شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

در این عصر که به تعبیر مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی عصر جنون بشریت است، زمانه جلوه دلیل عقل و منطق قوی فقه شیعه است.

از جمله ادله چهارگانه فقه شیعه "عقل" است و اینکه عقل جزو ادله چهارگانه شیعه شمرده شده است، ناشی از اهتمام ویژه قرآن در توصیه به عقل‌گرایی و عاقلانه فکر و رفتار کردن و نیز تکریم بسیار عقل در روایات اهل بیت است، به نحوی که بخش قابل توجهی از روایات شیعه به مقوله عقل می‌پردازد.

البته خوب است اشاره شود که تا قبل از مرحوم محقق اصفهانی و علامه مظفر متأسفانه در متون اصولی ما بحث عقل در آراء فقها و علمای علم اصول دارای یک نظام مشخص، مستقل و تفصیلی نبود و در ضمن مسائل مختلف به آن پرداخته می‌شد و از همین باب که در کتاب‌های فرائد شیخ و کفایه آخوند(اعلی الله مقامهما) به این بحث به صورت مستقل و تفصیلی پرداخته نشده است و در نتیجه نیز در حوزه علمیه در مقطع سطوح عالی و قبل از درس خارج چندان جدی به این بحث پرداخته نمی‌شود.

اصولیون قدیم در یک دوران از افراط اهل سنت که به استحسان و قیاس خیالی و وهمی نیز حجیت می‌دادند و تفریط اخباری که به قطعیات احکام عقل نیز توجه نمی‌نمودند و حجیتش را انکار می‌کردند، عمدتا تلاش داشتند اولا اصل حجیت عقل را ثابت نمایند و ثانیا مرز‌های آن را با اموری چون قیاس و استحسان تثبیت نمایند.

این سال‌ها مدام از گوشه و کنار فتاوای جدیدی از افرادی به ظاهر روحانی و مجتهد و به اسم عقل‌گرایی و حجیت عقل شنیده می‌شود، روزی کسی حجاب را به این اسم نفی می‌کند و روزی سگ را حلال و روز دیگر ادعای حجیت قوانین بین‌المللی به نحو مطلق می‌شود و...

خوب است در سطوح  مختلف از دروس خارج تا اهل منبر ما تصویر مناسبی از مقوله حجیت عقل داشته باشند چرا که ممکن است به نام فقه پویا و جدید به دامن سکولارها و لیبرال‌ها بیافتیم و یا به نام دفاع از دین به دامن اخباری‌گری و جمود.

بحث اجتهاد عقل‌‌گرا و استفاده از دلیل عقل از رئوس مهم فقه حکومتی است و در مسائل مختلفی چون: اصل لزوم تشکیل حکومت و حدود آن، تشخیص مصلحت، معاملات و بسیاری از مسائل اجتماعی نمود پیدا می‌کند.

👈مثلا حضرت امام(ره) در بحث ربا در باب اینکه چرا معامله دو کالای هم جنس به غیر هم‌وزن ولو با کیفیات مختلف حرام باشد و موارد متعدد دیگر می‌فرمایند: ما در امور تشریعی شارع مناطات احکام برایمان مجهول است و عقل ما به این امور راهی ندارد و تعبدا آن را می‌پذیریم.

👈اما ایشان در بحث‌ حیل ربا عنوان می‌کنند که معقول نیست که شارع به علت وجود مفاسدی ربا را حرام کند و سپس خود با جعل روش‌هایی راه دور زدن معملات ربایی را به شما آموزش دهد فلذا روایت‌های مربوط به حیل ربا را کنار می‌گذارند و می‌فرمایند: «هی مما لا یعقل صدوره من المعصوم»

منجمله دیگر استفاده ایشان از عقل در مقابل برخی روایات در بحث لزوم تشکیل حکومت در عصر غیبت یا بیع سلاح و... است.

فی‌الجمله که ملاک اینکه در جایی عقل حاکم نیست و جایی به نحوی حاکم است که هرچه روایت مقابل آن باشد را کنار می‌گذارد، چیست؟

اگرچه فقها به این بحث پرداخته‌اند که عقل در سلسله علل احکام حجت است و نه معالیل و اینکه عقل به امور اعتباری راه ندارد و دائره اعمال نظر عقل محدود به اموری است که یا جزء قضایای اولیه و یا لوازم بدیهی عقلی هستند مثلا اینکه کل اعظم از جزء است، یا از قبیل امور معلوم با حواس ظاهر و باطن یا امور تجربی مثل طب و علوم مهندسی و اموری از این دست.

📌اما بازهم در این عصر جای پرداخت جدی به این مقوله و تفصیلات آن در سطوح مختلف بسیار خالی است و هرچه بیشتر این مسأله تبیین شود از لغزش‌های بیشتری جلوگیری می‌کند.

..........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • ۹۹/۰۹/۰۷
  • حمید رضا باقری

حجیت

حجیت عقل

دشمن شناسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی