شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

🔰یکی از دوراهی‌های تکراری تاریخ دوراهی "سازش یا مبارزه" برای اصلاح است، دو راه‌ که تا مبارزه بوده است بر سر راه مبارزان بوده و نتیجه هر کدام نیز مشخص است. این دو راهی در ابتدای دهه ۴۰ در حوزه علمیه بسیار جدی بود. ویژگی راه حضرت امام و یاران ایشان عدم سازش با طاغوت بود. حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی در خاطرات خود مربوط به سال‌های ۴۲-۴۳ نقل می‌کنند:

 

🔻مقالات نشریه [بعثت] از دو گرایش پیروی می‌کرد. یک ‏ ‏گرایش، صد در صد خط امامی بود و توسط یاران وفادار به حضرت امام ‏ ‏که نقطه نظرهای ایشان را بدون قید و شرط قبول داشتند و عمل ‏ ‏می‌کردند تهیه می‌شد. اینان اگر به جریانات و شخصیت‌های دیگر احترام ‏ ‏می‌گذاشتند به دلیل امر و فرمان امام بود. برای آنها محور امام بود. ‏‎‎‏گرایش دیگری هم بود که در کنار علاقمندی به امام، دیگران را هم قبول‏ ‏داشتند و به آنها نیز احترام می‌گذاشتند. به تدریج بعد از جریان تبعید ‏ ‏حضرت امام به ترکیه و ایجاد حرکت‌های رفورمیستی که در جریان ‏ ‎‎‏مبارزات قم پدیدار شد، فاصله این دو گروه بیشتر شد.‏

 

‏‏🔻 در این میان عده‌ای هم بودند که از مبارزین و کسانی که به مبارزه ‏ ‏سیاسی روی آورده بودند، انتقاد می‌کردند و اعتقاد داشتند که مبارزه باید ‏ ‏سازماندهی شده و از شکل و شیوه حزبی پیروی شود. آنان معتقد بودند ‏ ‏که می‌بایست به فعالیت‌های صرفا فرهنگی و زیربنایی توجه داشت. در ‏ ‏حالی که گروه‌های رادیکال و انقلابی معتقد بودند که در عین توجه به ‏ ‏امور فرهنگی و آموزش و تربیت افراد معتقد و مبارز، می‌بایست به ‏ ‏فعالیت‌های سیاسی و مبارزه علنی و انقلابی هم دست زد.‏

 

🔻‏‏گروه اول به فعالیت‌های رفورمیستی روی آورده بودند. استدلالشان این ‏ ‏بود که مرحوم عبده و مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی دو همرزم ‏ ‏بودند و مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی معتقد به فعالیت‌های انقلابی و ‏ ‏حاد بود و سرانجام به شهادت رسید و طرح‌ها‌ و برنامه هایش ناکام ماند ‏ ‏اما آقای عبده که همرزم جمال الدین اسدآبادی بود به فعالیت‌های سازنده ‏ ‏فرهنگی و زیربنایی روی آورد و پایه گذار دانشگاه الازهر مصر شد و به ‏ ‏کادرسازی روی آورد و حرکت او سازگارتر و ماندگارتر شد و در ‏ ‏نقش آفرینی و جریان سازی دنیای اسلام تداوم بیشتری یافت.

 

🔻این‏ ‏استدلالات باعث پایه گذاری تشکیلات دارالتبلیغ اسلامی در قم شد به ‏ ‏طوری که از شخصیت‌های بلندپایه دعوت می‌کردند تا در آن جا گرد بیایند ‏ ‏و با پرورش قشر مبلغ و سخنور به ترویج دین اسلام بپردازند. دوستان و ‏ ‏علاقمندان امام به دلیل استقبال رژیم شاه از این شیوه فعالیت، این ‏ ‏حرکت را نوعی حرکت انحرافی می‌دانستند و انحراف از خط مبارزاتی و ‏ ‏رویارویی بارژیم ستم شاهی به حساب می‌آوردند و آن را شانه خالی‏کردن از بار مسئولیت مبارزات سازنده‌ی ضد رژیم می‌دانستند. عنایت‌ها و ‏حمایت‌های بعضی از عناصر وابسته از این حرکت نیز طرفداران امام و خود ایشان را بیشتر به این جریان بدبین می‌کرد و اینان را در اعتقادشان ‏ ‏مبنی بر انحرافی بودن خط گروه اول، راسخ تر می‌نمود.‏

........

📝دعایی، محمود، گوشه ای از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ ونشر عروج، ۱۳۸۷ش، صص: ۶۱ -۶۲.

...........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • ۹۹/۰۴/۱۳
  • حمید رضا باقری

امام خمینی

مبارزات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی