در سفر اربعین اولین شب حضورمان در کشور عراق به منزل یکی از برادران عراقی رفتیم. میزبان ما همراه با چندنفر دیگر از عراقیها اصطلاحا گعده (دورهم نشینی) داشتند. با هم صحبت میکردند که ناگهان بحثشان بالا گرفت و رو به من و دوست طلبهام کردند و گفتند: شما که شیخ هستید، جواب این بابا را بدهید.
گفتم چه شده بفرمایید، خود فردی که اشکال میکرد شروع به صحبت کرد. گفت: ما چرا این کارهایمان را برای خود خدا نکنیم؟ چرا اسم امام علی را میآوریم و میگویم برای امام علی(علیه السلام) کار میکنم، خود ائمه هم هرکاری میکردند برای خدا میکردند، درست نیست ما بگوییم برای امیرالمؤمنین(علیه السلام) میهمان میگیریم و همهاش اسم امام علی(علیه السلام) را بیاوریم؛ باید فقط برای خدا کار کنیم.
عراقیها هر چه میگفتند قانع نمیشد، من هم انتقال مطلب خصوصا چون آنها زبان محلی دارند و من دست و پاشکسته عربی فصیح صحبت میکردم، برایم سخت بود. به خود امیرالمؤمنین(علیه السلام) متوسل شدم که بتوانم جوابی کوتاه و قانع کننده را به آنها بگویم.
دو آیه از قرآن به ذهنم خطور کرد و جواب دادم:
خداوند در قرآن یکجا به پیامبر میگوید که بگو: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى(شورای 23)» یعنی مزد رسالت من چیزی نیست جز محبت و دوستی به اهل بیتم. و
در جای دیگر میفرماید: «فَما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ( 72 یونس)» یعنی من از شما اجری نمیخواهم هر اجری هست بر خداست.
جمع این دو آیه چه میشود؟ این میشود که «مودة فی القربی» محبت و دوستی اهل بیت، مستقیما برای خداست، چون در آیه اول میگوید اجر رسالت مودت اهل بیت است و در آیه دوم میگوید هر اجری است علی الله است. این یعنی شما هرچه برای امیرالمؤمنین(علیه السلام) و اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) کار کنی مستقیما برای خداست.