شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

🔰در مطلب قبلی خود نوشتم که در مقابل بی‌عدالت‌هایی که در حق مردم مظلوم روا داشته می‌شود، متأسفانه حوزه ساکت است، در مقابل جریان‌های حرام‌خواری و دروغ‌پردازی کلان، علی‌رغم مؤاخذه خداوند نسبت به این سکوت، حوزه ساکت است.

 

🔰 البته عرض شد که حوزه در مواردی ساکت نبوده است، مثلا در ماجرایی تهدید به عدم پرداخت مالیات به علت تعطیل نشدن فلان روز شهادت، تهدید به کفن پوشیدن و حضور در خیابان در صورت پخش تصویر حضرت اباالفضل(ع) و...

 

🔰 عرض شد جماعتی جوان و حزب‌الهی و خالص هم هستند که برای مبارزه با بی‌عدالتی نه این جنس کارها بلکه به انجام خدمات مختلف اجتماعی روی‌ آورده‌اند.

 

⁉️ اما باید پرسید دقیقا انتظار ما برای شکل عدالت‌خواهی حوزه و ساکت نبودنش چیست؟ کارهایی از جنس مالیات ندادن و کفن پوشیدن و... اما برای "دردهای حقیقی مردم و آنچه بی‌عدالتی‌ها برگرده‌ آنها سوار شده است"؟!

 

🔰 این سبک از عدالت‌خواهی همان سبک فدائیان اسلام در زمان طاغوت بود و متأسفانه حوزه ما یا ساکت است و عدالت‌خواه نیست و یا هست اما از جنس فدائیان اسلام! البته  عمدتا برای مسائلی غیر از دردهای واقعی واقعی توده مردم!

انگار نه انگار که انقلابی محقق شده است و ظرفیت‌های متعدد قانونی و ساختاری برای اصلاح و مبارزه با بی‌عدالتی فراهم شده است؛ و واقعا جریان محجوب انقلابی نیز اگر عوض داد زدن و عدالت‌خواهی از جنس فدائیان صرفا سراغ انجام خدمات اجتماعی رفته است از همین باب است.

 

🔰 جریان انقلابی از سویی دوست ندارد پنجه در روی نظام بکشد ولو نظام را در مواردی مقصر بداند، دوست ندارد به گونه‌ای عمل کند که دشمنان بتوانند در راستای تضعیف نظام از آن بهره بگیرند، او واقعا خود را مادر انقلاب می‌داند که فرزندش را ولو اشتباه کند ضایع نمی‌کند و البته راهی برای مبارزه با بی‌عدالتی مقابل خود نمی‌بیند جز فداکاری و درگیر شدن مستقیم با بی‌عدالتی‌ها برای جبران آن.

 

🔰 اما راه‌های دیگری هم هست، عدالت‌خواهی متناسب با پسا انقلاب و استفاده از ظرفیت‌های فراوان موجود برای اصلاح:

 

📌 یکی از پیشنهادات تشکیل "سازمان امر به معروف و نهی از منکر" بود که در ابتدای انقلاب حضرت امام حکم تشکیل آن را دادند اما محقق نشد.

 

📌 یکی از راه‌ها تشکیل کارگروه‌هایی از فضلای حوزه برای شناسایی خلاء‌های قانونی و دنبال کردن آن از طریق ارائه طرح‌های اصلاحی به قوای سه‌گانه است، کارگروهی که با پشتوانه‌ای رسانه‌ای و قوی با تأیید و همراهی علماء و مردم با قدرت مطالبه گری کند.

 

📌 یکی از راه‌ها تشکیل چندین کارگروه از قضات و حتی وکلاء و دادستان‌ها و... است که با شناسایی پرونده‌های کلان بی‌عدالتی و ارتباط وثیق با قوه قضائیه برای حل آنها وارد عمل شوند.

📌 یکی از راه‌ها آموزش‌های قضائی و قانونی برای خود طلاب است که بتوانند در موارد مختلف از حق خود و دیگران به صورت قانونی استفاده کنند، مثلا استفاده از ظرفیت دیوان عدالت اداری و مدعی العموم برای حل بسیاری از معضلات؛

و پیشنهادهای متعدد دیگر...

.........................

🔹مطلب مرتبط:

جزوه حکم حکومتی تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر؛گزارشی تحلیلی از تاریخ معاصر به دنبال راهکاری در عرصه عدالت‌خواهی امروز؛👇

دریافت
حجم: 1.08 مگابایت
 

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی