شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

⁉️صحبت از این بود که چرا رهبری برای حل مشکلات زیاد قوه قضائیه کاری نمی‌کنند؟

بهتر است این سوال را عوض کنیم اصلا می‌شود کاری هم کرد؟ مشکل کجاست که رهبری برای حل آن دست روی دست گذاشته‌اند؟

👈ماجرای موسسات مالی اخیر را مثال می‌زم چون این مسأله انعکاس زیادی یافت و برخی هم در مورد اینکه چرا مراجع و یا رهبری در آن ورود نمی‌کنند،‌ مطلب نوشتند.

⬅️ ما یک نهاد قانون‌گذار داریم که وظیفه قانون گذاری در مورد اجازه به شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری و چگونگی نظارت بر نهادهای مختلف مالی را دارد. 
⬅️ یک نهاد اجرائی هم داریم که وظیفه اجرای درست آن قوانین را دارد. 
⬅️و یک نهاد قضائی که در صورت بروز مشکل باید وارد صحنه شود و به نحوی که عادلانه باشد، مشکل را حل کند.

❗️نهاد قانون‌گذار ما که البته وظیفه نظارت بر اجرای قانون را هم خودش به عهده دارد، درست عمل نکرده و قانون را درست وضع نکرده و یا اینکه قانون وضع شده ولی بر اجرای آن نظارت نشده و از دولت در مورد عدم اجرای قانون به علت هزاران ضد و بند سیاسی بازخواست نشده، دولت قانون را درست اجرا نکرده، حال ده‌ها هزار پرونده همچون یک کلاف سردرگم درست شده و به قوه قضائیه برای حل مشکل ارجاع داده شده.

😕 سازوکار ما همچون دستگاهی شده که دائما سنگ‌هایی ته چاه می‌اندازد و حال باید یک افرادی بروند این سنگ‌ها را از ته چاه دربیاورند.

👈نتیجه زیاد شدن فساد این است که برخورد با فساد سخت می‌شود و خلاصه اینکه یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها، تولید فساد به علت عدم قانون‌گذاری صحیح و عدم اجرا و عدم نظارت صحیح است.

😒 اما مشکل به اینجا هم ختم نمی‌شود سازوکار قضائی ما هم مشکل دارد و هر روز هم مشکلات آن بیشتر از دیروز می‌شود، یکی از مهم‌ترین مشکلات آن هم اینست که اصلا فرصتی برای اصلاح ساختاری خود پیدا نمی‌کند، یک دستگاهی که چند ده هزار قاضی در آن باید به چند ده میلیون پرونده پاسخ‌گو باشند عملا هرچقدر هم قوی باشد ناکارآمد خواهد شد.

😒 یک مشکل دیگر قوه قضائیه کم بود نیروهای توانمند و با اخلاص و عالم در آن است به نحوی که نیاز قوه قضائیه از مراکزی که باید تأمین شود، به علت کمبود نیرو تأمین نمی‌شود و قوه مجبور است یا با نیروهای ناکارآمد خود بسازد یا اینکه نیروهای غیرایده‌ال را جذب می‌کند. 
👈بارها رهبری در دیدارهای خود با طلاب مسأله نیاز به قاضی خوب را متذکر شده‌اند اما متأسفانه این نیاز هنوز به نحو کامل پاسخ داده نشده است که چرایی آن هم بحث خود را می‌طلبد.

📝خلاصه اینکه رهبری وظایف مشخصی دارد اولین وظیفه ایشان این است که کارآمد ترین کسانی را که می‌شناسند و می‌توانند برای کار در قوه قضائیه بکار بگیرند و برای حضور نیروهای مؤمن و عالم در قوه قضائیه با ارشاد و دعوت مطالبه کنند. 
👈به قول امیرالمؤمنین: «لا امر لمن لایطاع» کسی که اطاعت نمی‌شود عملا قدرت اجرایی و رهبری را هم ندارد.

⁉️ اما وظیفه ما چیست؟ بد نیست وضعیت حرف‌های این روزهای نماینده‌های مجلس را بشنویم تا شاید تلنگری بخوریم که این مجلس محصول چه نوع نگاه سیاست زده و بازی‌خورده‌ای است. 
بد نیست به بازی‌های سیاسی‌ که در ایام انتخابات راه می‌افتد تا رای‌ها را به سوی خود بکشند -امروز که آب‌ها از آسیاب افتاده است- خوب فکر کنیم، چه شد ماجرای تتلو و موسیقی؟ امروز وضعیت هنرمندان خیلی تغییر کرده است؟ چه شد ترس از اعدام؟ چه خبر از ماجرای خیابان کشی بین زن و مرد ماجرای حصر و... چه خبر از هواپیماها و توریست‌ها؟

📝خوب است الان فکر کنیم و انگشت اتهام را به سوی خودمان اشاره رویم.

https://t.me/sharhe_hal/397 

https://t.me/teribon/2592 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی