شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

😔 این جمله را از ابتدای طلبگی از آشنا و غریبه بارها شنیده‌ام، بارها شده است وقتی به مردم می‌گویم طلبه هستم، فوری می‌گویند خب حالا چند می‌گیری؟! یا مثلا چندین بار شنیده‌ام همین تو زرنگی خوب می‌دانستی چاه نفت کجاست و باید کجا بروی؟!

 

به نظرم خوب است کاملا شفاف برای غریبه و آشنا یک بار توضیح دهم که چقدر شهریه می‌گیرم، شاید هم غریبه و آشنا خجالت کشیدند هم مسئولین حوزه و...

 

بنده که در حال حاضر در سال نهم طلبگی هستم و یک سال دیگر وارد درس خارج می‌شوم شهریه‌ام به شرح زیر است:

حضرت آقا : ۴۶۰ هزارتومان که ۱۰۶ هزارتومان آن بابت بیمه کم می‌شود و ۳۵۴ هزارتومان باقی می‌ماند.

آیت‌الله مکارم شیرازی: ۹۵ هزار تومان

آیت‌الله سیستانی: ۶۰ هزارتومان

آیت‌الله وحید خراسانی ۵۰ هزارتومان

آیت‌الله صافی ۳۰ هزارتومان

موسسه فقه و اصول: ۵۵۰ هزارتومان

مجموعا: ۱.۲۴۵

 

البته طلبه‌هایی که مثل بنده در مؤسسات تخصصی درس بخوانند و از شهریه آن استفاده کنند شاید کم‌تر از ۲ یا ۳ درصد باشند، یعنی عمده طلبه‌های در سطح بنده به صورت آزاد درس می‌خوانند و خالص شهریه آنها ۶۹۵ هزارتومان بیشتر نیست!

 

اما همین مبالغ جزئی هم با کلی قیود پرداخت می‌شود:

🔺مؤسسه شرط کرده است که هیچ فعالیت غیر درسی نباید داشته باشید و همه وقت شما باید ممحض در درس باشد الا برخی کارهای علمی حوزوی؛

🔺در فرم شهریه آیت‌الله صافی شرط شده است اگر درآمدی غیر از شهریه بیش از ۵۰۰ هزارتومان داشته باشید، جایز نیست این شهریه را بگیرید که الحمد لله بنده معمولا نمی‌گیرم!

🔺در شهریه آیت‌الله وحید شرط شده است کسانی که فقط فقه و اصول می‌خوانند حق گرفتن این شهریه را دارند و مثلا اگر شما درس فقه و اصولتان تمام شده باشد و تفسیر یا کلام کار کنید حق گرفتن این شهریه را ندارید!

🔺در شهریه آیت‌الله مکارم و حضرت آقا شرط شده است که نبایست شاغل باشید، البته در شهریه آیت‌الله مکارم قید شده است که کسی که زیر ۱۰۰ ساعت در ماه کار کند شاغل محسوب نمی‌شود ولی در شهریه حضرت آقا به صورت مطلق چه قراردادی چه دائم، چه کم‌تر از ۱۰۰ و چه بیشتر، شرط شده است که شاغل نباشید، اما یک قید خورده است که اگر درآمد شغلتان کم‌تر از یک میلیون تومان باشد، می‌توانید شهریه طلاب مجرد مقدمات را بگیرید، مثلا چیزی در حد ۲۰۰ هزارتومان!

 

😔 به دفتر شهریه رهبری رفته‌ام و می‌گویم: این چه قاعده‌ای است که گذاشته‌اید یک طلبه متأهل که خرج اجاره، فرزند و... را دارد، چطور با چیزی مثل ۷۰۰ در ماه می‌تواند زندگی کند!

این پول خرج پوشک و شیرخشک بچه‌ هم نمی‌شود چه برسد به اجاره و هزینه رفت و آمد و...

خب طبیعی است که طلبه با هزار دردسر بگردد یک شغلی پاره وقتی پیدا کند تا خرج زندگی‌اش دربیاید،

می‌گویند: ما هم همین‌ها را به دفتر رهبری گفته‌ایم ولی متوجه نیستند!

 

و اما بعد...

با قید و قیودها و مبلغ شهریه‌ای که به ما می‌دهند عملا طلبه کار خاصی که نمی‌تواند بکند خرج زندگی‌اش هم که در نمی‌آید، اگر از طرف خانواده پدری تأمین نشود:

🔺یا باید این قیود را رعایت نکند و به نحوی شهریه‌اش شبه‌ناک یا حرام شود!

🔺یا باید از طلبگی خارج شود!

🔺یا باید قید زن و بچه‌اش را بزند و مثلا برود و بمیرد و خودش و خانواده‌اش را خلاص کند!

🔺یا اینکه خیلی هنر کند و ندرتا مثل بنده بتواند با کم‌تر از ۱۰۰ ساعت وقت گذاشتن در ماه، کاری از جنس حوزوی و علمی پیدا کند که خرج زندگی‌اش تأمین کند.

 

🔺اما دقت کنید فقط حق دارد خرج زندگی‌اش را در بیاورد و مثلا اگر پولی از آسمان گیرش آمد و خواست با آن سرمایه‌گزاری کند تا در آینده وسیله نقلیه‌ای تهیه کند یا مثلا خانه‌ای بخرد و.... این درآمد حاصل از سرمایه‌گزاری غیر شهریه، مانع اخذ شهریه است و باید قید شهریه را بزند!

🔺البته یک راه دیگر هم هست اینکه شاید بتواند با چانه زدن با مسئول دفتر شهریه اجازه‌ای خاص برای خودش بگیرد!

 

بنده قبل از طلبگی موقعیت شغلی بسیار خوب با درآمد بسیار بالا برایم فراهم بود،‌ در حال حاضر نیز بالفعل چنین است اما به هیچ وجه حاضر نبوده و نیستم ذره‌ای از وقت طلبگی‌ خودم را برای کاری دیگر بگذارم الا مجبور شوم ساعاتی را به کارهای جنبی اختصاص دهم؛

 

😔 به ما می‌گویند پول مفت می‌گیرید در حالی که ما طلاب در هر کار دیگری بودیم با نصف این انرژی و وقتی که در طلبگی صرف می‌کنیم، می‌توانستیم چندین برابر درآمد فعلی را دربیاوریم.

 

کسی که دانشجو است بعد از چند سال محدود مشغول کسب درآمد می‌‌شود اما کسی که طلبه است سالیان دراز باید مشغول درس‌خواندن باشد و بعد از سال‌ها تحصیل هم حتی اگر شاغل شود، در آمد خاصی نخواهد داشت و درآمدش اصلا قابل قیاس با دیگر شغل‌ها نیست، اساتید زیادی دارم که به اندازه چند استاد دانشگاه سواد دارند حتی در موضوعات تخصصی چون اقتصاد یا معماری و... اما مثلا هنوز یک ماشین پراید مدل پایین و زندگی بسیار معمولی دارند.

 

📌اما خطاب به مسئولین حوزه:

کسی مثل بنده اگر شهریه‌ای هم به طلبه داده نمی‌شد، حاضر بودم کار کنم و شهریه‌ای بدهم ولی در حوزه بمانم و به تحصیلم ادامه بدهم اما با جو نا امیدی و فشارهای اقتصادی بسیاری که در میان طلاب هست، چند نفر حاضراند به هر قیمتی شده در حوزه بمانند؟

چرا با قیدهایی این چنین طلبه را ناگزیر می‌کنید بین ماندن و شبه‌ناک شدن شهریه‌اش یا خارج شدن از مسیر تحصیل!

نمی‌دانم پاسختان به حضرت حجت(عج) چیست؟

..........................

پی‌نوشت:

برای اینکه در تاریخ بماند خوب است مقایسه‌ای بکنم و قیمت برخی کالاهای اساسی را بگویم:

گوشت گوسفند امروز کیلویی ۱۰۰ هزارتومان

برنج ایرانی بین ۱۶-۲۰ هزارتومان

بنزین هر لیتر ۳ هزارتومان

سیب و پرتقال کیلویی ۳ الی ۷ هزارتومان است.

🔺به شرح حال بپیوندید:👇

.........................................................................

 

  • ۹۸/۱۰/۰۹
  • حمید رضا باقری

حوزه علمیه

حوزه قم

حوزه و روحانیت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی