شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

پرونده آرد

✅ حالا که کمی هیجان آرد و گندم خوابیده، کمی موضوع را بررسی و تمرین سیاست ورزی و حکمرانی کنیم:

 👈🏻 هرکیلو آرد برای دولت حدود ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود. به نانوایی‌ها زیر هزار و به صنعت ۲۷۰۰ تومان داده می‌شود.
میشه چند درصد تخفیف؟؟ 

👈🏻 در یکی دو سال اخیر و به خصوص بعد از جنگ اوکراین، قیمت گندم و آرد در جهان افزایش زیادی پیدا کرده است.

 👈🏻 ولی با وجود افزایش بسیار زیاد دولت قیمت‌ها را افزایش خاصی نداد و همچنان هر کیسه آرد را به نانوایی‌ها ۳۸ هزار تومان می‌دهد.
آیا همش میشه نان ارزان؟ نه! خیلی‌هاش را آزاد می‌فروشن. اگه گفتید چند؟؟ قیمتش نقدا لب مرز ترکیه و عراق کیسه‌ای  ۶۰۰ هزار تومانه.
یعنی با وضع موجود پول مردم ما مستقیما به واسطه یارانه آرد میره تو جیب دولت ترکیه و قاچاق‌چی‌های آرد و نتیجه میشه تامین کسری گندم ترکیه و کمبود آرد داخل ایران.

‌ 👈🏻 میرویم سراغ صنعت.‌
دولت هر تن گندم را ۵۰۰ دلار وارد میکنه با هزینه اضافه تبدیل به آرد میکنه و به کارخانه‌های ماکارونی هر تن آرد را تقریبا میده ۱۰۰ دلار.
چقدر تخفیف رو هر تن ؟؟ 🤔 
خب اینا چیکار میکنن؟ باز اینها هم اون آرد رو با هزینه اضافه تبدیل به ماکارونی می‌کنند و در آخر هر تن ماکارونی و دیگر محصولات گندم را تقریبا ۴۰۰ دلار صادر میکنن! 
👈🏻نتیجه؟ ضرر دولت روی صادرات ماکارونی و دیگر محصولات آرد و سود شرکت‌های ماکارونی و کشورهای دیگر.
به همین دلیل هر پنج قاره دنیا مشتری ماکارونی ایران‌اند! ایران داره یارانه ماکارونی کل دنیا را میده.😐  

 👈🏻دو هفته اول امسال، مصرف آرد ۲۵۰ درصد رشد داشت. آیا مردم یک دفعه اول فروردین همه ۲.۵ برابر نون و ماکارونی خوردند؟! یا بدلیل جنگ روسیه و اوکراین قاچاق افزایش پیدا کرد؟
👈🏻 بریم سراغ تصمیم گیری و حکمرانی:
فرض کنید شما همین فردا رییس جمهور هستید. می‌بینید دارید سالی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان می‌دهید. اما بخش اعظم آن می‌شود سهم کارخانه‌های ماکارونی و نانوایی‌ها و دلال‌ها و کشورهای همسایه.
در واقع شما در این اوضاع تحریم با هزار زحمت دلار وارد کشور می‌کنید و خیلی سخاوتمندانه (بخوانید احمقانه و ابلهانه!) دلارها را یارانه آرد و نان کشورهای خارجی حتی اروپا و آمریکا می‌کنید!!! 
 *تصمیم شما بعنوان یک حکمران چیست؟؟*
👈🏻 لابد می‌گویید مراقبت می‌کنم قاچاق نشود!
اول اینکه محصولاتی مانند ماکارونی که قاچاق نمی‌شوند، کاملا قانونی صادر میشوند.
اگر جلو صادرات ماکارونی را گرفتید به شکل بیسکویت و... صادر می‌شود و درآخر می‌رسید به لیستی از محصولات ممنوع الخروج جدید از محصولات گندم و آرد که حکم قاچاق دارند!
سالهاست در تمام دنیا بارها آزموده و اثبات شده که بهترین راه جلوگیری از قاچاق از بین بردن صرفه قاچاق و خشکاندن ریشه آن است.
تا وقتی صرفه اقتصادی تقریبا ۲۰ برابری برای قاچاق آرد نانوایی‌های سنتی و چندین برابری برای آرد صنعتی و محصولات آن هست، قاچاق هم هست، هرچقدر هم کشور مجازات بگذاره و تلاش کنه دیگه از مواد مخدر که بیشتر نمی‌تونه سخت بگیره! ولی قاچاق تا نیاز و سود هست خواهد بود.

👈🏻حالا از ریاست جمهوری نقل مکان کنید 😅 و خودتون را بگذارین جای شبکه دلال‌ها و صاحبان کارخانه ماکارونی و برخی کشورها.🤔

مثلا همین کشورهای همسایه مثل عراق، کویت و امارات چند میلیون تن گندم کمبود دارن. کجا برای تامین، بهتر از آرد یارانه‌ای دولت سخاوتمند ایران!😐

حالا با تصمیم جدید دولت ایران، سود چند هزار میلیاردی شما یک دفعه قطع میشه، ساکت می‌نشینید؟ و قید سود چند هزار میلیاردی را می‌زنید؟ یا بخشی از همین پول حاصل از این سودها را خرج می‌کنید و جو و جنجال رسانه‌ای راه می‌اندازید و از ضعف دولت در عدم اقناع عمومی استفاده می‌کنید و القای بحران و قحطی و... می‌کنید؟

👈🏻نکته جالب ماجرا اینه که فقط آرد ماکارونی‌ها و فانتزی‌ها گرون شده و آرد نان سنتی‌ها سر جاشه و قیمتشان فرقی نمیکنه، اما این همه جنجال کرده‌اند.  

👈🏻 ادامه این روند ابلهانه و دادن یارانه نجومی به کارخانه‌های استفاده کننده از آرد صنعتی و کشورهای خارجی بهتره یا دادن یارانه به مردم ایران؟ همراه با اقناع سازی و اعتماد سازی و اجرای درست و ... ؟؟ شما رییس جمهور باشید چه می‌کنید؟ ‌‌

فرض کنید شمای رییس جمهور هستید، تصمیم گرفته‌اید از ۱۵ اردیبهشت یارانه آرد صنعت را کم کنید و آردشان را گران. چطوری اجرا می‌کنید؟ از چند ماه قبل اعلام عمومی می‌کنید؟ مثلا دوماه؟ خب تو این دوماه زالوصفتان و استفاده کننده‌ها از اختلاف قیمت، ماکرونی‌ها را احتکار نمیکنن؟ جنجال آفرینی بیشتر نمی‌کنند! مردم برای خرید ماکارونی و دیگر محصولات صنعتی گندم هجوم، نمیارن؟ کمبود و احتکار آرد توی انباری‌ها و... شکل نمی‌گیره؟! دولت بره تک تک خونه‌ها و انباری‌ها را بازرسی کند؟!
🤔

  • ۰۱/۰۲/۲۹
  • حمید رضا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی