شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

🔻در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ (خرداد ۱۳۴۶ش) بین اسرائیل و اعراب، من در کویت بودم. کویت هم یک تیپ به کمک مصر فرستاده بود که در کنار کانال سوئز به محاصره افتادند و به یاد ندارم چه شدند. تاثیر انگیز این بود که جمال عبدالناصر هفتاد هزار نیروی زمینی خود را وارد صحرای پهناور سینا کرده و سربازان شروع به سنگر کنی نموده بودند. سوریه و اردن هم آماده جنگ شده بودند. یک لشکر عراقی هم به کمک سوریه رفته بود.

 

🔻رادیوهای ممالک عربی چنان رجز خوانی می‌کردند و عرب عرب سر داده بودند که می‌گفتی خاک اسرائیل را به توبره خواهند کشید. جمال عبدالناصر به اعتماد این که اتحاد شوروی را در پشت سر دارد و به این جهت اسرائیل در جنگ پیشدستی نخواهد کرد و دست به حمله نمی‌زند بیش از یکصد هواپیمای جنگی خود را در فرودگاه‌ها در بستر باز قرار داده بود و همچنین ممالک دیگر عربی.

 

🔻اما روز حمله، اسرائیل با دسته دسته هواپیماهایش که به قدری از پایین حرکت می‌کردند تا از دید رادارها پنهان بمانند و بدنه پایین آنها به آب‌های مدیترانه می‌خورده، با حملات پیاپی تمام هواپیماهای مصر را ظرف یک ساعت در روی باند فرودگاه منهدم کرد، همچنین هواپیماهای سوریه و اردن را. سپس قوای زمینی مصر را که دیگر پوشش هوایی نداشت در بستر باز صحرای سینا در زیر بمباران‌های متوالی خود متلاشی کرد و بسیاری از آنها را به قتل رسانید. آنگاه با نیروی زمینی مجهز خود که در کمین نشسته بود بقیه را محاصره و همه را به اسارت گرفت و بدین گونه صحرای سینا و شرم الشیخ و شهرهای خان یونس، و عزه و العریش و در سوریه تمام ارتفاعات جولان و نقاط مسکونی آن را اشعال کرد و از جمله شهر قنیطره را در هم کوبید و آن را مرز بین خود و سوریه قرار داد. کرانه غربی اردن را نیز به تصرف خود درآورد و سراسر کانال سوئز را در صحرای سینا اشغال کرد. چند هواپیمای عراقی را که از پایگاه‌های عراق به کمک سوریه می‌رفت در هوا منهدم و در نتیجه شش روزه جنگ را برد و سه مملکت عربی را شکست داد.

 

🔻 تاثیر انگیزتر این بود که همان موقع بعضی از عرب‌ها پر مدعای نادان اظهار می‌داشتند اول اسرائیل صغیر را شکست می‌دهیم و بعد اسرائیل کبیر را که منظور ایران بود. و حال آن که همان موقع تمام آنها توسط اسرائیل صغیر با رسوایی هرچه تمام‌تر شکست فاحش خورده بودند.

....

📖 منبع: نقد عمر (خاطرات علی دوانی)، چ اول، انتشارات رهنمون، ۱۳۸۲ش، صص ۳۷۴ ۳۷۵.

👈به شرح حال بپیوندید.

  • ۰۲/۰۹/۰۳
  • حمید رضا باقری

جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل

فلسطین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی