شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

🔰 روال کار رسیدن میوه به دست مصرف کننده چنین است که کسانی که معمولا خود غرفه‌دارهای میدان یا سردخانه‌دارها هستند، به عنوام بارخر، محصول باغ‌دار را از خود او مستقیم می‌خرند و به میدان می‌آوردند و در میدان به میوه فروش می‌فروشند و بعد به دست مصرف کننده می‌رسد، یعنی ۳ واسطه وجود دارد: بار خر، غرفه‌دار میدان، میوه فروش.

در این میان عمدتا هم سود اصلی را بارخر و میدان‌دار می‌برند، چون پول نقد زیاد دارند، باغ‌دار هم لنگ پول است، میوه او را حتی به صورت پیش خرید، یا خرید و انبار در سردخانه می‌خرند و در وقت مناسب به بازار عرضه می‌کنند.

ایده اول: مربوط به مرحله فروش به بارخر است که میادین کوچکی با امکانات غرفه و باسکول برای عرضه میوه باغ‌دار در همان روستاهای تولید میوه، بوجود آید تا باغ‌دار در یک شرایط رقابتی‌تر با وجود مشتری بیشتر بتواند محصول خود را بفروشد.

در حال حاضر در روستای نوروزان شهرستان کوار اجرای این ایده را دیده‌ام و در این روستا سه میدان بارفروشی وجود دارد و بارخرهای متعدد به این میادین مراجعه می‌کنند و باغ‌دار محصول خود را که به آنجا آورده با حضور چند مشتری مختلف به فروش می‌رساند و مردم محلی اطراف و یا میوه فروش‌ها هم برای تهیه میوه به صورت صندوقی به این میدان‌های کوچک مراجعه می‌کنند و محصول خود را مستقیم از باغ‌دار می‌خرند، مثلا بنده هفته گذشته تقریبا با یک سوم قیمت میوه‌فروشی از این میادین میوه خریدم.

به این شکل میوه حداقل در روستاهای اطراف عوض رفتن به میادین اصلی میوه تره بار با حذف یک واسطه که غرفه‌دار میدان میوه و تره بار باشد بدست مصرف کننده می‌رسد و این در کاهش هزینه رفت و آمدها و خرابی میوه در نقل و انتقال‌ها و در آخر قیمت میوه مؤثر است.

ایده دوم: مربوط به حلقه دوم یعنی عرضه میوه در میادین میوه و تربار است، که البته برای مرحله قبل هم قابل تعمیم است.

در حال حاضر بار فروش‌ها یا بار خود را با سود کم به غرفه‌دار می‌فروشند و غرفه‌دار با افزودن سود خوبی محصول را به میوه فروش می‌فروشد، یا اینکه بار فروش بار خود را به غرفه‌دار می‌دهد و او هم با گرفتن یک حق کمیسیون برایش می‌فروشد، متأسفانه در حالت دوم، خیلی وقت‌ها غرفه‌دارها با تبانی با یکدیگر بار را نگه می‌دارند تا دیگر مشتری برایش پیدا نشود، بعد در وقتی که مشتری نیست به کسی که با او هماهنگ هستند از غرفه دیگر می‌فروشند و کمیسیون خود را می‌گیرند و آن غرفه‌دار دوم محصول را در ساعتی دیگر با قیمت خوب به مشتری‌های خود می‌فروشد.

برای سامان دادن این وضعیت می‌شود:

اولا بایست تعداد میادین اصلی را بیشتر کرد، تمرکز عرضه در شرایط فعلی برای تعادل قیمت بهتر است اما تکثر عرضه به زمینه بند دوم پیشنهاد برای تعادل قیمت‌ها بهتر می‌شود.

 

ثانیا سامانه‌هایی مشابه اسنپ فود در میادین بوجود آید که هر غرفه دار حقیقی یا حتی غرفه‌دارهای مجازی بتوانند با عرضه محصول خود و قیمت آن با تناژ‌های مشخص میوه خود را یه میوه‌فروش یا مصرف کننده اصلی عرضه کنند، این جور با شفاف شدن قیمت‌ها در ولو بخش اندکی از غرفه‌های عضو این سامانه میدان تره بار،  قیمت‌ها در خود میدان و میوه فروشی‌ها متعادل و هماهنگ می‌شود و به مرور غرفه‌ها برای حفظ مشتری و اعتبارشان دقت‌‌های لازم برای کیفیت و... را بیشتر و بیشتر رعایت می‌کنند، اینطور از این جهنم بازار و رفت و آمد درون میادین میوه‌ و تروبار هم کاسته می‌شود و بیشتر پیک‌های موتوری یا ماشینی هر غرفه محصولات خود را برای مشتری ارسال می‌کند.

 

این کار را برای بازارهای دیگر هم می‌شود کرد مثلا بازار ماهی‌فروش‌ها که انسان آخرش هم نمی‌فهمد کدام مغازه چه ماهی و با چه قیمتی داشت، سامانه‌هایی باشد که نشان دهد چه ماهی‌هایی با چه قیمتی وجود دارد و با اعمال فیلترهای مختلف مصرف‌کننده بتواند به محصول مد نظر خود برسد.

حالا اگر هم بخواهد مستقیم مراجعه کند گزینه‌های بررسی مستقیم او مشخص است و کار برای او راحت است‌.

........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • ۰۰/۰۴/۱۴
  • حمید رضا باقری

ایده برای سامان دادن بازار میوه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی