شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

رکون الی الظالم...

📝این روزها که قرآن را تند و تند می‌خوانیم! هم‌زمان شده است با خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها و انفعال دولت، خوب است سیاست‌های اساسی دولت را با آیات صریح قرآن مقایسه‌ای کنیم.

📌قرآن می‌گوید رکون به الظالم حرام است و عذاب خدا را در پی دارد و به مؤمنان توصیه می‌کند که مراقب باشید که جز خداوند ولی و ناصری ندارید.

👈« وَ لَا تَرْکَنُواْ إِلىَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ مَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ(113 هود)» 
به کسانى که ستم کرده‌اند تکیه نکنید و متمایل نشوید که جهنمى مى‌شوید و غیر خدا دوستانى ندارید و یارى نمى‌شوید.

◀️" رکون" از ماده" رکن" به معنى ستون و دیواره‌هایى است که ساختمان یا اشیاء دیگر را سر پا نگه مى‌دارد، و در معنای اعتماد و تکیه کردن بر هر چیزى به کار رفته است. 
👈مثلا می‌گوئیم ارکان بنا یا ارکان عبادات یعنی آن اموری که عبادات بر آنها بنا شده است، همچنین این کلمه در معنای اعتماد کردن و متمایل شدن هم بکار رفته است، مثلا در عربی اگر گفته ‌شود «رَکَنْتُ الى زید» یعنی به او اعتماد کردم و به او متمایل شدم. به همین ترتیب به آنچه موجب تکیه و قوت و نیرو است هم گفته می شود مثلا در مورد فرعون می گوید: «فَتَوَلَّى بِرُکْنِهِ وَ قالَ ساحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ» فرعون با قوای خویش که تکیه گاه او بودند رو به موسی کرد و گفت او جادوگر یا دیوانه است.

👈در کتاب شریف کافی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که مصداق «وَ لَا تَرْکَنُواْ إِلىَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ» کسی است که نزد سلطان می‌رود و دوست دارد او باقی بماند تا دست در کیسه‌اش ببرد و چیزی به او بدهد.(1)

📌خداوند تقابل دو جبهه حق و باطل را در قالب‌های مختلف در آیات مختلف قرآن مکررا متذکر می‌شود؛ تا فراموشمان نشود که مایه قدرت و نیرو خداوند است و خداست که ولی و سرپرست مؤمنین است و اگر متمایل به اولیاء شیطان و طاغوت شویم تا قدرت بگیریم مسیری جز خواری دنیا و آخرت نخواهیم داشت.

1. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ قَالَ هُوَ الرَّجُلُ یَأْتِی السُّلْطَانَ فَیُحِبُّ بَقَاءَهُ إِلَى أَنْ یُدْخِلَ یَدَهُ إِلَى کِیسِهِ فَیُعْطِیَهُ. 
الکافی (ط - الإسلامیة)، ج5، ص: 109

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی