شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی

۴ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بعد از چاپ کتاب آقا روح‌الله افراد مختلف و در جاهای مختلف از بنده پرسیدند: چرا امام را به عنوان شخصیت اصلی خود انتخاب کردید؟

 

مجموعی از دلایل وجود دارد که امام خمینی را متمایز از دیگران می‌کند:

🔻امام موثرترین فرد در تحول مثبت جامعه ایران در تاریخ معاصر است؛ امام به ما ثابت کرد می‌توانیم و ما را از حضیض ذلت به اوج عزت رساند از ایران و مردمی که در معادلات دنیا هیچ حساب می‌شدند و هرکس هر روز تکه‌ای از سرزمینشان را غارت و جدا می‌کرد، به ایران و مردمی تبدیل کرد که معادلات منطقه بدون حضور آنها حل نمی‌شود و ابرقدرت‌های دنیا در موارد مختلف در مقابل آنها مجبور به عقب نشینی شده‌اند.

🔻امام جامع‌ترین فرد در زمانه خود است، کسی که در علوم مختلف فلسفه، عرفان، فقه و کلام که ابعاد مختلف جهان هستی، انسان و دین را فهم می‌کند، سرآمد علمای زمان خود است و جامعیت خود راهی برای کامل‌تر و عمیق‌تر شدن در فهم تک تک بعدها یک امر ذو ابعاد همچون دین است‌.

🔻امام علم خود را در سینه و کتاب‌ها مسطور نگذاشت بلکه به صحنه عینی و عمل آورد؛ ایشان صرفا به دنبال فهم و یا تبیین دین نبود بلکه دغدغه اصلی او تحقق و عمل به دین بود و عمل به علم خود راهی به کمال علم نیز هست، ایشان مجموعی از سنن الهی و آموخته‌های خود از دین را بدون اینکه زیاد از آنها بگوید در عمل بکار گرفت و موفق شد؛

🔻امام به همه ابعاد دین چه ابعاد فردی و عبادی و چه ابعاد اجتماعی و سیاسی توجه داشت و برای عملی شدن همه دین و نه صرفا جزئی از دین تلاش می‌کرد؛ امام به ما درس کاربست توحید و ایمان در همه ابعاد زندگی داد، درس سیاست و حتی جنگ همراه با اخلاق و معنویت داد، درس ساده زیستن و مردمی بودن رئیس جامعه، درس کار کردن برای خدا و نه مردم و محبوب مردم شدن، داد؛

🔻 امام جایگاه زعامت و رهبری جامعه را در اختیار داشت و خود این جایگاه بابی از نصرت و هدایت خاص الهی را بر اولیاء الهی می‌گشاید.

 

📌و خلاصه ما به فهم دقیق از شخصیت، عملکرد، توصیه‌ها و نسخه‌های امام و الگوبرداری از شخصیت ایشان و عمل به توصیه‌ها و نسخه‌های کامل و برآمده از شناخت عمیق و دقیق ایشان از دین، برای رسیدن به پیشرفت و عزت و تحقق اسلام ناب نیازمندیم.

..............................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

دنبال کردن شرح حال در سروش

دنبال کردن شرح حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

برخی افراد تک بُعدی هستند، این افراد در اوج کوچکی هستند و بیش از یک نقطه و امر جزئی را نمی‌توانند ببینند و معمولا هم این نقطه خودشان و کارهای مربوط به خودشان است. آنها خود را مثل خورشید در آسمان می‌بینند که خودشان پرفروغ هستند و بس.

 

عمده افراد دو بُعدی هستند، یک صفحه را می‌بینند، این افراد از دسته اول بزرگ‌تر هستند اما باز هم محدود هستند، اینها دیگران را هم می‌بینند اما ارتباطات و ابعاد را درست متوجه نمی‌شوند، لازمه نگاه نسبتا محدود این افراد نیز این است که خود را بزرگ می‌بینند، این افراد خود را مثل ماه می‌بینند و دیگران را مانند ستاره‌هایی که اکثرا بی‌نظم و برخی هم منظم در صفحه آسمان پخش شده‌اند.

 

برخی افراد سه بُعدی هستند، اینها حرکت می‌کنند و تجربه می‌کنند، به اعماق می‌روند و بیش از یک صفحه را درک می‌کنند، متوجه می‌شوند آن ماهی که در آسمان پر ستاره دو بُعدی خود می‌دیدند، قمری بیش نیست که نوری از خود ندارد و آن ستاره‌های کوچک برخی کهکشانی یا منظومه‌ای هستند و هزاران و میلیون‌ها برابر از ماه کوچکشان بزرگتر هستند، می‌فهمند برخی از این ستاره‌ها را که می‌بینند دیگر نیستند و برخی را که نمی‌بینند هستند، می‌فهمند برخی از آن ستاره‌هایی که بی‌نظم و ارتباط می‌دیدند همه به صورتی کاملا منظم و مرتبط با یکدیگر قرار دارند و آنها پیش از آن قادر به فهم آن نبوده‌اند، می‌فهمند آن نقاطی که در یک خط راست با فاصله‌ها و نورهای متفاوت از هم می‌دیدند یک مربع یا مثلث متساوی الاضلاع یا ستاره‌های همسان هستند.

 

اینکه از امیرالمؤمنین(علیه السلام) روایت است: «إِذا تَفَقَّهَ الرَّفیعُ تَواضَعَ»، وقتی انسان بلند مرتبه تفقه (معرفت عمیق) پیدا می‌کند، متواضع می‌شود، یعنی دیگران و نسبت‌ها و روابط را بیشتر و درست‌تر می‌بیند، از زوایای مختلف با غیر خود ارتباط می‌گیرد و معرفت پیدا می‌کند و می‌فهمد که در این عالم هستی ذره‌ای بیش نیست.

 

عبادت و اعمال صالح اگر برای انسان دو بُعدی زیاد شود بر نورانیت قمر بی‌نورش! می‌افزاید و خیری برایش ندارد و گاهی خداوند او را به خودش وا می‌گذارد تا کمی سبک شود و از عُجب او کاسته شود اما کسی که زحمت حرکت و کسب معرفت و تجربه را کشیده و بعد سوم پیدا کرده و دیگران را به قدر زحمتش درک کرده، می‌فهمد هرچه هم نورانی شود، نور او از خودش نیست، می‌فهمد هرچه هم بزرگ شود باز ذره‌ای بیش نیست و او فرصت دارد تا رشد کند.

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

⁉️ یکی از سوالات پر تکراری که بعد از انتشار کتاب «آقا روح‌الله» از بنده می‌پرسیدند، چیستی تمایزهای کتاب «آقا ‌روح‌الله» نسبت به دیگر آثار مرتبط با حضرت امام است‌؟!

⁉️ مزیت‌هایی که به واسطه آنها ما کتاب «آقا روح‌الله» را بر دیگر کتاب‌ها ترجیح دهیم، چیست؟ چرا به این کتاب نیاز داریم؟

 

اگرچه عمده کتاب‌های تألیف شده در مورد حضرت امام، کتاب‌های خوب و قابل استفاده‌ای هستند اما حتما ما یک نیاز و نقص را احساس کردیم، بایسته‌هایی در آثاری که تا کنون کار شده بود وجود نداشت و این، ما را برآن داشت که چندین سال تحقیق و پژوهش جدید را آغاز کنیم تا به محصول مطلوب خود دست یابیم.

 

تمایزات کتاب «آقاروح‌الله» با آثار موجود به شرح زیر است:

1 جامعیت: بسیاری از کتاب‌هایی که تا کنون در مورد حضرت امام کار شده است صرفا به یک بعد فقهی، سیاسی، اخلاقی، عرفانی، عبادی یا خانوادگی و... ایشان پرداخته بودند اما ما پرداخت تک بعدی را برای استفاده عموم یک آسیب می‌دیدیم که به واسطه آن خواننده امام را صرفا یک عارف یا فقیه یا سیاستمدار می‌دید و نه یک عارف فقیه سیاستمدار متعبد خانواده دوست و... ما در این کتاب و مجلدات بعد آن سعی کردیم همه ابعاد امام را باهم و در کنار هم انعکاس دهیم.

 

2 ذکر بستر تاریخی: دومین ویژگی این کتاب و مجلدات بعد آن، دیدن ظرف صدور هر قول یا فعل امام است، آنچه از امام خمینی صادر شده است در یک بستر تاریخی و شرایط محیطی بوده است که حکم قرینه معینه برای فهم فعل و قول امام را دارد، متاسفانه بسیاری از آثار مربوط به امام خالی از توضیح این بستر بودند اما در این اثر ما مجموعه مکتوبات، بیانات و خاطرات مربوط به امام را بر محور زمان تنظیم کرده و همراه با ذکر فضای تاریخی آن آورده‌ایم و در دل توضیح قضایا امام را روایت نموده‌ایم.

 

3 ذکر استنادات: سومین تمایز مستند نمودن تمام مطالب است، به گونه‌ای که در این مجموعه هیچ مطلبی بدون ذکر مرجع اصلی آن یافت نمی‌شود، همچنین تا جای ممکن و جز در ضرورت‌های متنی در اصل نقل یا خاطرات دخل و تصرفی صورت نگرفته و اصالت مطالب حفظ شده است و در مواردی که تعارضاتی در نقل‌ها وجود داشته است در پاورقی به این تعارضات اشاره شده است.

 

4 روایت داستانی و جزئی: در کتاب «آقا روح‌الله» و مجلدات بعد سعی شده است همه مباحث با روایت داستانی و در قالب جزئی و مصداقی آورده شود و نه ذکر کلیات و بدون ارتباط!

 

5 سطح بندی: پنجمین تمایز که در برخی آثار وجود نداشت، سطح بندی مباحث است بدین صورت که در متن اصلی کتاب مطالب در سطح عمومی آمده است اما برای مخاطبان علاقه‌مند به دانستن تفصیلات بیشتر، برخی مباحث درجه ۲ اما مهم در پاورقی یا پی‌نوشت توضیح داده شده است.

 

6 ششمین تمایز که خاص جلد اول تا سوم مجموعه «حیات روح‌خدا» است توجه کامل به دوره پیش از آغاز نهضت حضرت امام است، ایشان بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی در سن ۵۹ سالگی از ۱۳۴۰ نهضت اسلامی علیه پهلوی را آغاز نمودند و متاسفانه تقریبا در همه منابعی که به زندگی ایشان پرداخته بودند، بازه طولانی مدت پیش از آغاز نهضت یا به کلی حذف شده بود و یا با مروری اجمالی از آن عبور شده بود اما ما در جلد اول از این مجموعه به دوره تکون شخصیت حضرت امام با عنوان دوره جوانی و طلبگی ایشان (۱۲۸۱ ۱۳۱۶) و در جلد دوم و سوم به صورت کامل و دقیق و جزئی به دوره فعالیت ایشان به عنوان یکی از خواص جامعه با عنوان دوره میان سالی و استادی ایشان (۱۳۱۶- ۱۳۴۰) پرداختیم.

 

📌امیدواریم که توجه به این نکات و تلاش در تحقق آنها محصولی در خور حضرت امام را پدید آورده باشد.
..............................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

دنبال کردن شرح حال در سروش

دنبال کردن شرح حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری
  • ۰
  • ۰

🔻عنِ الرَّیَّانِ بْنِ شَبِیبٍ، قَالَ:

دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا (عَلَیْهِ السَّلَامُ) فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.

🔻فقَالَ لِی: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ، أَ صَائِمٌ أَنْتَ»؟ فَقُلْتُ: لَا. فَقَالَ: «هَذَا الْیَوْمُ الَّذِی دَعَا فِیهِ زَکَرِیَّا (عَلَیْهِ السَّلَامُ) رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَقَالَ: رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِکَةَ، فَنَادَتْ زَکَرِیَّا: وَ هُوَ قائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیى‏.

🔻فمَنْ صَامَ هَذَا الْیَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ، اسْتَجَابَ لَهُ کَمَا اسْتَجَابَ لِزَکَرِیَّا (عَلَیْهِ السَّلَامُ)».

 

🔻در روایت از ریان بن شبیب  نقل شده است که روز اول محرم بر امام رضا (علیه السلام) وارد شدم.

🔻امام از من پرسید: یا ابن شبیب آیا امروز روزه هستی؟

گفتم نه. امام گفتند: امروز روزی است که در آن زکریا از پروردگارش خواست: «پروردگارا از جانب خودت فرزندی پاک و پسندیده به من عطا کن که تو هم شنونده‌ای و هم توانا» و خداوند دعای او را مستجاب نمود و ملائکه خود را امر کرد و آنها در حالی که زکریا در محراب مشغول نماز بود به او بشارت یحی را دادند.

🔻و هرکس این روز را روزه بگیرد و از خداوند چیزی بخواهد، دعای او مستجاب می‌شود همانطور که برای زکریا علیه السلام مستجاب شد.

..............................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

دنبال کردن شرح حال در سروش

دنبال کردن شرح حال در تلگرام

  • حمید رضا باقری