✅ به دنبال سخنرانی اخیر "استاد رحیمپور ازغدی" موجی نیز در نقد سکولار بودن حوزه راه افتاد.
✅ باوجود کمال ارادتی که نسبت به "استاد رحیمپور" دارم لازم میدانم با ارائه مستنداتی از حیثیت "حوزۀ علمیه قم" در مقابل نقد ایشان دفاع کنم.
👈بنده در ابتدا استدلالهای ایشان را برای اثبات سکولار بودن حوزه صحیح میدانستم و اتفاقا برای ارائه مستندات بیشتر در این راستا تحقیقاتی انجام دادم که در کمال تعجب با بررسی دقیقتر متوجه نکاتی شدم که تحلیل استاد رحیمپور را نقض میکرد و علت اعتراض برخی مراجع به صحبتهای ایشان را برایم روشن مینمود.
✅آنچه ایشان برای اثبات سکولار بودن حوزه مورد استدلال قرار میدهند، این است که دروس خارج حوزه مسئلههای خود را از مسائل نظام و جامعه نمیگیرد و از عینیت به ذهن نمیرود و یا مثلا میفرمایند صدها موضوع است که مسئلۀ نظام و جامعه است اما حوزه پاسخی به آن نداده است و ...
✅ اگرچه صحبتهای ایشان براساس مستنداتی که ارائه میکنند صحیح میباشد اما اگر مستندات دیگری ارائه و همچنین اصل استدلالهای ایشان دقیقتر بررسی شود به نتایج متفاوتی خواهیم رسید.
👈 برخی اساتید درس خارج میگویند انتظار ایشان از درسهای خارج اشتباه است، کارکرد دروس خارج برای حل آن مسائل مورد تصور ایشان نیست و بیشتر فرآیند آموزشی دارد و جهت تسهیل در فرآیند آموزش نیز باید تمرکز بر محتواهای خام آموزشی باشد، به طور مثال اگر درسهای زیادی به عبادات میپردازند چون بخش اعظم روایات ما در این فضا صادر شده است و برای آموزش چگونگی کار با روایات طبیعتا این بخش بهترین فضا است.
وقتی فرآیند آموزشی طلاب تا طی نکردن چندسال درس خارج کامل نمیشود، چارهای جز پرداخت به این مطالب نیست.
👈خلاصه اینکه این درسهای خارج نیستند که باید به مسائل اصلی انقلاب و جامعه بپردازند بلکه افراد شرکت کننده در درس خارج هستند که باید به تعداد کثراتشان موضوعات کثیر و مختلف مورد نیاز انقلاب و جامعه را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند، در مورد آنها نظریه ارائه کنند و البته این کار را هم کردهاند.
👈فایل word زیر عنوان ۴۰۶۳ پایاننامه حوزوی همراه با اسم نویسنده، استاد راهنما و سال دفاع آنها است که اگر آن را بررسی کنید، خواهید دید هر مسأله خُرد و عینی نظام و جامعه که تصور کنید به صورت مفصل در حوزه به آن پرداخته شده است و حداقل چندین پایان نامه قوی حوزوی در مورد آن وجود دارد.
📌در این فایل موضوعات پایاننامههای سطوح مختلف حوزوی از سال 69 تا سال 96 در موضوعات مختلف تربیتی، اخلاق، ادبیات، فقه، اصول، حقوق، تفسیر و علوم قرآنی، حدیث و تاریخ ذکر شده است. 👇
لینک دانلود فایل word
لینک دانلود فایل pdf
✅ اینکه پیوست صحیح بین مجموعههای نظام همچون مرکز پژوهشهای مجلس، قوه قضائیه، ریاست جمهوری و سایر نهادهای انقلاب با حوزه وجود ندارد و محصولات حوزوی به نحو صحیح ارائه نمیشود و در نتیجه "احساس خلاء تولید محتوا" از سوی حوزه میشود، یک بحث است و اینکه حوزه تولید محتوا ندارد یک بحث دیگر.
👈پیشنهاد میکنم همه دوستان طلبه قبل از هر کار تحقیقی و نوشتن مقاله در قسمت سرچ word کلمات مرتبط با موضوع مدنظر خود را در این فایل فحص کنند تا بتوانند با استفاده از پایاننامههای کارشده، انرژی خود را عوض تکرار مطالب دیگران، مصروف پیشبرد اندیشه و علم کنند.