شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

🎙آیت‌الله حائری شیرازی:

 

حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «لَوْ أُتِیتُ‏ بِشَابٍ‏ مِنْ‏ شَبَابِ الشِّیعَةِ لَا یَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُه‏»  اگر یک جوان شیعه پیش من بیاید که مسائل اصول عقائدش را بلد نیست و دین را چنان که هست متوجه نیست، او را می‌زنم (لَأدّبُتْهُ)؛ تأدیبش می‌کنم. چرا؟ چون وقتی عالم نیست به افراط و تفریط می‌افتد، «لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا»  مْفرِط یک محذور است، مْفَرِط هم یک محذور است، به خاطر اینکه جاهل است به یکی از این دو محذور می‌افتد.

 

این در تمام مسائل کاربرد دارد. یعنی اگر در اصلش اقدام نکردید در فرع در دوران امر بین محذورین واقع می‌شوید. با دشمنی مقابله نکردید تا بر شما غالب شد. حالا دیگر هرکاری بکنید دوران امر بین محذورین است. تسلیم شوید یک محذور، مقاومت هم کنید یک محذور است. چرا؟ چون حاکم بر شما شده است.

 

«لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ النَّهْیَ‏ عَنِ‏ الْمُنْکَرِ، فَیُوَلِّیَ اللَّهُ أَمْرَکُمْ شِرَارَکُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ» این هم دقیق همان است. یعنی امر به معروف و نهی از منکر زمینه حاکمیت اخیار است. ترک امر به معروف و نهی از منکر زمینه حاکمیت اشرار است. بعد که اشرار آمدند دیگر دوران امر بین محذورین است. مقابله کنی تو را از بین می‌برد. مقابله نکنی احکام از دستت در می‌رود. تو را نمی‌گذارد که اجرا کنی.

یعنی در یک مقطعی که باید به آن برخورد کنی نکردی، در مقطع دوم در دوران امر بین محذورین واقع می‌شوی.

 

پس شما هر جا نگاه کنید که این کار را نکردند، گرفتار این مشکل شدند. حالا می‌توانید اسمش را بگذارید علت و معلول یعنی در عالَم علت اقدام نکردید، در عالَم معلول جنگ با معلول هیچ نتیجه‌ای ندارد. می‌توانید اسمش را بگذارید سیستم، یعنی اصل، مسئله را باید در سیستم درستش کنید تا بعد بتوانید در فرع اجرایش کنید.

..................

📝 پی‌نوشت:

مشکل اساسی دولت آقای روحانی این بود که نخواست در اصل مشکل خود را حل کند و در فرع به محذور دچار شد، این مشکل را خیلی از این اصول‌گراهای ما نیز دارند، آنهایی که از چالش با ابرقدرت‌ها و آمریکا حذر دارند و می‌خواهند به اصطلاح با یک دیپلماسی قوی‌تر یا حتی به انضمام کار جهادی در داخل و تقویت اقتصاد مقاومتی گفتمان سیاست خارجی خود را نیز پیش ببرند، اینها هم در نهایت در محذور خواهند افتاد، آنهایی که می‌خواهند مقابل ظالمان سکوت کنند و  خارج از بازی گرگ و میش دنیا باشند، از مظلوم حمایت نکنند و با ظالم هم سر یک سفره ننشینند اینها هم راه به جایی نخواهند برد...

 

........................

📌به شرح حال بپیوندید👇

شرح حال در ایتا

شرح حال در سروش

شرح‌حال در تلگرام

  • ۰۰/۰۱/۲۶
  • حمید رضا باقری

آیت‌الله حائری شیرازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی