شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

از یکی از دوستانم، احوال برادرش را جویا شدم، می‌گفت مدتی است در آتش‌نشانی قم مشغول به کار شده است.

از قول برادرش نقل می‌کرد:

"چند ماه قبل به آنها مأموریت می‌دهند که در قسمتی از پشت کوه خضر که مسیر آن شیب تندی دارد، جنازه‌ای پیدا شده است و برای برداشتن آن به آنجا اعزام می‌شوند. جنازه لباس‌های طلبگی و زیراندازی داشته و کتاب‌های طلبگی هم کنار او بوده، متأسفانه قسمت‌هایی از بدن او هم توسط حیوانات وحشی خورده شده و جنازه آن طلبه بی‌چاره که ظاهرا از گرسنگی تلف شده بوده است وضعیت بدی داشته است."

این طلبه اولین و آخرین کسی که به این فضاها وارد شده است، نبوده و نیست.

وقتی به قرآن نظر می‌اندازیم می‌بینیم علی رغم اینکه حضرات موسی و عیسی (علیهما و علی نبینا و آله السلام) بیشترین و عجیب‌ترین معجزات را داشتند، قوم آنها بلافاصله بعد از نبود آنها به انحراف کشیده شدند.

👈سامری با قدرت اعجاب آمیز خود، قوم موسی(ع) که عادت به معجزات خارق‌العاده کرده بودند را تنها بعد از ده روز از غیبت موسی(ع) گوساله پرست نمود. قوم عیسی(ع) نیز بعد از وی به خرافاتی چون فرزند خدا بودن ایشان و... کشیده شدند.

منبری‌هایی که عادت کرده‌اند، روی منبر خواب و کشف و کرامت نقل کنند و دین مردم را به این امور ببندند بهتر است بدانند که بعد از آنها هم احمد الحسن‌ها یا دراویش یا عرفان‌های کذایی و... پیدا می‌شوند که مردم را که هیچ، خودشان را هم با خواب و کشف کرامت به مسلک و آیین خود در می‌آورند.

آنچه میراث نبوت است و نه فقط میراث پیامبر خاتم(ص)، حکمت است.

👈«وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ میثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ (۸۱ آل عمران)»

آنچه قرآن از تبلیغ ابراهیم(ع) برایمان نقل می‌کند:

🔹محاجه منطقی با "ستاره و ماه و خورشید" پرست است. «فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الافِلِینَ (76 انعام)»

🔹محاجه منطقی با بت‌پرستان است. « قَالَ بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هَذَا فَسئلُوهُمْ إِن کَانُواْ یَنطِقُونَ (63 الانبیاء)»

🔹محاجه منطقی با نمرودها است. « فَإِنَّ اللَّهَ یَأْتی بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذی کَفَرَ (258 البقره) »

آنچه امروز از امیرالمومنین(ع) باقی مانده است و هر انسانی، چه دین‌دار و چه بی‌دین را مجذوب خود می‌کند، حکمت‌ها و منطق ایشان است. آنچه بیدارگر جاودان و تشکیک ناپذیر است، زبان منطق و حکمت است.

برخلاف روشنفکران غرب‌زده، سلوک اسلام ناب در مقابل توده‌های مردم از جنس منطق و حکمت و در مقابل ظالمان و زورمندان از جنس قدرت و عزت است.

از جمله ابتلائات آخرالزمان که در روایات مرتبط با ظهور نیز بسیار به آن اشاره شده است و موجب خالص سازی یاران حضرت(عج) می‌گردد، ریزش ایمان‌های وابسته به امور خارق العاده است، ایمان‌هایی که ریشه‌های حجت خود را نه در منطق و حکمت بلکه در امور خارق العاده محکم ساخته‌اند.

................................................................................

نظرات (۱)

سلام برادر
تشکر بابت مطالب خوب شما
مقدمه و استفاده ای که از آن داشتید خیلی گنگ هست.
ممنون
پاسخ:
جدا از آفت‌های نوع تبلیغ وابسته کردن مردم به امور غیبی و اعجاز آمیز عوض امور حکمی و منطقی

مقدمه‌ای که نوشتم مربوط به طلبه‌ای هست که رفته‌است و نشسته‌است تا با فضای انتزاعی غیبی با ولی حق ارتباط برقرار کند یا مثلا انتظار دارد خود به خود غذای او فراهم شود و از جامعه بریده و  و یا دردی از جبهه حق در عالم دوا کند.
حال آنکه اصلا فضای خدمت به جبهه حق و ولی عالم چنین نیست.
در روایت داریم که هاجر مادر اسماعیل اگر سال‌ها در آنجا می‌نشست و گریه می‌کرد هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اما وقتی پاشد و برای تهیه آب هرآنچه می‌توانست انجام داد خدا پاداش سعی او را در جایی که فکرش را نمی‌کرد داد و حاجت او برطرف شد.
ما مردم را نباید به چنین فضاهایی عادت دهیم بلکه اولا هم مقصد ما منطقی و مشخص است ثانیا منطق ما نیز کاملا از جنس عقلانی است یعنی در عین اینکه به خدا توکل داریم و برکت و نصرت را از او می‌دانیم کاملا زمینی و عینی تلاش می‌کنیم و حرکت می‌کنیم.
ادبیات ارتباط ما با مردم ادبیاتی پشت پرده و نامعلوم نیست بلکه ادبیاتی منطقی و عقلانی است.
بازهم تاکید می‌کنم اگرچه امور غیبی را دیده و باور داریم و بر اساس توکل و حمایت از الهی حرکت می‌کنیم اما بی‌کار ننشسته تا خود به خود همه چیز درست شده و عالم به سامان برسد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی