شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

شیر و پلنگ و گرگ به گورخر و آهو و گوسفند همیشه ظلم کرده و می‌کنند، خودشان هم به خودشان، درنده به درنده و چرنده به چرنده، همه هم به پرنده و حشره... ظلم کرده و می‌کنند و می‌کنیم. پس بیایید برای تحقق عدالت از حقوق مورچه و گوسفند و آهو و گورخر قیام کنیم! بیایید در راه عدالت برای احقاق حقوق پرندگان قیام کنیم!

 

همین قدر خنده دار است اگر برای عدالت صرف میان گونه انسان‌ها قیام کنیم! فرق من و مورچه و گوسفند چیست؟! وقتی فقط به حیوانیت ما توجه شود.

و همینطور آسایش و رفاه! بیایید برای رفاه مورچه‌ها خانه‌هایی محکم برای آنها بسازیم!

 

اگر تحقق عدالت، رفاه و آسایش، همه برای امر بالاتری نباشد چه ارزشی دارد؟ حتی اگر برای دفاع از حق و آسایش و رفاه بیشتر خودمان هم باشد، کدام دفاع از حق خودمان و رفاه و آسایش بیشتر می‌ارزد که برایش جان دهیم؟ کدام عدالت صرف می‌ارزد برایش تمام زندگی را بگذاری؟

 

👈 «در یک محیط آشفته نمى‏‌شود که اهل عرفان، عرفانشان را عرضه کنند، اهل فلسفه، فلسفه‏‌شان را، اهل فقه، فقه‏شان را، لکن وقتى حکومت یک حکومت عدل الهى شد و عدالت را جارى کرد و نگذاشت که فرصت طلب‌ها به مقاصد خودشان برسند، یک‏ محیط آرام‏ پیدا مى‏‌شود، در این محیط آرام همه چیز پیدا مى‏‌شود.» (صحیفه امام ؛ ج‏ ۲۰؛ ص ۱۱۶.)

👈 «انبیا نیامده‏‌اند حکومت درست کنند، حکومت را مى‏‌خواهند چه کنند؟ این هم هست، اما نه این است که انبیا آمده‏‌اند که دنیا را اداره کنند، حیوانات هم دنیا دارند، کار خودشان را اداره مى‏‌کنند، البته بسط عدالت‏، همان بسط صفت حق تعالى است براى اشخاصى که چشم دارند. بسط عدالت هم مى‏‌دهند، عدالت اجتماعى هم به دست آنهاست، حکومت هم تأسیس مى‏‌کنند، حکومتى که حکومت عادلانه باشد؛ لکن مقصد این نیست، این‏ها همه وسیله است که انسان برسد به یک مرتبه دیگرى که براى آن، انبیا آمده‏‌اند.» (تفسیر سوره حمد امام خمینی؛ ص ۱۷۱ جلسه چهارم)

👈«مقصد انبیا حکومت نبوده است، حکومت براى مقصد دیگر بوده، نه مقصد بوده. تمام مقاصد برمى‏‌گردد به «معرفت اللَّه». هر چه در دنیا واقع بشود و انبیا هر چه دنبالش بودند دنبال این بودند که خداشناسى، واقعاً خداشناسى، اگر او حاصل بشود همه چیز دنبالش حاصل است.» (صحیفه امام ؛ ج‏ ۱۹؛ ص ۴۳۷)

 

«مقصد میانی بودن عدالت و رفاه» نقطه تمایز ما در تلاش برای عدالت و رفاه با خوبان غرب و شرق است. ما عدالت و آسایش می‌خواهیم برای بندگی، برای سیر الی الله، نه صرفا بر تقسیم عادلانه دنیا و شکم و شهوت عمر هدر دهیم. توده مردم چنین‌اند که وقتی فقیر و مظلوم باشند، ذهن و قلب آرامی برای سیر الی الله ندارند و نیاز دارند تا قلبشان مشغول به امور دنیا نباشد و این جز با رفاه نسبی و عدالت عمومی محقق نمی‌شود.

 

وقتی به این نکته توجه داشته باشیم که مقصد اصلی کجاست، در برنامه ریزی شخصی و عمومی، در تقسیم هزینه‌ها و بودجه‌ها و... فراموش نمی‌کنیم که همه تلاش‌هایمان برای توجه بیشتر به خدا و درک اوست و اگر چنین نباشد دور باطل است.

 

📌از امام کاظم علیه السلام در روایت به هشام از اصحاب خاصشان نقل شده است:

«یَا هِشَامُ مَا بَعَثَ اللَّهُ أَنْبِیَاءَهُ وَ رُسُلَهُ إِلَى عِبَادِهِ إِلَّا لِیَعْقِلُوا عَنِ اللَّهِ فَأَحْسَنُهُمْ اسْتِجَابَةً أَحْسَنُهُمْ مَعْرِفَةً لِلَّهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَّهِ أَحْسَنُهُمْ عَقْلًا وَ أَعْقَلُهُمْ‏ أَرْفَعُهُمْ دَرَجَةً فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة» (تحف العقول؛ ص ۳۸۶.)

ای هشام خداوند انبیاء و رسولانش را به سوی بندگانش فقط برای این فرستاد که در مورد خداوند تعقل کنند، پس هرکس که بهتر آنان را استجابت کند، بهتر به معرفت الله می‌رسد و آگاه‌ترین بندگان به امور خداوند، بهترینشان از نظر عقل است و بالاترین جایگاه را در دنیا و آخرت دارد.

..............................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

دنبال کردن شرح حال در سروش

دنبال کردن شرح حال در تلگرام

  • ۰۱/۰۳/۲۹
  • حمید رضا باقری

امام خمینی

نظرات (۱)

  • نام گمنام
  • سلام علیکم

    متاسفانه دوران بلاگ و بلاگری گذشته است. پیشنهاد می‌کنم از سایت قدر که توسط یکی از طلبه‌های محترم توسعه داده شده است استفاده بفرمایید. اولا شاهد یک جامعۀ علمی هستیم. دوم هم اینکه امکانات جالبی را در اختیار پژوهشگران می‌گذارد.

    ghadr.org

    همچنین بد نیست محتوای کوتاهتان(در حالت توییت) را در ویک‌هد ارسال کنید.

    http://wekhed.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی