✅ در قضایای درگذشت مرحوم شریعتی، مرحوم تختی، مرحوم آقای مصطفی خمینی و مرحوم کافی، اکثر مردم، رژیم پهلوی را عامل قتل این بزرگواران معرفی کردند و مراسمهای درگذشت این بزرگواران به موجهای اعتراض علیه رژیم تبدیل شد.
✅ در همه این موارد به ویژه دو مورد آخر که شواهد دست داشتن رژیم در درگذشت آنها بسیار زیاد بود، اما با این وجود امام در هیچ کدام از موارد اصلا ادعای شهادت آنها و دست داشتن رژیم در قتل آنها را مطرح هم نکردند.
✅ با اینکه پذیرش عمومی برای آن صددرصد وجود داشت اما امام بر این موج بر پایه ظنیات سوار نشدند.
✅ مؤمن در پیشامدهای مبهم و شبههدار روزگار به محکمات رجوع میکند. نه اینکه امور ظنی را ملاک اقدام و قضاوت خود قرار دهد.
اگرچه اکثر مردم چنین هستند...!
«وَإِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ ۚ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ.»
اگر از بیشتر مردم روی زمین پیروی کنی تو را از راه خدا گمراه میکنند؛ آنان فقط از گمان و ظن [که پایه علمی و منطقی ندارد] پیروی میکنند، و حدسیات تکیه میکنند.
.....
📄 پینوشت: ممکن است به عنوان نقض در مورد ادعای بالا برخی ماجرای سینما رکس آبادان را بگویند که امام متهم آن ماجرا را عوامل امنیتی رژیم معرفی کردند.
اما در آن قضیه عمدی بودن آن قضیه که قریب به چهارصد نفر سوختند و عوامل شهربانی مانع از کمک رسانی ملت به آنها شدند، قطعی بود. تنها عامل قتل معلوم نبود.
رژیم مدعی بود این نیروهای انقلابی که با سینما مخالف بودهاند، عامل قتل بودهاند و امام در پاسخ آنها فرمودند:
«من تا کنون اطلاع کافى ندارم؛ لکن آنچه مسلّم است این عمل غیر انسانى و مخالف با قوانین اسلامى از مخالفین شاه که خود را براى حفظ مصالح اسلام و ایران و جان و مال مردم به خطر مرگ انداختهاند و با فداکارى از هم میهنان خود دفاع مىکنند- به هر مسلکى باشند- نخواهد بود و قراین نیز شهادت مىدهد که دست جنایتکار دستگاه ظلم در کار باشد که نهضت انسانى- اسلامى ملت را در دنیا بد منعکس کند. آتش را به طور کمربند در سراسر سینما افروختن و بعد توسط مأمورین درهاى آن را قفل کردن، کار اشخاص غیر مسلط بر اوضاع نیست.»
امام حتی در آنجا هم نسبت قطعی ندادند.
..............................................