📝در اسلام در عین توصیه به زهد و مبارزه با نفس از تظاهر به زهد بسیار نهی میشود.
👈در روایات بالاترین زهد پنهان کردن زهد معرفی شده است.
👈در روایتی که از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در مورد ظهور فرقههای درویشی در آینده نقل شده است، حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) در ابتدا به اباذر میگویند:
◻️« یَا أَبَا ذَرٍّ، الْبَسِ الْخَشِنَ مِنَ اللِّبَاسِ، وَ الصَّفِیقَ مِنَ الثِّیَابِ، لِئَلَّا یَجِدَ الْفَخْرُ فِیکَ مَسْلَکاً»
◻️ای اباذر لباسی خشن و گشاد بر تن کن تا اینکه خودبزرگ بینی و تکبر راه و روش تو نشود.
📝 دقیقا بعد از همین توصیه, حضرت ظاهر شدن کسانی که این چنین رفتارهایی را بساط تظاهر به زهد میکنند، را پیش بینی می کنند. و بلافاصله در جمله بعد می گویند:
◻️«یَا أَبَاذَرٍّ، یَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ یَلْبَسُونَ الصُّوفَ فِی صَیْفِهِمْ وَ شِتَائِهِمْ، یَرَوْنَ أَنَّ لَهُمُ الْفَضْلَ بِذَلِکَ عَلَى غَیْرِهِمْ، أُولَئِکَ یَلْعَنُهُمْ مَلَائِکَةُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ»
◻️ای اباذر در آخر الزمان قومی میآیند که لباسهای پشمی را در تابستان و زمستان به تن میکنند و این رفتار خود را مایهی فضل و برتری بر دیگران میبینند. و اینها کسانی هستند که ملائکه آسمان و زمین آنها را لعن میکنند.
📝 جالب اینجاست که یک عمل، یعنی لباس خشن پوشیدن هم می تواند مایه تواضع و مبارزه با نفس باشد و هم میتواند مایه تکبر و خودبرتر بینی شود. آنچه امروز برای برخی از دراویش مسلک و مرام شده از نوع دوم است.
منبع روایت: طوسى، محمد بن الحسن، الأمالی (للطوسی)، 1جلد، دار الثقافة - قم، چاپ: اول، 1414ق. ص: 539.