✅ اصل پیشنهاد، ساده است اما اگر اجرایی شود:
🔻دروس حوزه از نظر دسترسی راحتتر میشود؛ ثبت و ضبط دروس دقیقتر میشود؛ اطلاع از دروس مختلف و اساتید مختلف برای طلاب و مدیران راحتتر میشود؛ قابلیت مقایسه راحت دروس و مدارس مختلف محقق میشود؛ ارزیابی دقیق فعالیت طلاب و اساتید و دروس مختلف جاری در حوزه به نحو جزئی و کلی ممکن میشود؛ اطلاع رسانی از برنامههای حوزه و... راحتتر میشود؛ امکان جذب بیشتر طلاب از مناطق مختلف محقق میشود و...
✅ فکر کنم با فواید ذکر شده، اصل پیشنهاد هم مشخص شد.🤔
📌راه اندازی یک اپلیکیشن موبایلی خوب که:
🔻 در آن به تفکیکهای مختلف مدارس فقهی و اصولی، مدارس آزاد و درسها هرکدام معرفی شوند؛ اساتید و رزومه هرکدام و صوت نمونه یا لینک دروس هر استاد در آن قابل دسترس باشد؛
👈مثلا در حال حاضر مدرسه تخصصی فقه و اصول امام کاظم(ع) یک کانال دارد که صرفا صوت اساتید خود را به ترتیب روزانه در کانال خود میگذارد اما اگر این صوتها منظم در یک اپلیکیشن با معرفی هر درس و استاد آن با قابل دسترسی بود، هم از این درسها استفاده بیشتری میشد هم مطالب آنها بعد از گذشت یک مدت فراموش نمیشد بلکه یک رزومه قوی برای مدرسه از حیث اساتید و دروس ایجاد میشد که هرساله قویو وقویتر نیز میشد.
🔻 طلاب و مخاطبان مختلف از مناطق مختلف کشور یا دنیا بتوانند از آن از دروس استفاده کنند یا حتی برای اساتید پیام دهند؛
👈در حال حاضر زحمات فراوانی که صورت میگیرد صرفا به چند نفر طلبه حاضر در هر درس میرسد، در حالی که طلاب و استعدادهای مختلفی در نقاط مختلف کشور یا دنیا وجود دارند که تشنه استفاده از مباحث علمی صورت گرفته در این دروس هستند و به صورتهای ثبت نام مجازی رسمی یا استفاده آزاد از برخی دروس میتوان این درسها و مباحث علمی را در دسترس آنها نیز قرار داد و امکان دسترسی آزاد یا با یوزر پسورد برای هر طلبه یا مخاطب در هر درس به صورت برخط یا غیرآن را فراهم کرد؛
بنده درسهای مختلف با ارزشی داشتهام که وقتی در مباحثات یا فضاهای علمی به آنها ارجاع میدهم مخاطبان اشتیاق زیادی نشان میدهند که اگر ممکن است صوتهای این استاد یا درس را در اختیار ما بگذارید اما متأسفانه یا صوت ضبط نشده یا مدرسه اجازه نداده و....
🔻 محدود به قم نباشد بلکه با افزدوده شدن مدارس دیگر مناطق، ظرفیتهای علمی دیگر استانها یا حتی کشورها و مدارس و اساتید آنها نیز مشخص و از آنها نیز استفاده شود .
👈 بسیاری از مباحث علمی در گوشه گوشه کشور و خصوصا قم در حال بحث هستند که اصلا کسی از آنها خبر ندارد اما اگر خوب معرفی شوند و ساختار و ثبت و ضبط منظم با قابلیت جستجو برای آنها تعریف شود کارهای علمی هم سو قابلیت تعاضد در موضوعات خود پیدا میکند.
مکرر شنیدهایم که فلان استاد این بحث را ارائه میکنند اما کی؟ کجا؟ و خلاصه باید با زحمات فراوان صوتهای آن را گیر بیاوریم اما اگر یک اپلیکیشن برای هر مدرسه یا کل حوزه یا مجموعی از مدارس وجود داشته باشد این قسم مشکلات مرتفع میشود، اساتید هم وقتی میدانستند مخاطب آنها افراد بسیار بیشتری هستند و استفاده بیشتری از مطالب آنها میشود و این مطالب ثبت و ضبط میشود انگیزه بیشتری برای بالابردن تلاش بیشتر در ارائه بهتر دروس خود انجام میدادند.
طلاب زیادی مبلغ و ساکن در مناطق دور دست هستند و علاقه دارند ارتباط خود با فضای علمی را از دست ندهند و با این کار یک فضای سهل و آسان برای این مهم برای آنها فراهم میشود.
🔻تقریرات هر درس و منابع و مقالات مرتبط با موضوعات هر درس معرفی شود و قابلیت جستجو برای همه موارد مذکور وجود داشته باشد؛
🔻مدیر هر مدرسه بتواند هر وقت بخواهد از وضعیت طلاب خود از نظر حضور و غیاب، شرکت در درسها، داشتن تقریر یا مقاله، نوشتن پایان نامه و... مطلع شود؛ و ارزیابیهای مختلف از کمیت موضوعات و مباحث دروس و استقبال طلاب و.... به راحتی در آن صورت بگیرد؛
🔻فواید دیگری هم مطرح است که مربوط به مدیریت کلان حوزه است و چندان در اینجا قابل مطرح کردن نیست، مثلا اینکه قبل از مدیریت حوزه کسانی که به پول و امکانات کلان وصل هستند از این قابلیت استفاده کنند و برای شخصیتهای خود چهره سازی کنند و جریان علمی و سیاسی اجتماعی خود را در حوزه تقویت کنند و...
✅ خلاصه اینکه وارد شدن به عرصه مدیریت مجازی و استفاده از قابلیتهای آن ناگزیر است، امروز باشد یا فردا، فقط برنده کسی است که زودتر این فرصت را استفاده کند.
........................................................