شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال

این وبلاگ جهت نشر نوشته‌های اینجانب حمیدرضا باقری می‌باشد

شرح حال
بایگانی
  • ۰
  • ۰

 

تصویر کلی تاریخ عالم به دو گزارش آسمانی و زمینی قرائت می‌شود.

🔹گزارش آسمانی، اولین صحنۀ تاریخ عالم را از آسمان آغاز می‌کند و در دومین صحنه با هبوط نبی خدا به همراه شیطان، انسان کامل پا بر زمین می‌نهد.

🔹اما در گزارش دیگر، برمبنای داروینیسم اجتماعی عالم با انسان‌هایی غارنشین و بی‌ارتباط با آسمان که نه زبان و نه خطی دارند، آغاز می‌شود و انسان منقطع از وحی دوره‌های غارنشینی، عصر حجر و پارینه سنگی و غیره را پشت سر می‌نهد تا به شکارگری و کوچ نشینی، سکونت کنار رودخانه‌ها و تشکیل شهرها و ایجاد تمدن می‌رسد.

بر اساس گزارش آسمانی و بر خلاف گزارش داروینیستی از تاریخ، جماعت بیشتری از انسان‌های ماقبل از تمدن غرب به مراحل بالای کمال دست‌یافته‌اند.

اگرچه براساس ادله در حیثیت اجتماعی با ظهور دولت حق در آخرالزمان و اتمام صحنه تقابل حق و باطل، جماعت آخر الزمان در مراتب متوسط کمال، گوی سبقت را از نظر کثرت بر گذشتگان بربایند.

👈«وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ - أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ - فىِ جَنَّاتِ النَّعِیمِ - ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِینَ - وَ قَلِیلٌ مِّنَ الاَخِرِینَ»

بنا به توضیحات علامه طباطبایی در تفسیر المیزان: کلمه "ثلة" به معناى جماعت بسیار انبوه است، و مراد از کلمه "اولین" امتهاى گذشته انبیاى سلف است، و مراد از کلمه "آخرین" امت اسلام است، بنابراین معناى آیه این می‌شود که: مقربین از امتهاى گذشته جمعیت بسیارى بودند، و از این امت جمعیت کمترى.[1]

در منطق گزارش آسمانی از همان ‌ابتدا، دو خط و جریان واحد نشان داده می‌شوند که در حال نبرد هستند؛ یکی جریان انبیاء و دیگری جریان طاغوت. دعای شریف ندبه خلاصه‌ای کامل از این گزارش را برای ما ذکر می‌کند.[2]

این دو جریان دوره‌های فَترت تاریخ را یکی یکی، پشت سر گذاشته و جریان حق پیروز نهایی تمام دوره‌ها است.

🔹وعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ ... (55 نور)

🔸خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند وعده کرده که شما را در این سرزمین جانشین دیگران کند، آن چنان که اسلاف و گذشتگان آنان را جانشین کرد...

 

[1] ر.ب: ترجمه تفسیر المیزان، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۳۷۴ش، ج ۱۹ ص: ۲۰۸.

[2] ر.ب: شفیعی سروستانی، اسماعیل، قبیلۀ رحمت (تاریخ فرهنگی رنگ خدا و دعای شریف ندبه)، تهران، موعود عصر، 1393.

................................................................................ 

مطال مرتبط:

اراده خداوند بر ظهور تمدّن بزرگ اسلامی

 
دریافت   جلسه اول از سخنرانی ۱۹ دی ۱۳۹۷حجت‌الاسلام ارفع؛ 
ایشان سلسله سخنرانی‌هایی را با موضوع از انقلاب فاطمی تا انقلاب خمینی آغاز نموده‌اند. توصیه می‌کنم این جلسات را از این لینک حتما دنبال کنید.
 

آخرین فصل شیطان

تشکیل نظام و دولت اسلامی مقدمه‌ای بر رسیدن به جامعه اسلامی

انتظار شیطانی

بشارت‌هایی برای نزدیک شدن به فرج

.................................................................................

دنبال کردن شرح حال در ایتا

دنبال کردن شرح حال در سروش

 

  • ۹۷/۱۰/۲۱
  • حمید رضا باقری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی