شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

📝 دکتر حسن روحانی در سال 82 با جدی شدن بحث حمله نظامی آمریکا به ایران به علت رویکرد دولت سید محمد خاتمی، به تحلیل مشکلات آمریکایی‌ها برای حمله نظامی به ایران در آن شرایط می‌پردازند، ایشان در تحلیل مشکلات آمریکایی‌ها برای حمله به ایران به موضوعاتی اشاره می‌کنند که البته متاسفانه برخی از آنها در دولت ایشان نه تنها تقویت نگردید بلکه رو به ضعف نیز نمود. ایشان در این مورد می‌نویسند:

📝 حمله به جمهوری اسلامی ایران برای آمریکایی‌ها کار آسانی نیست. این که در اسرائیل، «پرز» اعلام می‌کند که حزب الله لبنان 8 هزار موشک در اختیار دارد و می‌تواند به شهرهای ما حمله کند، حالا این ادعا راست یا دروغ و با هر نیت و با هر دلیلی اعلام شده باشد، نشان می‌دهد که حزب الله لبنان یک قدرت در منطقه است. حماس یک قدرت است. جهاد اسلامی یک قدرت است. بسیاری از گروه‌هایی که برای آزادی سرزمین خود و استقلال مبارزه می‌کنند از لحاظ معنوی به جمهوری اسلامی ایران وابسته‌اند به نظام جمهوری اسلامی ایران معتقدند و این جا را سرچشمه حرکت و انقلاب می‌دانند. آمریکا نمی‌تواند به ما حمله کند ولی امنیت اسرائیلی به خطر نیفتد. برای آمریکایی‌ها، امنیت اسرائیل چیزی شبیه امنیت خودشان و اساسا جزو امنیت خودشان است، هم به خاطر نفوذ لابی یهود در آمریکا و هم به خاطر منافعی که در این منطقه دارند. حمله به جمهوری اسلامی ایران برای آمریکایی‌ها ساده نیست، درحالی که نفت جهان از کنار سواحل ایران عبور می‌کند. علاوه بر آمریکا، ژاپن، اروپا و بسیاری از کشورهای صنعتی وابسته به نفت این منطقه هستند. این که اروپایی‌ها با هر حمله در این منطقه مخالفند به خاطر منافع خودشان است، نه به خاطر دلسوزی برای ما. آنها می‌دانند جمهوری اسلامی ایران تنها وسیله تنفس اروپا را در این منطقه است. تنها وسیله تنفس روسیه در این منطقه هم جمهوری اسلامی ایران است. آمریکایی‌ها مناطق حساس جهان را از اروپایی‌ها گرفته‌اند و چیزی برای آنها نمانده است. در خلیج فارس هم که مهم‌ترین منطقه نفت خیز جهان است و تا چند سال دیگر تنها مرکز صادرات نفت جهان خواهد بود، اروپا تقریبا پایگاه مهمی ندارد و همه امکانات منطقه در اختیار آمریکاست. فضای تنفسی آنها جمهوری اسلامی ایران است. آنها نمی‌خواهند جمهوری اسلامی ایران ضربه ببیند. حتی کشورهای عربی{...} تنفس آنها در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابر این بسیاری از کشورهای با حمله به ایران مخالفند، چون وقتی که جمهوری اسلامی ایران صدمه ببیند منافع خودشان در خطر می‌بینند.

بنابراین آمریکا در مجموع حاضر نیست برای ضربه به یک نقطه اقتصادی یا نظامی در ایران با این همه معضلات مواجه شود. آمریکا وقتی به ما حمله می‌کند که مطمأن باشد نظام اسلامی را می‌توانند تغییر دهند،‌ در غیر این صورت به ما حمله نخواهد کرد. البته مسئله تغییر نظام آن قدر برای آمریکا مهم است که هر هزینه‌ای را در این زمینه حاضر است پرداخت نماید. هر مقدار سرمایه‌گذاری، تسلیحات، امکانات و هرگونه تحمل مشکلات که لازم باشد انجام خواهد داد.

..........................

📝 منبع:

دکتر حسن روحانی، تحولات جهانی با نگاه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول مرکز تحقیات استراتژیک، تهران، 1382،‌ صص: 33-34.

..................................

مطلب مذکور بازنشر متنی است که در روزهای انتخابات و در نقد ادعاهای آقای روحانی نوشته بودم.

📝 مطالب مرتبط:

🔸سایه شوم جنگ ( قسمت اول، حسن روحانی: استراتژی اساسی ما، استراتژی بازدارندگی است) 

🔸سایه شوم جنگ (قسمت دوم: عنصر وحدت ملی و ارکان مشروعیت نظام ) 

🔸چالش دائمی جبهه حق 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی