شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

لینک زیر مربوط به «سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد» هست.👇

https://ourworldindata.org/grapher/meat-supply-per-person

وقتی لینک را باز کنید یک نقشه از میانگین مصرف گوشت قرمز (گاو و گوسفند و خوک) و مرغ را در کشورهای مختلف بر اساس آمارها نشان می‌دهد.

 

نکته اول: مصرف گوشت در کشورهای مسلمان حتی در کشورهای ثروتمند عربی نسبت به سطح درآمد آنها و مقایسه با دیگر کشورهای غربی کلا پایین‌تر است و این مربوط به فرهنگ مسلمانان در مصرف کم‌تر گوشت در سبد غذایی آنها است، حتی برخی گوشت‌ها مثل خوک مصرفش صفر است، پس مقایسه مصرف گوشت ایران و مثلا کشورهای اروپایی یا آمریکا در مصرف گوشت سالانه یک نفر، مقایسه درستی نیست.

نکته دوم: لینک را که بزنید روی نقشه اصلی، روی هر کشور که کلیک کنید نقشه روند افزایش مصرف گوشت آن کشور خاص را هم به شما می‌دهد و در تصاویر بالا دوتا نقشه یکی اسکرین شات بعد از کلیک روی ایران و یکی نسخه دانلود شده اصلی روند مصرف گوشت را آورده‌ام.

می‌بینید با اینکه تورم بوده و همیشه گوشت گران شده اما مصرف گوشت مردم کم نشده و همیشه افزایش یافته. بر اثر تورم ناگهانی گاهی موقتا نسبت به مثلا ده ماه قبل، مصرف کاهش داشته ولی باز در بازه یکی دو ساله میزان مصرف افزایش یافته.

کسی که عوامانه منفی بافی می‌کند می‌گوید پنج سال پیش گوشت را می‌خریدم اینقدر الان می‌خرم فلان قیمت ولی نمی‌گوید پنج سال قبل درآمدم قدری بود که اینقدر گوشت می‌خوردم ولی الان توان خرید اینقدر گوشت بیشتر را دارم.

باید درست دید و شاکر نعمت‌ها بود.

در مورد این پست بازخوردهای متفاوت و جالبی برایم آمد. برخی از همین داده‌ها برای اثبات فقیر بودن مردم ایران نسبت به بقیه دنیا و همسایه‌ها و... استفاده کردند. اما باید به چند نکته حتما دقت شود.

آیا منکر سبک متفاوت تغذیه کشورهای اسلامی نسبت به غیر اسلامی به ویژه در مصرف گوشت هستید؟! مثلا در نمودار برخی کشورهای جنوب شرق آسیا هم که مصرف گوشت ماهی در آنها بیشتر است، مصرف گوشت قرمزشان خیلی کم است. این یعنی باید به تاثیر سبک تغذیه در مصرف گوشت دقت داشت و سریع آن را به فقر نچسپاند.

شاهد اینکه فرهنگ غذایی کشورهای مسلمان در مصرف کم‌تر گوشت موثر است اینکه کشورهای عربی که جمعیت بسیار کم‌تر و درآمدی چندین برابری نسبت به ما در نفت دارند و از پردرآمدترین مردم جهان از نظر تقسیم درآمد سالیانه بر جمعیت هستند، باید به نسبت جمعیت رنگشان حداقل دو پله بالاتر می‌بود اما نیست و فقط یک پله از ما پر رنگ‌تر هستند.

و همان‌ها هم بر اساس آمارهای دقیق‌تر یک پله بالاتر نیستند بلکه چند کیلو بالاتر هستند و به همین خاطر در نقشه در طیف رنگی‌تر افتاده‌اند و وقتی مصرف ماهی را مثلا به گوشت‌های مصرفی اضافه کنیم مصرف هر ایرانی دو کیلو از یک عربستانی بیشتر هم می‌شود.

(نمودارش را در ادامه گذاشته‌ام.)

باید به این نکته هم دقت داشت مصرف گوشت خوک که یک گوشت ارزان است در کشورهای غربی زیاد است ولی در کشورهای مسلمان تقریبا صفر است همینطور مصرف گوشت گاو که نسبت به گوسفند ارزان‌تر است باز در کشورهای غربی بیشتر از گوشت گوسفند است ولی مسلمان‌ها گوشت محبوبشان گوشت گوسفند است که گران‌تر از دو گوشت دیگر است.

نکته اصلی بنده هم که عزیزان هیچ توجهی به آن ندارند اینکه در طول سالیان مختلف مصرف گوشت مردم بیشتر و بیشتر شده با اینکه تورم و گرانی آمده اما تاثیر تورم و گرانی موقت بوده و همیشه بعد از اندکی کاهش مصرف که نشانه تورم است، دوباره میزان مصرف مردم بالا آمده و بعد از مدت کمی، بیشتر از قبل شده است.

ضمنا جمعیت هم در این زمان رو به افزایش بوده، یعنی در یک بازه تقریبا ۳۰ ساله هم جمعیت دو و نیم برابر شده هم مصرف نزدیک به دو برابر شده.

اگر کسی این دو گزاره را هم منکر است بنده در خدمتم و برای بنده پیام بفرستد.

https://www.etemadonline.com/tiny/news-586281

این هم مقایسه مصرف گوشت (قرمز و مرغ و ماهی) در ایران با کشورهای همسایه.

دقت شود آن نقشه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، مصرف گوشت قرمز (گاو و گوسفند و خوک و...) و پرندگان(مرغ و...) را باهم در کل جهان مقایسه کرده بود و ماهی درش نبود و مربوط به ۲۰۲۰(۱۳۹۹) بود.

این نمودار اقتصاد آنلاین گوشت ماهی را هم شامل می‌شود و مربوط به ۱۴۰۱ است.

👈به شرح حال بپیوندید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی