکا درباره‌ی ملّت‌های این منطقه صحه می‌گذارد. ملّت‌هایی که اشغال‌ها، سلطه‌ها و سیطره‌ها را بر نمی‌تابند و به فرهنگ و تاریخ جهاد و مقاومت تعلّق دارند. به همین خاطر وقتی آمریکایی‌ها می‌آیند، در باتلاق‌ها فروخواهند رفت و به دنبال راه فرار خواهند گشت. پس این‌ها باعث نگرانی نیست بل‌که موجب ایجاد آرزوی رسیدن برهه‌ای است که در آن امّت از یوغ مستکبرین آزاد خواهد شد.»

...........................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

 

اگرچه مطالعات تاریخی زیادی دارم اما هرچه زمان می‌گذرد حافظه تاریخی‌مان رو به فراموشی می‌رود. نباید فراموش کنیم که آینده بر مدار گذشته سوار است و اگر گذشته‌یمان را از دست دهیم، آینده را نیز از دست خواهیم داد و به تکرار گذشته می‌پردازیم.

تصمیم گرفتم به مرور زمان شواهد تاریخی را ولو بدون مقدمه و مناسبت خاصی و در قالب نوشته‌هایی با عنوان حافظه تاریخی منتشر نمایم و اولین قرعه نیز به نام توهم تقلب افتاد.

📝 در انتخابات مجلس ۷۶ علی محمد بشارتی وزیر کشور هاشمی بود. از ماجراهای جالب این انتخابات اعتراض فائزه هاشمی و عبدالله نوری به تقلب در انتخابات است.

🔹علی محمد بشارتی نقل می‌کند:

🔸انتخابات دور پنجم مجلس را انجام دادیم و آقای ناطق نوری و خانم فائزه هاشمی در دور اول ر‌أی آوردند و عبدالله نوری به دور دوم افتاد.

🔸آقای نوری به آقای هاشمی گفته بود: «رأی مرا خراب کردند.» آقای هاشمی از من پرسید: « قضیه چیست؟» پاسخ دادم: «یک چیزی بگویم که خود آقای عبدالله نوری هم نمی‌داند. طبق قانون اگر دو نفر تشابه اسم داشتند، آنهایی که همراه با اسم کوچک نوشته شده‌اند که هیچ، اما اگر بدون اسم کوچک نوشته شده باشند، بر اساس میزان آراء تقسیم می‌شوند و مثلا می‌شود دو سوم ناطق و یک سوم عبدالله نوری. ما ۵۱۱ رأی داشتیم که فقط نوشته بودند: "نوری" و طرفه این که وقتی از آقای ناطق نوری پرسیدیم: شما را بیشتر به چه نامی می‌شناسند؟ ایشان گفت: «به ناطق»، ۵۱۱ رأی را دادیم به آقای عبدالله نوری!»

آقای هاشمی گفت: «عجب! پس چرا این را به عبدالله نوری نگفتید؟» گفتم: «مگر ما داریم برای ایشان یا هرکس دیگری کار می‌کنیم؟ ما داریم برای خدا کار می‌کنیم و خود خدا هم تشخیص می‌دهد.»

🔸اما حادثه‌ای که پیش آمد. آقای هاشمی به من زنگ زد و گفت: «فائزه از شما گلایه دارد.» گفتم: ‌«چرا؟» گفت: «می‌گوید من در تهران نماینده اول بودم، بشارتی مرا کرده است نماینده دوم.» گفتم: «بی‌خود می‌گوید.» گفت: «جوابش را چه بدهم؟» گفتم: «ما سه بسته خبری داریم، هشت صبح، دو بعد از ظهر و نه شب. ما بعد از هشت صبح، دیگر بسته خبری نداریم و هرچه آراء از سراسر تهران به ستاد می‌رسد، جمع می‌کنیم. ممکن است تا ساعت یازده که ۲۵ صندوق را باز کرده‌اند، خانم فائزه جلو بوده است ما باید منتظر بمانیم بقیه آراء هم بیایند و جمع ببندیم و بعد اعلام کنیم.» گفت: «این جوری است؟» گفتم: «بله» گفت: «پس شما چیزی به او نگویید، خودم می‌گویم.»

....................................

📌منبع:

مصاحبه مجله رمز عبور با علی محمد بشارتی، سال اول، ش ۳، خرداد و تیر ۱۳۹۳، ص: ۱۱۲.

..................................................

مطالب مرتبط:

✍️سرانجام حصر...

 📝توی جلسه مهمانی جمعی از دوستان و اقوام اصلاح طلب، بنده رو گیرآوردن و بحث از توهین به روحانی شروع شد.😳

دوستان می‌گفتند وقتی شورای نگهبان کسی را تأیید کرد و او رئیس جمهور قانونی کشور است، توهین به او توهین به تمام کشور است و خلاصه از ما می‌خواستند جوابگوی بی‌ادبی‌ها باشیم.😳

می‌گفتند امروز روز وحدت است به جای این حرف‌ها همه باید دست به دست هم دهیم دولت رسمی کشور را کمک کنیم تا کشور را بسازیم و...😘

👈🏻گفتم: بله بی‌ادبی همیشه بد است و توهین به رئیس جمهور پایین آوردن شأن ایشان نزد بیگانگان است و خلاصه کلی همراهی کردم، بعد در آخر پرسیدم خب به نظر شما اگر ملاک بدی توهین است! چرا زمان احمدی نژاد هرچه توانستید هر روز به او توهین می‌کردید؟ چرا هر روز کاریکاتوری از او می‌کشیدید و ...⁉️

بله وحدت هم همیشه خوب است اما شما که قبول دارید وحدت خوب است، چرا زمان احمدی نژاد ریختید توی خیابون و این همه آشوب به پا کردین؟⁉️

👈🏻گفتند:‌ ما احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور خودمان قبول نداشتیم.

گفتم اگر ملاک شما تأیید شورای نگهبان است که به ما می‌گوئید! خب، شورای نگهبان همینطور که روحانی را تأیید کرد احمدی نژاد را هم تأیید کرد.⁉️

📝و خلاصه بحث رسید به اینجا که آیا اعتراض‌های 88 به حق بود یا خیر؟ آیا حصر میرحسین و کروبی درست است یا خیر.

👈🏻دوستان می‌گفتند احمدی نژاد تقلب کرد و رأی آورد، اما من به صحبت‌های مسئولین ستاد موسوی و کروبی استناد می‌کردم که آنها پذیرفتند که تقلب فیزیکی نشده و گفتند اعتراض ما به این است که احمدی نژاد مردم را گول زده، با کارهایی مثل بالابردن حقوق‌ها استفاده از امکانات دولت در تبلیغات و یا مثلا سفر استانی در ایام انتخابات و ادامه دادم ملاک تقلب هم اگر اینها باشد روحانی خیلی بیشتر از اینها را انجام داد و مصادیق کارهای روحانی را می‌گفتم.

📝بحث به اینجا کشید که چرا اگر میرحسین و کروبی خلاف کرده‌اند آنها را محاکمه رسمی نمی‌کنند و در حصر نگه داشته‌اند اگر جرأت دارید! اینها را به صورت رسمی محاکمه کنید.😱

👈🏻بنده می‌گفتم: نه جرأت نداریم، چون دلمان برای کشور می‌سوزد چون تا وقتی کسانی مثل شما هرچه استدلال برای آنها می‌آوری باز حرف خود را می‌زنند و افکار یک سری از مردم را به بازی می‌گیرند، وجود دارند نمی‌شود آنها را محاکمه کرد.

👈🏻ما اگر می‌خواهیم بحث کنیم باید سر این بحث کنیم که آیا آنها وحدت کشور را بهم زدند یا خیر⁉️ آیا آنها مجرم بودند یا خیر؟ اما اینکه یک سری از مردم به واسطه تحریک‌های خارجی بی بی سی و داخلی کسانی چون شما این محاکمه را دستگیره به آشوب کشیدن کشور کنند دلیل در مجرم نبودن آنها نیست.

📝خلاصه بحث رسید به اینجا که حالا واقعا روحانی به دنبال رفع حصر که قول آن را داد، می‌رود یا خیر؟

👈🏻گفتم دلم برای شما می‌سوزد که بازی می‌خورید من از شما می‌پرسم؟ خیلی از شماها چرا به روحانی رأی دادید؟ چون امید داشتید او میرحسین و کروبی و خاتمی را به بازی سیاسی برگرداند و خود او برای شما اهمیتی نداشت، خوب خود روحانی این را نمی‌داند؟ می‌داند! خوب هم می‌داند که اگر اصل جنس بیاید وسط کسی دیگر با او کاری ندارد. او چرا خود را از بازی سیاسی حذف کند؟!😍

................................................

 بعد از فتنه 88 وقتی صحبت از بازشماری آرا شد نمایندگان معرفی شده از سوی کاندیداهای معترض گفتند ما معتقد نیستیم در انتخابات تقلب رسمی به معنی کم و زیاد شدن آراء شده است.

یادمه کواکبیان به عنوان مسئول ستاد موسوی در تهران توی تلوزیون رسما گفت که ما با گزارش‌هایی که از نقاط مختلف کشور داشتیم مطمان بودیم که رأی نیاورده‌ایم.

پس حرف چه بود حرف این بود که:

چرا دم انتخابات اقای احمدی نژاد سفر استانی رفتند؟

چرا دم انتخابات اقای احمدی نژاد سهام عدالت داد؟

چرا اقای احمدی نژاد سیب زمینی پخش کرد؟ و...

به خاطر این چیزها دو سال مملکت رو به آشوب کشیدند.

اما این اقایانی که همیشه شمشیر عدالتشان یک طرفه می‌برد!

اما وقتی دم انتخابات اقای روحانی بعد از چهار سال به یکباره سهام عدالت می‌دهد، میتینگ می‌گیرد، سفر استانی را که مدت‌ها بود دیگر نمی‌رفت به یکباره دوباره به جد پیگیر می‌شود و هر روز یک جا می‌رود، در روستاها اسم نویسی می‌کند که برای هر خانواده دو کالای اساسی را خواهند داد و... 

دوستان دیگر احساس بدی ندارند! دیگر تقلب نشده است! شمشیر عدالتشان دیگر نمی‌برد!

...........................................................

 
  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

 

📝 امروز اگر سایه شوم جنگ از سر کشور ما برداشته شده است، نه به واسطه مذاکرات هسته‌ای و...، بلکه به علت حفظ مؤلفه‌های اساسی قدرت، درون کشور است، موئلفه‌هایی که متأسفانه در دولت آقای دکتر روحانی در جهت تضعیف بسیاری از آنها عمل شد.

 

 

📝 یکی از مؤلفه‌های اساسی که امروزه سایه شوم جنگ را از سر کشور دور کرده است قدرت نظامی به خصوص قدرت موشکی است؛ دکتر روحانی  در کتاب « اندیشه‌های سیاسی اسلام، سیاست خارجی» در مورد تنها گزینه آمریکا برای حمله به ایران گزینه حمله موشکی را مطرح می‌کنند که راهکار مواجه با آن نمایش قدرت مقابله به مثل ایران می‌باشد، اما متاسفانه ایشان در دولت خود نه تنها به افزایش توان مقابله ایران کمکی ننمودند بلکه بارها نمایش قدرت مقابله به مثل ایران را نیز مورد مذمت و سرزنش قرار دادند و حتی با قرار دادن اطلاعات دقیق تأسیسات مختلف ایران در اختیار آمریکایی‌ها حمله آمریکا به کشور را تسهیل نیز نمودند.

 📝جناب حسن روحانی در تحلیل خود، راهکار برداشته شدن سایه شوم جنگ را چنین توضیح می‌دهند:

🔹مجموع اطلاعات و تحلیل‌ها این است که آمریکایی‌ها در شرایط فعلی به هیچ عنوان قصد شروع یک درگیری نظامی را ندارند و نمی‌خواهند وارد یک جنگ تمام عیار نظامی با ایران شوند. این چنین نیست که بخواهند سربازها و نیروی زمینی خود را وارد خاک ما کنند.

 

 

🔹چنین احتمالی با هیچ تحلیل و تفسیری و با هیچ مبنایی سازگار نیست. البته امکان اینکه آمریکایی‌ها در مقطعی یک حمله کوتاه مدت موشکی یا هوایی به یک یا چند مرکز نظامی یا اقتصادی ما انجام دهند، منتفی نیست و این احتمال وجود دارد، گرچه در شرایط فعلی این احتمال چندان قوی نیست. البته ضعیف بودن این احتمال به این معنا نیست که ما هوشیار نباشیم و پیش‌بینی و احتیاطات لازم را انجام ندهیم.

 

 

🔹به هر حال، در برابر این تهدید احتمالی چه باید کرد؟

 

 

🔸طراحی ما در برابر حمله آمریکا همواره باید به گونه‌ای باشد که اگر حمله‌ای به ما شد، متجاوز تاوان سنگینی را پرداخت کند. این گونه طراحی می‌تواند بازدارنده باشد. یعنی آمریکایی‌ها باید بدانند که اگر به جمهوری اسلامی ایران حمله کردند، ایران دارای توان و قدرتی است که می‌تواند به راحتی ضربه سنگینی به آمریکا وارد کند و این مسئله بسیار بازدارنده خواهد بود. وارد آوردن ضربه سنگین به آمریکا و تلفات سنگین به آنها یعنی آشفته ساختن وضع داخلی که هیچ حکومتی در آمریکا حاضر به تحمل خسارات آن نیست.

 

 

🔸برای بازدارندگی لازم است آمریکا توان ما را درک کند و مطمئن شود که هر حمله نظامی او چنین پیامدی خواهد داشت و با تلفات سنگینی مواجه خواهد شد.

 

 

.................................

 

 

📝 منبع:

 

 

دکتر حسن روحانی، اندیشه‌های سیاسی اسلام، جلد دوم:‌سیاست خارجی، چاپ دوم، انتشارات کمیل،‌ آذر 1389، ص: 384.

📝 مطالب مرتبط:

 

 

🔸سایه شوم جنگ ( قسمت اول، حسن روحانی: استراتژی اساسی ما، استراتژی بازدارندگی است) 

🔸سایه شوم جنگ (قسمت دوم: عنصر وحدت ملی و ارکان مشروعیت نظام) 

🔸سایه شوم جنگ،‌ ( قسمت سوم: آمریکا نمی‌تواند به ما حمله کند؟ )

🔸چالش دائمی جبهه حق 

از درس‌های مادرمان فاطمه زهرا سلام الله علیها این است که:
«جَعَلَ اللهُ الجِهادَ عِزّاً لِلاسلام»
خداوند جهاد را مایه عزّت و سرافرازی اسلام مقرر فرموده است.
اگر جهاد ما با بعثی‌های عراقی نبود امروز این قدرت نظامی را نداشتیم، اگر جهاد حزب الله با اسرائیل نبود این قدرت فعلی و عزتش نبود، اگر جهاد عراقی‌ها با داعش نبود گروه‌های مقاومت امروز نبودند، اگر جهاد یمنی‌ها با آل سعود نبود، یمنی‌ها امروز یک رکن قدرت مقاومت حساب نمی‌شدند.
در سختی‌ها می‌شود بزرگ شد، نباید از سختی‌ها و هزینه‌هایش فرار کرد.

 

............................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

کسانی که مدعی یک دین غیرسیاسی هستند، معنای سیاست مد نظر ما را متوجه نشده‌اند، گمان می‌کنند منظور از سیاست لابی‌بازی و... است؛

اما منظور ما از سیاست و دین سیاسی امری جز رفتار موحدانه در عرصه اجتماعی و امور بین‌الملل نیست و با این معنا نه تنها دین را سیاسی می‌دانیم بلکه می‌گویم دین یعنی همان سیاست.

خداوند در آیه "۲ سوره مبارکه اسراء" یک رفتار غیر موحدانه در حوزه سیاسی اجتماعی را معادل نفی تمام شریعت، اظهار می‌کند و آن "اتخاذ وکیلی غیر از الله" در امور مختلف زندگی است.

👈" وَ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنِی إِسْرائِیلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِی وَکِیلًا".

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان توضیحات بسیار خوبی از این آیه می‌آورند که به شرح زیر است:

🔹 «کلمه" کتاب" در بسیارى از موارد در قرآن کریم بر مجموع شرایعى که بر مردمى واجب شده، و در آنچه از عقاید و اعمال اختلاف داشته‏اند داورى می‌‏کرده، اطلاق شده است، و اطلاقش بر این معنا خود دلیل بر این است که کتاب مشتمل بر وظایفى اعتقادى و عملى است که باید به آن معتقد شده و عمل کنند، و بعید نیست که به خاطر همین جهت فرموده: "ما کتاب را براى موسى فرستادیم" و نفرمود: "تورات را فرستادیم" تا بفهماند که کتاب نامبرده مشتمل بر شرایطى است که اخذ و عمل به آنها بر آنان فرض و واجب است.

🔹 و از همین جا روشن مى‏شود که جمله: "وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنِی إِسْرائِیلَ" به منزله تفسیر براى فرستادن کتاب است و هدایت بودن آن همین است که شرایع پروردگارشان را برایشان بیان می‌‏کند، شرایعى که اگر به آنها معتقد شوند و عمل کنند به سوى حق راه می‌‏یابند و به سعادت دو سرا نائل می‌‏گردند.

🔹 و کلمه: "ان" در جمله: "أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِی وَکِیلًا" تفسیریه است و مدخول ان، محصل همه آن معارفى است که کتاب هدایتشان مشتمل بر آنست.

پس برگشت معناى آیه به این است که محصل آن معارفى که کتاب بیانش می‌‏کند و ایشان را به آن راهنمایى مى‏نماید این است که ایشان را از شرک به خدا نهى مى‏کند، و از اینکه چیزى غیر خدا را وکیل خود بگیرند زنهار می‌‏دهد؛

🔹 و بنا بر این جمله: "أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِی وَکِیلًا" تفسیر جمله: "وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنِی إِسْرائِیلَ" خواهد بود، البته این در صورتیست که ضمیر در جمله:" لا تتخذوا" به بنى اسرائیل برگردد، هم چنان که ظاهر هم همین است، و اما اگر احتمال دهیم که به موسى و بنى اسرائیل هر دو برگردد در این صورت تفسیر همه جملات قبل، خواهد بود.

🔹 و اما چرا وکیل گرفتن غیر خدا شرک است؟ جهتش این است که وکیل آن کسى است که شؤون ضرورى موکل خود را اصلاح نموده و به برآورده کردن حوائجش اقدام نماید، و چنین کسى غیر از خداى سبحان نمی‌‏تواند باشد، پس اگر کسى غیر او پروردگارى اتخاذ کند در حقیقت غیر خدا را وکیل اتخاذ نموده است.»

...................................

📝 منبع: ترجمه تفسیر المیزان، ج ‏13، صص: ۴۶ - ۴۷.

............................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

📝 دکتر حسن روحانی در سال 82 با جدی شدن بحث حمله نظامی آمریکا به ایران به علت رویکرد دولت سید محمد خاتمی، به تحلیل مشکلات آمریکایی‌ها برای حمله نظامی به ایران در آن شرایط می‌پردازند، ایشان در تحلیل مشکلات آمریکایی‌ها برای حمله به ایران به موضوعاتی اشاره می‌کنند که البته متاسفانه برخی از آنها در دولت ایشان نه تنها تقویت نگردید بلکه رو به ضعف نیز نمود. ایشان در این مورد می‌نویسند:

📝 حمله به جمهوری اسلامی ایران برای آمریکایی‌ها کار آسانی نیست. این که در اسرائیل، «پرز» اعلام می‌کند که حزب الله لبنان 8 هزار موشک در اختیار دارد و می‌تواند به شهرهای ما حمله کند، حالا این ادعا راست یا دروغ و با هر نیت و با هر دلیلی اعلام شده باشد، نشان می‌دهد که حزب الله لبنان یک قدرت در منطقه است. حماس یک قدرت است. جهاد اسلامی یک قدرت است. بسیاری از گروه‌هایی که برای آزادی سرزمین خود و استقلال مبارزه می‌کنند از لحاظ معنوی به جمهوری اسلامی ایران وابسته‌اند به نظام جمهوری اسلامی ایران معتقدند و این جا را سرچشمه حرکت و انقلاب می‌دانند. آمریکا نمی‌تواند به ما حمله کند ولی امنیت اسرائیلی به خطر نیفتد. برای آمریکایی‌ها، امنیت اسرائیل چیزی شبیه امنیت خودشان و اساسا جزو امنیت خودشان است، هم به خاطر نفوذ لابی یهود در آمریکا و هم به خاطر منافعی که در این منطقه دارند. حمله به جمهوری اسلامی ایران برای آمریکایی‌ها ساده نیست، درحالی که نفت جهان از کنار سواحل ایران عبور می‌کند. علاوه بر آمریکا، ژاپن، اروپا و بسیاری از کشورهای صنعتی وابسته به نفت این منطقه هستند. این که اروپایی‌ها با هر حمله در این منطقه مخالفند به خاطر منافع خودشان است، نه به خاطر دلسوزی برای ما. آنها می‌دانند جمهوری اسلامی ایران تنها وسیله تنفس اروپا را در این منطقه است. تنها وسیله تنفس روسیه در این منطقه هم جمهوری اسلامی ایران است. آمریکایی‌ها مناطق حساس جهان را از اروپایی‌ها گرفته‌اند و چیزی برای آنها نمانده است. در خلیج فارس هم که مهم‌ترین منطقه نفت خیز جهان است و تا چند سال دیگر تنها مرکز صادرات نفت جهان خواهد بود، اروپا تقریبا پایگاه مهمی ندارد و همه امکانات منطقه در اختیار آمریکاست. فضای تنفسی آنها جمهوری اسلامی ایران است. آنها نمی‌خواهند جمهوری اسلامی ایران ضربه ببیند. حتی کشورهای عربی{...} تنفس آنها در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابر این بسیاری از کشورهای با حمله به ایران مخالفند، چون وقتی که جمهوری اسلامی ایران صدمه ببیند منافع خودشان در خطر می‌بینند.

بنابراین آمریکا در مجموع حاضر نیست برای ضربه به یک نقطه اقتصادی یا نظامی در ایران با این همه معضلات مواجه شود. آمریکا وقتی به ما حمله می‌کند که مطمأن باشد نظام اسلامی را می‌توانند تغییر دهند،‌ در غیر این صورت به ما حمله نخواهد کرد. البته مسئله تغییر نظام آن قدر برای آمریکا مهم است که هر هزینه‌ای را در این زمینه حاضر است پرداخت نماید. هر مقدار سرمایه‌گذاری، تسلیحات، امکانات و هرگونه تحمل مشکلات که لازم باشد انجام خواهد داد.

..........................

📝 منبع:

دکتر حسن روحانی، تحولات جهانی با نگاه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول مرکز تحقیات استراتژیک، تهران، 1382،‌ صص: 33-34.

..................................

مطلب مذکور بازنشر متنی است که در روزهای انتخابات و در نقد ادعاهای آقای روحانی نوشته بودم.

📝 مطالب مرتبط:

🔸سایه شوم جنگ ( قسمت اول، حسن روحانی: استراتژی اساسی ما، استراتژی بازدارندگی است) 

🔸سایه شوم جنگ (قسمت دوم: عنصر وحدت ملی و ارکان مشروعیت نظام ) 

🔸چالش دائمی جبهه حق 


  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

📝 یکی از سؤالاتی که از ابتدای انقلاب مطرح بوده است و بخش مهمی از سرنوشت سیاست خارجی و دولت‌های ما به آن گره خورده است،‌ نوع سیاست ما در مقابل تهدیدات آمریکا می‌باشد.

در دولت‌های آقایان هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی هر کدام تجربیات مختلفی در تعامل و یا تقابل با آمریکا حاصل گردید و بازخوانی این تجربیات ما را در تشخیص بایسته‌های امروز بسیار کمک خواهد کرد.

دکتر حسن روحانی در سال 82 در سال دوم دولت آقای خاتمی در کتاب «تحولات جهانی با نگاه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران» پس از ارائه اسناد و مدارک متعدد مبنی بر جدی شدن بحث حمله نظامی آمریکا به ایران به علت رویکرد موجود در دولت "سید محمد خاتمی" به ارائه تحلیل و تجربیات خود در این دوره، می‌پردازد.

📝 یکی از نکاتی که موجب طمع آمریکا برای حمله به ایران می‌گردد تضعیف عنصر وحدت ملی و زیرسوال رفتن ارکان مشروعیت نظام است، آقای روحانی در تحلیل آن دوره به مواردی اشاره می‌کند که اگرچه بخش زیادی از آن موارد عینا در دولت ایشان نیز رخ داده است اما لااقل از باب نقد عملکرد خود و اطرافیانشان هم که شده بازخوانی آن مطالب خالی از لطف نیست:

📝 اینها[آمریکایی‌ها] معتقدند که جمهوری اسلامی ایران این اتحاد و وحدت وجود ندارد. بنابراین قدرت ملی ما از دید آمریکا تضعیف شده است. این که تا کنون آمریکا به ما حمله نکرده است به خاطر چه عاملی بوده است؟ آیا به خاطر این بود که  به مردم ما علاقه داشتند و فکر می‌کردند که حمله به ایران به مردم آسیب می‌رساند؟ و یا فکر می‌کردند، عمل تجاوزکارانه خلاف اصول انسانی است؟ هیچ یک از اینها نبوده بلکه از قدرت ایران می‌ترسیدند. جز ترس عامل دیگری در کار نبوده است. عامل بازدارنده فقط قدرت است چیز دیگری نیست.

بی‌تردید افزایش قدرت ملی مانع از هرگونه حمله آمریکا به منافع کشورمان خواهد شد و برعکس ضعف قدرت ملی مشوق اصلی برای حمله دشمن خواهد بود. اصل، قدرت است. اساس قدرت هم ملت است. {...} قدرت مردم هم فقط در سایه وحدت، اتحاد، وفاق و یکپارچگی و رضامندی مردم از حکومت امکان پذیر است.

تعابیر آنها این است که شرایط داخلی ایران، شرایط تنازع و تخاصم است و نهادهای اصلی حاکمیت رو در روی هم قرار گرفته‌اند و مردم ایران به خاطر همین موضوع نسبت به کارآمدی نظام تردید دارند یا در بعضی از تعبیراتشان آمده است که کارآمدی نظام مورد قبول مردم نیست.{...} در واقع مسئله‌ای که امروز برای آمریکا مطرح است این است که قدرت ملی ما از دید آنها تضعیف شده است. به اضافه آن که در سال‌های اخیر در برخی از مجلات، کتاب‌ها و روزنامه‌ها آنقدر به مبانی مشروعیت نظام خدشه وارد شده که ممکن است بخشی از اقشار تحصیل کرده و روشنفرک جامعه ما واقعا در یک فضای مبهم و نامطمئنی قرار گرفته باشند. این مسائل نیز از دید آمریکایی‌ها مخفی نیست. 

.................................

📝 منبع:

دکتر حسن روحانی، تحولات جهانی با نگاه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول مرکز تحقیات استراتژیک، تهران، 1382،‌ ص: 32-33.

..................................

مطلب مذکور بازنشر متنی است که در روزهای انتخابات و در نقد ادعاهای آقای روحانی نوشته بودم.

📝 مطالب مرتبط:

سایه شوم جنگ ( قسمت اول، حسن روحانی: استراتژی اساسی ما، استراتژی بازدارندگی است)

🔸چالش دائمی جبهه حق

⭕️ گزیده‌هایی از مستند فروشنده مرتبط با ارتباط #برجام و سایه #جنگ بر سر کشور!

عنوان: سایه جنگ در دولت روحانی
حجم: 1.18 مگابایت

............................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

📝 آخرین تیر باقی مانده برای دولت ادعای رفع سایه شوم جنگ است.

📝 این روزها شاهد تکرار این ادعای آقای روحانی و طرفداران ایشان هستیم که اگر دولت روحانی نبود، جنگ اتفاق می‌افتاد و یا اگر دولت ما امتداد نیابد جنگ خواهد شد.

هرچه رهبری و یا بزرگان در اشتباه بودن این اندیشه استدلال بیاورند باز هم برخی که بنا را بر نپذیرفتن دارند، نخواهند پذیرفت و ادعای خود را تکرار می‌کنند، اما شاید استدلال‌ها و تحلیل‌های خود آقای روحانی برای این جماعت مورد قبول باشد.

📝 دکتر حسن روحانی در کتاب «تحولات جهانی با نگاه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران» که در سال 1382 یعنی در زمان دولت برادر و دوست صمیمی ایشان سید محمد خاتمی به چاپ رسیده است، به نقد استراتژی فعلی خود که به جنگ منتهی خواهد شد می‌پردازند و راهکار جایگزین آن را ارائه می‌کنند:

📝 عنوان گفتار اول این کتاب «استراتژی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات اخیر آمریکا» است. ایشان در این گفتار مباحث زیادی را مطرح می‌کنند که ان شاء الله در چندین قسمت خدمتتان ارائه می‌گردد.

📝دکتر روحانی در توضیح دو نوع استراتژی ممکن در برابر آمریکا و نتایج هر کدام از این استراتژی‌ها می‌نویسند:

🔹 «در مجموع ما در برابر تهدید آمریکا دو نوع استراتژی بیشتر نمی‌توانیم داشته باشیم یا باید در برابر آمریکا نرمش نشان دهیم، یعنی قدم به قدم شروع کنیم به عقب نشینی و هرچه آمریکایی‌ها می‌گویند اجرا کنیم. می‌گویند این کار را بکنید انجام دهیم، مورد دوم را گفتند اجرا کنیم، مورد سوم را گفتند اجرا کنیم که در نهایت منجر می‌شود به تسلیم جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا که این هم به مفهوم تغییر ماهیت نظام است. اساس هویت این نظام، به استقلال است و الا اگر تبدیل شود به یک نظامی که در برابر دیگران تسلیم باشد و هرچه می‌گویند مجری باشد که دیگر نظامی نیست که برای آن این همه خون داده شده و شهید داده‌ایم و این همه امید مردم مسلمان جهان به آن گره خورده است. همه عظمت بر مبنای ایستادگی و استقلال بوده است. بنابر این در نهایت می‌رسیم به یک نقطه‌ای که هیچ‌کس در این کشور تحمل نخواهد کرد و ناچاریم در یک نقطه روبروی آمریکا و لذا در آن نقطه جنگ آغاز خواهد شد.

🔹 یعنی هم چوب را خورده‌ایم و هم پیاز را، هم تسلیم شده‌ایم و هم ابهت و عظمت ما از بین رفته است و هم یک روز بالاخره وارد جنگ خواهیم شد.

🔹 یا آنکه استراتژی ما، استراتژی ایستادگی و مقاومت در برابر آمریکا است. در استراتژی مقاومت بهترین راه، بازدارندگی است یعنی ما باید کاری کنیم که مجموع تحرکات و فعالیت ما برای آمریکا بازدارنده باشد. بازدارنده یعنی چه؟ یعنی آمریکا جنگ علیه ایران را بسیار پرهزینه ببیند و این جنگ را بی‌نتیجه و یا کم نتیجه ارزیابی کند؛ در واقع در معادله هزینه فایده ببیند ضررش بیشتر از فایده است. اگر ما به این جا برسیم آمریکا به ما حمله نخواهد کرد. به دلیل این که آنها محاسبه خواهند کرد که این حمله چقدر ضرر دارد و چقدر فایده و به چه اهدافی می‌تواند برسند و بر آن مبنا حمله را طراحی خواهند کرد.

🔹بنابر این استراتژی اساسی ما، استراتژی بازدارندگی است همین استراتژی که امروز مورد تأیید مسئولین نظام است. به همین دلیل نیازی نیست که وضعیت کشور را بحرانی اعلام کنیم نیازی نیست در کشور وضعیت فوق العاده و وضعیت اظطراری اعلام شود.»

..................................................

📝 منبع:

دکتر حسن روحانی، تحولات جهانی با نگاه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول مرکز تحقیات استراتژیک، تهران، 1382،‌ صص: 35-36.

مطلب مذکور بازنشر متنی است که در روزهای انتخابات و در نقد ادعاهای روحانی نوشته بودم.

.....................................................

📝 مطالب مرتبط:

🔸چالش دائمی جبهه حق


⭕️ گزیده‌هایی از مستند فروشنده مرتبط با ارتباط #برجام و سایه #جنگ بر سر کشور!

دریافت
عنوان: سایه جنگ در دولت روحانی
حجم: 1.18 مگابایت

............................................................

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

شاید زیاد شنیده باشیم که مثلا امام خمینی(ره) در ماه مبارک رمضان ۱۵ بار ختم قران می‌کردند و یا مثلا آیت‌الله جوادی آملی در تمام سال هر روز یک جزء قرآن می‌خوانند و بخواهیم دیگران را تشویق کنیم که شما نیز از این بزرگواران الگو بگیرید و حجم زیادی قرآن بخوانید و...

در سال‌های اول طلبگی یکی از اساتید با این فرض که ما برای آشنایی با نظام کلی اسلام باید زیاد قرآن بخوانیم و با تذکر حجم قرآن خوانی حضرت امام و یا دیگر علماء توصیه می‌کردند قرآن را به صورت مطالعه سریع و... بخوانیم.

اما متاسفانه به این دقت نداریم که بزرگوارانی چون حضرت امام و یا آیت‌الله جوادی بعد از سال‌ها مطالعه قرآن تسلط زیادی بر قرآن، معانی، تفاسیر و... دارند، مثلا ما یک سال به کلاس درس می‌رویم و کتابی را می‌آموزیم سپس در چند هفته آموخته‌های خود را مرور می‌کنیم و بعد از چندبار مطالعه و مرور می‌توانیم مثلا در یک روز کل مباحث کتاب را مرور کنیم.

اگر امثال حضرت امام و... با سرعت بالایی قرآن قرائت می‌کردند، ابتدا با حوصله آموزش قرآن را طی نموده‌اند.


  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

برای روشن شدن آنچه در این چند ماه نوشتم، گزارشی از نقشه کلی نوشته‌های این چند ماه را عرض می‌کنم.

از چندین ماه قبل همراه با جمعی از دوستان بر این مسأله متمرکز شدیم که از چند حیثیت می‌توان به ارتباط حوزه و انقلاب پرداخت؟

🔹چرا که تقویت و تضعیف پیوندهای حوزه و انقلاب به طور مستقیم موجبات تقویت و تضعیف اصل انقلاب را فراهم می‌کند.

🔹حوزه به عنوان مرکز اصلی انبعاث جبهه حق، "علت محدثه و مبقیه" انقلاب و به تعبیر رهبری مادر انقلاب است که از جهات مختلفی چون: "حاکمیت و رهبری- مردم و بین‌الملل" با دو رویکرد علمی و عملی با انقلاب ارتباط برقرار می‌کند.

بعد از مباحثاتی که در "علل ضعف و راهکارهای تقویت" پیوند حوزه و انقلاب داشتیم به ۳ راهکار اساسی رسیدیم:

نکته اول از جنس رویکرد بود و آن اینکه بخش قابل توجهی از روحانیت شأن خود را صرفا فهم و تبیین دین می‌داند و نه تحقق دین و باید این رویکرد تغییر یابد و در این مدت مطالب مختلفی در این زمینه نوشتم؛👇

🔹امام خمینی در پی تحقق اسلام

🔹شیوه تولید علوم انسانی و تولید نظریه ولایت فقیه قسمت اول, دوم و سوم

🔹کارکردهای روحانیت (قسمت چهارم: دغدغه فهم- تبیین و تحقق دین)

نکته دوم از جنس "بینش و علم" بود و آن اینکه علت عدم همراهی بخشی از روحانیت با انقلاب، عدم شناخت عمیق از زمانه خود یعنی زمانه مدرنیته است، عدم شناخت صحیح از زمانه فعلی موجب اختلاف نظر، نسخه‌های غیر متناسب با مردم زمانه مدرنیته و عدم ورود برخی از جریان‌های روحانیت به صحنه انقلاب است که در این موضوع نیز مطالبی نوشتم؛👇

🔹کارکردهای روحانیت (قسمت اول: به حاشیه رفتن روحانیت در عصر جدید حاکمیت مدرنیته)

🔹کارکردهای روحانیت (قسمت دوم: مردمی شدن روحانیت)

🔹شجره نامه سادات کوار

🔹شاهدی از مناسبات روحانیت و دربار در عصر صفوی

نکته سوم حیثیت عینی و خارجی دو گزاره سابق یعنی عدم حضور و نقش‌آفرینی روحانیت در صحنه عینی تحقق اسلام در جامعه امروز و به اختصار عدم کارکردهای روحانیت در زمانه کنونی و لزوم ایحاء این کارکردها بود که در این موضوع نیز مطالبی نوشتم؛👇

🔹سربازان اصلی جبهه حق در عالم

🔹ایفای نقش حداکثری روحانیت و تحقق دین

🔹کارکردهای روحانیت (قسمت سوم: سازمان امر به معروف و نهی از منکر)

و خلاصه اینکه برای پیش‌برد انقلاب به سوی مقصد متعالی آن، به حضور روحانیونی فاضل و عالم به زمانه خود در صحنه تحقق اسلام نیازمندیم. اما اینکه مقصد متعالی انقلاب و موقف کنونی انقلاب چیست؟ 👇

🔹انقلاب به عنوان مقدمه ظهور حضرت حجت

🔹تفاوت ظاهر راهبرد امامین انقلاب برای مقدمه سازی ظهور و نقد آن

🔹الگو سازی راهبرد واحد امامین انقلاب برای مقدمه سازی ظهور

............................................................

  • حمید رضا باقری