✅ خانمی از دست همسرش ناراحت بود، میان صحبتها گفت: من این آیه قرآن را که خداوند در سوره نور گفته است:
👈 «الْخَبیثاتُ لِلْخَبیثینَ وَ الْخَبیثُونَ لِلْخَبیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ»
مشکل دارم واقعا اینجور نیست که اگر شوهرم بد است من هم بد باشم.
✅ به او گفتم خب خود خدایی که در قرآن ماجرای همسر حضرت نوح(ع) و هسر حضرت لوط(ع) را مثال میزند:
👈 «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ کانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْن(۱۰التحریم)»
و در آیه بعدش ماجرای آسیه همسر فرعون را مثال میزند:
👈«وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ »
اگر منظورش از این آیه اینی بود که شما برداشتکردهای حکیم نبود چون دارد جای دیگر مثالهایی میآورد از زنانی که بد بودند و شوهرشان نبی خدا بود و زنی که خوب بود و شوهرش فرعون بود، پس خدا منظور دیگری دارد، دقت کنیم ببینیم منظور قرآن چیست؟
یکی از خانمها که آنجا بود هم اضافه کرد: همسر امام حسن و امام رضا را هم اضاف کنید.
✅ عرض کردم: ما یک عالم تکوین داریم، عالم تکوین یعنی واقع عالم و خدا گاهی در برخی آیات از واقع عالم گزارش میدهد، گاهی هم در برخی دیگر از آیات خبر از واقع عالم نمیدهد، بلکه خبر از بایستهها میدهد یعنی اگر این چنین عمل کنید برایتان بهتر است.
در این آیه هم خدا:
🔹نمیگوید در واقع عالم چنین است که اگر کسی همسرش بد بود خودش هم بد است و یا اگر همسرش خوب بود خودش هم خوب است؛
🔹یا نمیگوید خانمهای "غیر مؤمن" و "غیر طیب" ازدواج نکنند ولی میگوید اگر بر همان منوال هستید، نروید با مؤمنین ازدواج کنید و برعکس.
🔹و به خانمهای مؤمن میگوید دقت کنید با آدمهای غیر مؤمن ازدواج نکنید و برعکس؛
که اگر چنین کردید دچار مشکل میشوید و این یک حکم ارشادی است.
- ۹۸/۰۵/۰۴