✅ بله نماد است اما نمادی ظاهری، اگر منظور از نماد جلوه و ظاهر خارجی دینداری باشد، حجاب یکی از قویترین نمادهای جامعه دینی است فلذا وقتی جهان غرب مدرن که شناخت عمیقی از اسلام ندارد، میخواهد از اسلام سخن بگوید این جلوه برایش بسیار مهم میشود و مثلا وقتی فلان نشریه غربی میخواهد به موضوع اسلام بپردازد، دست روی این نماد میگذارد و تصویر یک زن با حجاب را روی جلد خود کار میکند و یا وقتی جماعتی که در فضای علوم انسانی غربی و مدرنیته رشد یافته و اندیشیدهاند، میخواهند در مورد تقویت یا تضعیف دینداری قضاوت کنند، دست روی شاخصی به اسم حجاب میگذارند.
✅ اما اگر منظور از نماد، لایههای عمیق و معرفتی دینداری باشد، اگر مراد شاخصی حقیقی برای سنجش دینداری باشد، خیر! حجاب نماد جامعه دینی نیست، عدالت و شاید مساوات، دروغ و... هر کدام به تنهایی مهمتر از حجاب شوند.
✅ در این باب که شاخص دینداری در جامعه چیست باید بسیار بحث شود، بطور مثال خداوند در آیه "۲ سوره مبارکه اسراء" یک رفتار غیر موحدانه در حوزه سیاسی اجتماعی را معادل نفی تمام شریعت و دین معرفی میکند و آن تکیه کردن به غیر خداوند در امور مختلف زندگی است.
چرا این رفتار سیاسی و اجتماعی شاخصه دیندار بودن یا نبودن جامعه دینی نباشد؟!
👈" وَ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنِی إِسْرائِیلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِی وَکِیلًا". [۱]
✅ به عنوان نمونهای دیگر از شاخصهای اصلی دینداری در روایات ۵ عنوان به عنوان ستونها و شاخصهای اصلی دین معرفی شدهاند که میتوانند به ترتیب اهمیتی که برای آنها در روایات مطرح شده است به عنوان شاخصهای اصلی دینداری در جامعه لحاظ شوند.
این ۵ شاخص به ترتیب، عبارتند از: ولایت - نماز - زکات - حج و روزه.
👈 امام باقر(علیه السلام): «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلى خَمْسٍ: عَلَى الصَّلَاةِ، وَ الزَّکَاةِ، وَ الْحَجِّ، وَ الصَّوْمِ، وَ الْوِلَایَةِ؛ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوِلَایَةِ، فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَکُوا هذِهِ» یَعْنِی الْوَلَایَةَ.
📝 [۱] ر.ب: ترجمه تفسیر المیزان،ج ۱۳، صص: ۴۶ – ۴۷.
................
📌 مطالب مرتبط:
متن و صوت مناظره مهدی نصیری و حجتالاسلام سوزنچی پیرامون الزامی بودن یا نبودن حجاب.
...........................
📌به شرح حال بپیوندید👇