شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

اگرچه عالم بر پایه حق و حقیقت شکل‌گرفته است اما غالبا آنچه در نگاه غیر دقیق نمود و تظاهر خارجی دارد باطل است؛ باطل چون کف روی آب اگرچه حقیقت و عمقی ندارد اما ظاهر حق را پوشانده است.[1] باطل که حقیقت و وجودی ندارد به واسطه تلبس به حق به حیاة خود ادامه می‌دهد. « تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ»[2]

به تعبیر امیرالمؤمنین(ع): اگر باطل برهنه و خالص بود بر انسان خردمند پنهان نمی‌ماند. « فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ یَخْفَ عَلَى ذِی حِجًى» و اگر حق و حقیقت خالص و بی‌پیرایه از باطل می‌نمود اختلافی حاصل نمی‌شد. «وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ لَمْ یَکُنِ اخْتِلَافٌ» ولى مشتى از حق و مشتى از باطل گرفته و آمیخته شود و با هم پیش آیند، « وَ لَکِنْ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ‏ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ‏ فَیَجِیئَانِ مَعاً» اینجاست که شیطان بر دوستان خود چیره شود و آنها که از جانب خدا سبقت نیکى داشتند نجات یابند. «فَهُنَالِکَ اسْتَحْوَذَ الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ وَ نَجَا الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنَى.»[3]

امروز که به چهل‌سالگی انقلاب رسیده‌ایم با چالشی از جنس چالش همیشگی جبهه حق مواجه هستیم. چالش تغییر نظام محاسبه مؤمنین توسط جریان باطل و طاغوت و تلاش برای به اشتباه انداختن نظام محاسباتی مردم.

«الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ»

کسانی که برخی از مردم به آنان گفتند: «مردمان براى [جنگ با] شما گرد آمده‏اند پس، از آن بترسید.» ولى عوض ترسیدن و باور نمودن این سخن‏، بر ایمانشان افزوده شد و گفتند: «خدا ما را بس است و نیکو حمایتگرى است.»

«فَانقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَ اتَّبَعُواْ رِضْوَانَ اللَّهِ  وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ»[4]

نتیجه این ایمان به خدا و عدم تغییر نظام محاسباتشان این شد که با نعمت و بخششى از جانب خدا، [از میدان نبرد] بازگشتند، در حالى که هیچ آسیبى به آنان نرسیده بود، و هم چنان خشنودى خدا را پیروى کردند، و خداوند داراى فضلی عظیم است.

تاریخ مستمر فراز و فرودهای تقابل حق و باطل را که ورق می‌زنیم، صحنه‌ای از غلبه باطل بر حق را نمی‌یابیم الا اینکه قبل از آن نظام محاسبات مؤمنین به واسطه تلبس حق بباطل و شبهات تغییر یافته است.

هرچه تاریخ به پیش می‌رود پیچیدگی‌های تکراری آمیختگی حق و باطل پیچیده‌تر می‌شود. پیچدگی‌های حاصل از تلاش نافرجام شیاطین در خدمت ارتقای فهم حق و مؤمنین.



[1] خداوند در آیه ۱۷ سوره مبارکه رعد جریان حق و باطل را به سیلابی تشبیه می‌کند که درحال جریان است و باطل چون کفی روی آن را پوشانده است. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَداً رابِیاً وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْیَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ»

[2] از جمله محورهای اصلی جریان باطل در طول تاریخ جریان بنی‌اسرائیل هستند. خداوند در آیه ۷۱ سوره مبارکه آل عمران این جماعت را به این دلیل مؤاخذه می‌کند: «یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُونَ الْحَقَّ»

[3] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص54

[4] (۱۷۳- ۱۷۴) آل عمران.

............................................................................................

مطلب مرتبط:
  • ۹۷/۱۰/۰۴
  • حمید رضا باقری

جبهه طاغوت

نبرد حق و باطل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی