✅ وقتی با جماعت غربزده یا به اصطلاح روشنفکر تعامل داشته باشی، روحانی خوب را روحانی میدانند که سرش به کارش است، همهاش دنبال کارهای خیریه، مسجد، نماز و روزه و احکام است.
تا بفهمند اظهار نظر سیاسی میکنی و در مورد مسائل کلان مدیریت کشور فکر میکنی و حرف میزنی، میگویند آخر آخوند را چه به این حرفها؟!
بعد همین جماعت که آخوند خوب را آخوند غیر سیاسی میدانند به اصل آخوندی که میرسند میگویند شما چه فایدهای برای جامعه دارید؟ چرا کار نمیکنید؟ مسجد داری و مسئله گفتن هم شد کار؟
📌خلاصه حرفشان این میشود: «آخوند خوب آخوند غیر سیاسی است و آخوند غیر سیاسی هم که فایدهای برای اجتماع ندارد»!
✅ مطمئنا آن کارهایی که آنها بیفایده میدانند، بسیار بافایده و مهم و از مهمترین وظایف روحانیون نیز هست اما روحانی که فقط آنها را داشته باشد روحانی کاملی نیست و پا جای پای انبیاء و اهل بیت علیهم السلام نگذاشته است.
✅ در زیارتهای مختلف اهل بیت (ع) به آنها با تعبیر «سَاسَةَ الْعِبَادِ» به معنای سیاستمدارترین بندگان خدا سلام و درود میفرستیم!
در روایت است: «إنّ بنی إسرائیل یسوسهم أنبیاؤهم، أی یتولّى امورهم کما یفعل الامراء والولاة بالرعیّة» سیاست بنی اسرائیل بدست انبیاء آنها بود یعنی سرپرستی امور آنها را میکردند مثل مقام پادشان و حاکمان.
✅ از امام صادق(ع) روایت است آنگاه که خداوند پیامبر خود را به بهترین و کاملترین شکل ممکن تربیت کرد و به او گفت تو بر اخلاقی بزرگ هستی، سپس امر دین و امت را او به سپرد تا سیاست عباد را بدست گیرد و گفت آنچه رسول میگوید را انجام دهید و آنچه نهی میکند ترک کنید و رسولالله محکم و موفق و حمایت شده از روح القدس بود و لغزش و خطایی در چیزی از آنچه سیاست خلق را میکرد نداشت.
👈«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَکْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- «إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ (قلم – ۴)» ثُمَّ فَوَّضَ إِلَیْهِ أَمْرَ الدِّینِ وَ الْأُمَّةِ لِیَسُوسَ عِبَادَهُ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (حشر -۷)» وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً مُؤَیَّداً بِرُوحِ الْقُدُسِ لَا یَزِلُّ وَ لَا یُخْطِئُ فِی شَیْءٍ مِمَّا یَسُوسُ بِهِ الْخَلْق.»
🎙امام خمینی(ره) میفرمایند:
👈«سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد، و اینها را هدایت کند به طرف آن چیزى که صلاحشان هست، صلاح ملت هست، صلاح افراد هست و این مختص به انبیاست.
دیگران این سیاست را نمىتوانند اداره کنند. این مختص به انبیا و اولیاست و به تبع آنها به علماى بیدار اسلام. و هر ملتى علماى بیدارش در زمانى که آن ملت نبیشان بوده است.
اینکه مىگویند شما دخالت در سیاست نکنید و بگذارید براى ما، شماها سیاستتان، سیاست صحیحتان هم یک سیاست حیوانى است. آنهایى که فاسدند، سیاستشان سیاست شیطانى است. آنهایى که صحیح راه مىبرند باز سیاستى است که راجع به مرتبه حیوانیت انسان، راجع به رفاه این عالم، راجع به حیثیاتى که در این عالم هست راه مىبرند. لکن انبیا، هم این عالم را و هم آن عالم را- و اینجا راه است براى آنجا- اینها هدایت مىکنند. مردم را به این راه و آنچه که صلاح ملت است، صلاح جامعه است. اینها آنها را به آن صلاح دعوت مىکنند. و صلاح مادى و معنوى از مرتبه اوّل تا آخرى که انسان مراتب کمال دارد.
سیاستمداران اسلامى، سیاستمداران روحانى، انبیا- علیهم السلام- شغلشان سیاست است. دیانت؛ همان سیاستى است که مردم را از اینجا حرکت مىدهد و تمام چیزهایى که به صلاح ملت است و به صلاح مردم است. آنها را از آن راه مىبرد که صلاح مردم است که همان صراط مستقیم است.»
👈صحیفه امام، ج ۱۳، صص: ۴۳۲ - ۴۳۳
..............................................